galéria megtekintése

Valaha a legmenőbb mobilt gyártották, most bedobták a törölközőt

1 komment

Hargitai Miklós

A mobiltelefónia egyik legszínesebb története ért véget egy múlt heti bejelentéssel: nem fejleszt több telefont a kanadai BlackBerry. A fura készülékeket politikusok és vállalati csúcsvezetők siratják.

Kicsi volt, fekete, tele apró pöttyökkel – végül is érthető, hogy miért nevezték el blackberrynek (azaz szedernek) az akkor még RIM névre hallgató kanadai gyártó bemutatkozó készülékét. A monokróm LCD-kijelzős, teljes qwerty billentyűzettel szerelt gép olyasmit tudott, amit akkoriban (1996-ban) egyetlen telefon sem: lehetett vele e-mailt küldeni és fogadni internet nélkül, bárhonnan, ahol volt térerő.

A mobilinternet előtti korban ez a képesség ugyanolyan nagy durranásnak számított, mint az, hogy a gyors egymásutánban következő BlackBerry-generációkon sorra megjelenő üzleti funkciók: a naptár, a digitális asszisztens, a médialejátszó, vagy a többnyelvű helyesírás-ellenőrző. Az üzletembereket és a politikusokat ugyanakkor valószínűleg azzal nyerte meg a közelmúltig saját operációs rendszert használó gyártó, hogy a levelezése másfél évtizeden át feltörhetetlennek bizonyult.

A létjogosultságot pedig azzal veszítette el, hogy az érintőkijelzők elterjedése után is ragaszkodott a klaviatúrához, és ezzel, illetve a szoftveres különcködéssel olyan rezervátumba zárta magát, ahová az alkalmazásfejlesztők nem követték – hiába voltak drágák a BlackBerry telefonok, hiába érte el sokáig a gyártójuk az egy készülékre jutó legnagyobb profitot, egyszerűen nem érte meg rá appot fejleszteni a túlságosan bonyolult kezelőfelület és a relatíve kis példányszám miatt.

 

Az első látványos ütést akkor kapta a cég, amikor a legendás feltörhetetlenség megkérdőjeleződött – késői és csekély vigasz, hogy a napokban kiderült: ehhez a gyártó együttműködése, a titkosítási kulcs átadása kellett (mai tudásunk szerint 2010 körül osztották meg a rendőrséggel a mesterkulcsot, nem világos, hogy önként-e, vagy valamilyen kényszer hatására). Idén tavasszal a folyamatosan csökkenő piaci részesedésre hivatkozva a Facebook beszüntette a BlackBerry-támogatást – vagyis a felhasználók akkortól csak a böngészőből tudták megnyitni a közösségi oldalt –, ami szintén nem használt a márkának.

Védjegye a fizikai billentyűzet
Védjegye a fizikai billentyűzet
Reuters

Rendkívül illúzióromboló volt az is, hogy tavaly megváltak a BBOS operációs rendszer utolsó nemzedékétől, és átálltak Androidra – ezt a törzsvevők közül sokan nem voltak hajlandóak elfogadni.

Amíg a gyártó le nem zuhant a csúcsról, a világ politikai és gazdasági vezetőinek jelentős része BlackBerryt használt: Obamától Kim Dzsong Unig, Putyintól Merkelig sokak ragaszkodtak a szeder formájú dizájnhoz. A régi dicsőségből azonban – ahogyan a Nokia sorsa megmutatta – ezen a gyorsan változó piacon nehéz megélni.

Néhány napja a vállalat vezérigazgatója bejelentette, hogy befejezik a készülékek fejlesztését, és arra koncentrálnak, ami az erősségük, vagyis a biztonsági megoldásokra. BlackBerry márkanevű telefonok továbbra is lesznek majd, de ezek az Alcatel cégcsoportjánál készülnek, és Androidot futtatnak. Várhatóan mindegyik érintőkijelzős lesz, de a márkavédjeggyé vált billentyűzetet előcsúsztatható vagy a karosszériára szerelt formában megpróbálják megőrizni.Védjegye a fizikai billentyűzet Fotó: reuters

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.