Zongorakoncert interneten gyűjtött pénzből

Közel egy időben több crowdfunding- (közösségi finanszírozási) kezdeményezés is elindult Magyarországon. A for- és nonprofit kezdeményezések alternatív, a világhálóra építő forrásszerzése a nyugati világban régóta elterjedt – idehaza a bizalmatlanság, az irigység és a jogi környezet sem segíti a meghonosodását.

Tegyük fel, hogy ön egy kimagasló tehetségű, ám anyagiakban szerény, fiatal zongorista, aki épp élete első önálló koncertjét szeretné megszervezni. Kereshet szponzort, levelet írhat és telefonálhat az összes tehetős ismerősének – de mostantól dönthet úgy is, hogy kiteszi a projektet a kirakatba, megosztja az internetes közönséggel, hogy mire készül, és rábízza a közösségre, hogy akarja-e támogatni a terv megvalósulását.

A crowdfunding-oldalak (mint a Kickstarter.com vagy az Indiegogo. com) a projektgazdákat hozzák össze a potenciális támogatókkal. A segítséget kérők sztorija az interneten önálló életre kel, témává válik, átesik az első szűrőn, és a szélesebb nyilvánosság rendszerint elegendő az ötlet komolyságának, illetve finanszírozhatóságának megítéléséhez. Néha pedig ennél több is történik: összegyűlnek a megvalósításhoz szükséges anyagiak.

A magyar közegben – amint arra a most indult Kezdheted.hu, illetve Indulj.be tapasztalatai is rámutatnak – a közeg nem kedvez a hagyományos adománygyűjtő modell működésének. A pénzgyűjtéshez banki engedélyek és jogosítványok kellenek, a jog pedig azt a szituációt sem tudja hatékonyan kezelni, ha valamelyik projektről utólag kiderül, hogy szélhámosság, és a támogatott személy vagy szervezet eltűnik az összegyűlt forintokkal együtt.

Vagyis létre kellett hozni a crowdfunding „kelet-európai” modelljét, alkalmazkodva a térség szociokulturális és szabályozási viszonyaihoz. A Kezdheted. hu jutalékot szed a beérkezett adományokból az infrastruktúra fenntartására, és nagyon körültekintő általános szerződési feltételekkel bástyázza körül magát. Az Indulj.be ennél egy fokkal szofisztikáltabb: ők formailag értékesítést végeznek, azaz mindig (el)adnak valamit az adományokért.

A bevezetőben említett képzeletbeli példából kiindulva a zongorista megteheti, hogy mindenkinek, aki mondjuk 500 forinttal segíti a projektet, ad egy kitűzőt, ezerért egy sapkát, kétezerért pedig egy jegyet a majdani koncertre. Turcsán Tamás, az Indulj.be egyik alapítója szerint a legplasztikusabban egy könyv megjelentetésének algoritmusa mutatja meg a modell működését. Az ő egyik első projektjük, az Ercsi Mese ötletgazdája egy kerekes székes mesemondó lány, aki abból él, hogy személyre szóló meséket lehet rendelni nála. A közelmúltban elhatározta, hogy kötetben is kiadná a legsikerültebb történeteket, de a kiadó, akit megkeresett az ötlettel, 800 ezer forintnyi önrészt kért tőle.

Az Erika nevű mesemondónak ennyi tőkéje nem volt, így került kapcsolatba a crowdfunding-oldallal. Közösen összerakták a projektet, kiszámolták a minimális pénzigényt, a sztori felkerült az internetre, és most várják, hogy hogyan díjazza a közönség. Néhány nap alatt 16 támogatótól 130 ezer forint gyűlt össze. Az előzetes kalkulációk szerint a megvalósításhoz 40 támogató kell...

– A crowdfunding médiaként is működik, azaz sokszor nem is az üzleti terv vagy a profi marketing, hanem maga a történet adja el az ötletet – fogalmaz Turcsán Tamás. Szerinte ugyanakkor az oldalak közösségszervező funkciója is fontos: a nagyobb, nemzetközi kezdeményezések is azt mutatják, hogy azok a projektek válnak sikeressé, amelyek köré érdeklődőket lehet verbuválni az interneten. – Olyan ez, mint a lájkolás, csak itt a virtuális gesztus után némelyek a pénztárcájukat is kinyitják – hangsúlyozza Turcsán. Azt is hozzáteszi: természetesen nem minden ötlethez gyűlik össze a szükséges pénz, de talán az is egyfajta eredmény, hogy a közösség ilyenkor még a piacra kerülés előtt ítéletet mond a tervről.

Támogatni nemcsak pénzzel, hanem szolgáltatásokkal is lehet. Az oldal a jövőben a megvalósult projektek utógondozásával is foglalkozna, például olyan formában, hogy webshopként a segítségükkel létrejött könyveket, CD-ket, koncertjegyeket árusítani is fogják. Ha a modell működik, megpróbálják a térség más országaiban is felfuttatni, és már készen van két társoldal terve is: az egyik sporttámogatásokat gyűjtene, a másik kizárólag civil projekteket finanszírozna.

A „közösségi finanszírozási piacon” ugyanakkor még van hely: egy szintén mostanában startolt új versenyző, a Creativeselector.hu például a kreatív iparágakban vállalkozók számára gyűjtene forrást, de a jövőben hasonló módon akár politikai kezdeményezések vagy profitérdekelt vállalkozások is finanszírozhatják magukat az internetes közösségek segítségével.

Indulj.be – Nem belga, magyar közösségi finanszírozási oldal
Indulj.be – Nem belga, magyar közösségi finanszírozási oldal
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.