Zongorakoncert interneten gyűjtött pénzből
Tegyük fel, hogy ön egy kimagasló tehetségű, ám anyagiakban szerény, fiatal zongorista, aki épp élete első önálló koncertjét szeretné megszervezni. Kereshet szponzort, levelet írhat és telefonálhat az összes tehetős ismerősének – de mostantól dönthet úgy is, hogy kiteszi a projektet a kirakatba, megosztja az internetes közönséggel, hogy mire készül, és rábízza a közösségre, hogy akarja-e támogatni a terv megvalósulását.
A crowdfunding-oldalak (mint a Kickstarter.com vagy az Indiegogo. com) a projektgazdákat hozzák össze a potenciális támogatókkal. A segítséget kérők sztorija az interneten önálló életre kel, témává válik, átesik az első szűrőn, és a szélesebb nyilvánosság rendszerint elegendő az ötlet komolyságának, illetve finanszírozhatóságának megítéléséhez. Néha pedig ennél több is történik: összegyűlnek a megvalósításhoz szükséges anyagiak.
A magyar közegben – amint arra a most indult Kezdheted.hu, illetve Indulj.be tapasztalatai is rámutatnak – a közeg nem kedvez a hagyományos adománygyűjtő modell működésének. A pénzgyűjtéshez banki engedélyek és jogosítványok kellenek, a jog pedig azt a szituációt sem tudja hatékonyan kezelni, ha valamelyik projektről utólag kiderül, hogy szélhámosság, és a támogatott személy vagy szervezet eltűnik az összegyűlt forintokkal együtt.
Vagyis létre kellett hozni a crowdfunding „kelet-európai” modelljét, alkalmazkodva a térség szociokulturális és szabályozási viszonyaihoz. A Kezdheted. hu jutalékot szed a beérkezett adományokból az infrastruktúra fenntartására, és nagyon körültekintő általános szerződési feltételekkel bástyázza körül magát. Az Indulj.be ennél egy fokkal szofisztikáltabb: ők formailag értékesítést végeznek, azaz mindig (el)adnak valamit az adományokért.
A bevezetőben említett képzeletbeli példából kiindulva a zongorista megteheti, hogy mindenkinek, aki mondjuk 500 forinttal segíti a projektet, ad egy kitűzőt, ezerért egy sapkát, kétezerért pedig egy jegyet a majdani koncertre. Turcsán Tamás, az Indulj.be egyik alapítója szerint a legplasztikusabban egy könyv megjelentetésének algoritmusa mutatja meg a modell működését. Az ő egyik első projektjük, az Ercsi Mese ötletgazdája egy kerekes székes mesemondó lány, aki abból él, hogy személyre szóló meséket lehet rendelni nála. A közelmúltban elhatározta, hogy kötetben is kiadná a legsikerültebb történeteket, de a kiadó, akit megkeresett az ötlettel, 800 ezer forintnyi önrészt kért tőle.
Az Erika nevű mesemondónak ennyi tőkéje nem volt, így került kapcsolatba a crowdfunding-oldallal. Közösen összerakták a projektet, kiszámolták a minimális pénzigényt, a sztori felkerült az internetre, és most várják, hogy hogyan díjazza a közönség. Néhány nap alatt 16 támogatótól 130 ezer forint gyűlt össze. Az előzetes kalkulációk szerint a megvalósításhoz 40 támogató kell...
– A crowdfunding médiaként is működik, azaz sokszor nem is az üzleti terv vagy a profi marketing, hanem maga a történet adja el az ötletet – fogalmaz Turcsán Tamás. Szerinte ugyanakkor az oldalak közösségszervező funkciója is fontos: a nagyobb, nemzetközi kezdeményezések is azt mutatják, hogy azok a projektek válnak sikeressé, amelyek köré érdeklődőket lehet verbuválni az interneten. – Olyan ez, mint a lájkolás, csak itt a virtuális gesztus után némelyek a pénztárcájukat is kinyitják – hangsúlyozza Turcsán. Azt is hozzáteszi: természetesen nem minden ötlethez gyűlik össze a szükséges pénz, de talán az is egyfajta eredmény, hogy a közösség ilyenkor még a piacra kerülés előtt ítéletet mond a tervről.
Támogatni nemcsak pénzzel, hanem szolgáltatásokkal is lehet. Az oldal a jövőben a megvalósult projektek utógondozásával is foglalkozna, például olyan formában, hogy webshopként a segítségükkel létrejött könyveket, CD-ket, koncertjegyeket árusítani is fogják. Ha a modell működik, megpróbálják a térség más országaiban is felfuttatni, és már készen van két társoldal terve is: az egyik sporttámogatásokat gyűjtene, a másik kizárólag civil projekteket finanszírozna.
A „közösségi finanszírozási piacon” ugyanakkor még van hely: egy szintén mostanában startolt új versenyző, a Creativeselector.hu például a kreatív iparágakban vállalkozók számára gyűjtene forrást, de a jövőben hasonló módon akár politikai kezdeményezések vagy profitérdekelt vállalkozások is finanszírozhatják magukat az internetes közösségek segítségével.