Keresőből a közösségi oldalra
A titokzatoskodó cég adatait és fejlesztési terveit nem szokta elárulni, most sem volt publikus, hányan és milyen aktivitással használják a Google Pluszt. A nagy rivális, a Facebook 600-700 millió felhasználónál tartott, mikor internetes sajtóberkekben rebesgetni kezdték, hogy kevés felhasználónak van Google Plusz-fiókja. Lehet, hogy a Google legújabb projektje néhány korábbi fejlesztési kísérlethez (Buzz, Wawe) hasonlóan el fog tűnni a süllyesztőben? – vetődött fel a hitetlenkedő kérdés.
– Legutóbb október elején olvashattunk róla, hogy a Google Plusz regisztrált felhasználóinak száma elérte az 50 milliót. A magyarországi felhasználók számáról még csak becslések sincsenek, hiteles adatokkal nem rendelkezünk – mondta Joanelli Tamás, a BeSocial.hu közösségi médiával foglalkozó oldal szakértője.
– Jelenleg úgy tapasztalom, hogy a Google Plusz még mindig a technológiai beállítottságú, kísérletezőbb kedvű felhasználók terepe, elsősorban informatikai szakemberek, újságírók, marketingesek használják aktívan. Sokan regisztráltak már, de még kevesen kommunikálnak rajta, rengeteg passzív „fiók” van, akiknek a gazdája az első lelkes pár nap elteltével nem foglalkozott többet azzal – fogalmaz a szakértő.
A Google Plusz a szokásos közösségi oldalas szolgáltatások mellett (személyes adatlap, ismerősök keresése, megosztások, beszélgetés stb.) ingyenes videochattel, földrajzi koordináták megoszthatóságával és tematikus megosztásokat lehetővé tévő üzenőfallal emelkedett a többi oldal, és főleg a Facebook fölé. Meg persze azzal, hogy az összes Google-hoz kapcsolódó szolgáltatást integráltan lehet a G Pluszból elérni (Picasa webalbumok, YouTube-csatorna, G-Dokumentumok stb.).
„Gigászok harcának” neveztük a július közepi indulással kezdődött rivalizálást a Facebook és a G+ között. Főleg a fejlesztések és az új szolgáltatások terén volt jelentős a változás, aminek eredményeként olyan megoldások születtek, mint például az ingyenes élő videochatelési lehetőség mindkét oldalon.
Míg a Facebooknál legendásan hanyagul kezelik az adatvédelmet, ráadásul a szabályzat teljes egészében magyarul nem is érhető el, addig a Google Plusz korrekt kis körökbe rendezve tartja nyilván az ismerőseinket, barátainkat, munkatársainkat. Ez lenne a Google Plusz? Egy átgondolt és letisztult ismerőskatalógus? A többiek ölbe tett kézzel várták a csodát. Ami persze magától nem jött el, ezért pár héttel később az ún. vájtfülűek már „temetni” készültek a Google Pluszt, mert inaktívnak tűntek a felhasználói. Most pedig új szolgáltatásokat vezet be, és a napokban elindulhattak az első üzleti szervezetek számára kialakított oldalai is.
De vajon nem késett-e el ezzel? – adódik a kérdés. Hiszen világszerte már milliók használják üzleti célból a Facebookot, Magyarországon is van egy réteg, amelyik felismerte, hogy sokat lendíthet cégén a hirdetésekkel és nyereményjátékokkal szerzett ismertséggel. Ezeket pedig egyelőre a Google Plusz nem engedélyezi.
– Régóta várt funkciót tett elérhetővé a Google, jól mutatja ezt az is, hogy a bejelentés után pár órával már gombamód szaporodtak a magyar üzleti oldalak. Jelen formájában azonban még igen kiforratlan ezeknek az oldalaknak a kezelése, nem lehet reklámozni, nem rendelhető hozzá egyedi webcím. Nem működnek a linkek a mobilalkalmazásokban. Ráadásul azonnal nekiugrott mindenki, és tucatjával alakultak a hamis márkaoldalak, amik könnyen gyűjthetnek nagyszámú követőtábort – sorolja a hiányosságokat Joanelli. Persze a Google egyfolytában fejleszt valamit, nem kell félni attól, hogy nem figyel a felhasználók szükségleteire. Sőt! A Google sokféleképpen kihasználhatja a közösségi szolgáltatásban rejlő lehetőségeket, pl. az üzletimárkákkal foglalkozó oldalakat könnyebben találják meg majd a keresők.
Érdemes megfogadni a szakértő tanácsát: „Nem szabad elfelejtenünk, hogy aki már most aktívan használja az új közösségi oldalt, nagyon komoly versenyelőnybe kerül marketingszempontból a később ébredőkkel szemben, akik akkor érkeznek, amikor már »jó sokan« lesznek itt.”