Lopakodó helikopter

A helikopterek közismerten zajosak. Különösen a legolcsóbb és legelterjedtebb, a mindössze két rotorlapáttal felszerelt típusok.

Csattogó, kereplő hangjuk akkor keletkezik, amikor a lapátok által vonszolt kis légörvénylés a rotorlapát forgása során áthalad előbb a helikopter törzse, majd a farokrésze felett. A több (3–8) rotorlapáttal felszerelt változatok csattogása összefolyik, berregéssé módosul, ám hangjuk így is messziről elárulja, hogy közelednek. Ez az árulkodó zaj különösen nagy hátrány a forgószárnyú légi járművek katonai alkalmazásakor.

Ezért nagy jelentőségűek az EUROCOPTER francia–német cég német kutatóbázisán kialakított és sikerrel kipróbált Blue Edges nevű, a megszokott egyenes alak helyett három helyen is enyhe szögben megtört rotorlapátok. Hogy a lapátok forgás közben is megtartsák a különleges alakot, nagyon szilárd, üvegszál-erősítésű műanyagokból készülnek és elülső élükre szilárd és könnyű titánból alaktartó borítást rögzítenek. A lapátok csúcsának enyhe lejtése csökkenti az ott képződő és hanghullámokat is gerjesztő csúcsörvényeket. A különleges, megtört formájú rotorok aerodinamikai jellemzői miatt pedig a légörvények zaja kisebb.

A Blue Edges rotorokat egy Puma helikopterre építve próbálták ki és kiderült, hogy a hagyományos rotorokkal működő helikopterekéhez képest negyedére, 3-4 decibelre csökkent le a menetzaj.

A sikeres teszteket követően máris megkezdték a „lopakodó” tulajdonságú új rotorok földi, majd repülési próbáit.

A „könyöklő” csendes rotorok
A „könyöklő” csendes rotorok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.