Sok milliárdba került, mégis összekeveredtek az adatok, és a régi rendszert kell használni
Már tavaly februárban túlterhelés miatt lefagyott, most március 1-jén pedig az eléggé ködös hibaüzenet szerint: „az átállás során fellépő műszaki probléma miatt” leállt hazánk hivatalos portálja.
A honlap pár órás elérhetetlenség és megdöbbentő adatkeveredések után a régebbi, 2005-ben indult oldalakkal működik tovább, a régi ügyfélkapuval együtt. A megrendelő, a Miniszterelnöki Hivatal Elektronikus Kormányzati Államtitkársága is azonnal vizsgálatot indított, de lapunk megkeresésére nem válaszolt.
Az alapfejlesztésnek, az ötmilliárd forintos, egy nyilatkozat szerint „több raklapnyi szerver” beszerzésével járó projektnek hangzatos neve van: „Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer bővítése és a közművesített közszolgáltatások kialakítása, valamint szolgáltatásfejlesztése”. Az ezen a címen uniós és hazai forrásból futó beruházást még tavaly év elején jelentette be a Miniszterelnöki Hivatal. A nemzetbiztonságilag védett fejlesztés tartalmazta az Ügyfélkapu 2. kialakításához szükséges szoftver keretrendszerét – tudtuk meg a Kopint-Datorg sajtóirodájától. Az irodán elmondták még, hogy a projekt teljesüléséről szóló elszámoló jelentést 2010. március 1-jén megküldték a pályázat irányító hatóságának. (Vagyis éppen az Ügyfélkapu 2. összeomlásának napján!)
Finoman szólva is ellentmondásos, hogyan számolhattak el azzal az alapszoftverrel, amire építve az új szerkesztőségi rendszer és kormányzati portál nem működik.
A próbaüzem a hónap első napjával indult volna. Az okokra rákérdezve a cég sajtóirodája szerint az átállás során fellépett „műszaki probléma nem következménye az uniós pályázatnak”. A fenti válasz és az öszszeomlás után azonnal elindult vizsgálat feltételezések és nagyon is konkrét reakciók özönét indította el az internetes fórumokon. „Személyes adatokkal nem éltek vissza az ügyfélkapu hétfői leállása alatt” – sietett kijelenteni azonnal a Miniszterelnöki Hivatal informatikai biztonsági felügyelője a Kossuth rádióban. Dedinszky Ferenc elmondta, hogy mindössze három esetben láthatta regisztrált felhasználó (a 850 ezer közül) más adatait, de viszszaélés nem történt. (Egy ilyen eset is törvénysértés, remélhetően. – A Szerk.) A biztonságosnak hitt oldalakon rémálomnak számító adatkeveredésről egy, a magyarorszag.hu fórumán olvasható bejegyzésben is olvashatunk.
Az oldal működésével évek óta kritikusan foglalkozó, névtelenül blogoló informatikai szakember lapunknak úgy nyilatkozott, sok minden mutat arra, „a projekt nemhogy egészében, de fele részében sem teljesült. Kidobták a régi portál arculatát és varázsoltak egy újat, miközben semmi funkcióbővüléssel nem járt a fejlesztés, lett egy vagon áramzabáló vas, amelyeket nem tudtak behangolni még egy normál, majdhogynem statikus terhelés kiszolgálására sem.”
A blogger tiszta logikával veti fel: ha két szerverteremnyi fejlesztés történt novemberben, és a párhuzamosan működő szerverek egymást kell hogy kisegítsék, akkor a mostani összeomláskor az egyik leállásakor a másik miért nem vette át azonnal kiesett társa funkcióit? És miért csak az „éles próbaüzem” alatt derült ki az alapszoftver hibája. Ráadásul lehet-e, szabad-e bizalmas adatokkal élesben kísérletezni?
A fő kérdés most az, mikor indul újra a portál? A műszaki vizsgálat, valamint a hibajavításokat követően – szól a lakonikus válasz.
Kapcsolódjunk be egy kicsit a kudarc okának feltérképezésébe, például nézzük meg, hogy kik tesztelték a rendszert? A Kopint-Datorg sajtóirodája szerint a tesztelési időszakban az informatikusok mellett könyvelők, adószakértők, gépjárművel foglalkozó szakemberek, okmányirodai szakértők is.
Ruszin Zsolt, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) alelnöke szerint őket nem kérték tesztelésre. Kérdésünkre, mi a véleménye az MKOE-nek az ügyfélkapuról, így fogalmaz: „Az ügyfélkapu szolgáltatásai zavarbaejtően gyermetegek. A világ már olyan üzenőfelületeket használ, amikhez képest a magyarorszag.hu feltöltő programja és értesítési tárhelye idejétmúlt. Úgy tűnik, hogy a fejlesztőket egyáltalán nem érdeklik a szokásos felhasználói igények. Bízunk benne, hogy a MEH és a Kopint-Datorg többre képes annál, mint hogy egy 1.0-ás rendszert kifejlesszen.” Ruszin Zsolt a továbblépéshez – nyilatkozata szerint az összeomlás utáni napon – felajánlotta a könyvelők szakmai segítségét is. A könyvelőkre oda kell figyelni, hisz ők tűnnek a legaktívabb Ügyfélkapufelhasználóknak. Ruszin Zsolt szerint jellemző a rendszerre, hogy még az APEH is kikerüli, és inkább közvetlenül az Általános Nyomtatvány Kitöltőt (ÁNYK) használja. Ezt az információt némileg pontosítja a Kopint-Datorg: „A közvetlen feladás szolgáltatása természetesen nem kerüli meg az Ügyfélkaput: az ÁNYK új verziójával már közvetlenül, a böngésző használata nélkül is beküldhetők a dokumentumok az Ügyfélkapun keresztül.
Öt nappal később még mindig várjuk, hogy a gép forogjon, és az alkotó pihenjen. Egyelőre fordítva van.
Az Új Magyaroszag.hu megtekinthető itt:
http://ujportal.magyarorszag.hu/ bemutato/ És a használatához szükséges elektronikus tananyag itt:
http://etananyag.magyarorszag.hu./