iPad-fejű robot helyettesíti a rákbeteg kislányt az iskolában

A robottechnológiának köszönhetően nem marad ki az iskolából és nem szakad ki teljesen a korosztályi közösségéből egy amerikai kislány, mivel helyette egy robot jár be az órákra. A módszer, ha elterjed, új távlatokat nyit a beteg vagy mozgáskorlátozott emberek előtt.

Peyton Walton egy tízéves marylandi kislány, aki szereti a pingvineket, a zöld színt és a májrák egy ritka fajtájában szenved. Orvosai 30-50%-os esélyt jósoltak neki a túlélésre. A lány Washingtonban és New Yorkban kap sugárkezelést, iskolája pedig Marylandben található. Ez 250 kilométeres utazást jelent, Peyton azonban továbbra is részt vesz az iskolai órákon. Az elmúlt három hétben a kislány egy PAVS (Peyton Nagyszerű Virtuális Önmaga) névre keresztelt gördülő robot segítségével tanul. A gép feje egy iPad, amelyen keresztül a lány kommunikálni tud a tanáraival és diáktársaival.

- Nagyon szeretem a matematikát és a tudományokat, ezért szeretek ott lenni és tanulni – mondta az ötödik osztályos Peyton a Washington Postnak, aki egy ablak mellett, asztal előtt ülve ugyanakkor kezdi meg a tanulást, mint a tanteremben ülő osztálytársai. A lány éppolyan szorgalmasan figyel, és jegyzetel, mintha az osztályban ülne. Ha tanára kérdez, Peyton felteszi a kezét és válaszol.

A kislány édesanyja, Lynn Schaeber szerint PAVS nemcsak abban segít, hogy Peyton ne maradjon le a társaitól a tananyagban, hanem abban is, hogy szocializálódjon, ne közösítsék ki, és a lelki gondjai miatt ne súlyosbodjon az állapota. – Szülőként elfelejtettük, hogy az iskola az életük. Reggel felkelnek és iskolába készülődnek, este pedig a házi feladat az utolsó dolog, amit megcsinálnak – hangsúlyozta az anya, aki a robot alkalmazása előtt konzultált a pedagógusokkal, és alapos kutatómunkát végzett.

Peyton orvosai praxisuk alatt először találkoznak ilyen robottechnológiával: – Úgy gondolom, hogy nagyon érdekes technológia, amely sok gyerek számára hasznos lehet – mondta AeRang Kim gyermekonkológus.

PAVS-t a Double Robotics cég fejlesztette ki, amely 2012 óta körülbelül 5 ezer olyan robotot adott el, amellyel felhasználók valós időben tudnak kommunikálni bárhol, ahol fizikailag nincsenek jelen. A technológiát főleg az üzleti világban használják, de az Egyesült Államokban 350 K-12-es, azaz 12 osztályos általános iskola is megvásárolta a robotot.

Satyandra K. Gupta, a Marylandi Egyetem robotika-szakértője szerint, bár az iparág növekszik, beletelhet némi időbe, mire minden iskola hasonló gépeket alkalmaz majd. – Ha egy robot a folyosókon mozog, az kihívásokat eredményez – jegyezte meg Gupta. Peyton iskolája azonban megküzdött ezekkel a problémákkal, és segítik PAVS mozgását és üzembe helyezését.

Nem Peyton az egyetlen diák, akit robot helyettesít az iskolában. Tavaly egy kilencedik osztályos, Long Island-i beteg diák kapott hasonló segítséget, hogy iskolában járhasson.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.