Az egész családot megmérgezheti a rossz főnök
Amint arról Michael Ford, a New York-i Albany Állami Egyetem docense beszámolt, egyre többen nyilatkoznak úgy, hogy számukra legnagyobb stresszt a munkájuk okozza, és mivel a munka mellett szinte mindenkinek van magánélete is, a szakemberek úgy gondolták, érdemes lenne megvizsgálni, vajon a munkahelyi stressz milyen mértékben hat ki a lakosság testi és lelki közérzetére.
Leslie Hammer, az oregoni Portland Állami Egyetem pszichológia professzora hozzátette, hogy magas fokú munkahelyi stressz depressziót, rossz egészségi állapotot, elhízást, szív- és érrendszeri megbetegedéseket, vagyis általános testi-lelki hanyatlást von maga után. Mindez pedig az illető magánéletére és párkapcsolatára is kihat, aki ugyanis rosszul érzi magát a munkahelyén, az előbb-utóbb párjával és gyermekeivel is feszült viszonyba kerül.
Ford a kutatása során amerikai és kínai munkahelyeket vetett össze, és arra a következtetésre jutott, hogy azok a személyek, akik támogató munkahelyi környezetben dolgoztak, maguk is támogatóbbak voltak a párjukkal szemben. Továbbá az is kimutatható volt, hogy ahol a szülő stresszes, ott a gyerekek is átveszik ezt a negatív hangulatot, ami mind egészségükre, mind viselkedésükre kihat - írja a Medipress.
Hogy milyen a munkahelyi hangulat, az elsősorban a főnökökön múlik. Ha egy főnök például rendszeresen az utolsó pillanatban ad ki határidős feladatokat, hogy a dolgozóknak ezzel minden betervezett magánéleti programját felborítsa, azzal igen nagyfokú stresszt tud előidézni. Hammer és munkatársa Ellen Kossek éppen ezért rendszeresen tartanak képzéseket olyanok számára, akik beosztottakkal dolgoznak, és igyekeznek őket megtanítani arra, hogy a beosztottak igényeire való odafigyelés bizony megtérül. Egy főnök például azzal is megteremtheti a támogató munkahelyi légkört, ha saját életével demonstrálja, hogy munka és magánélet között igenis lehet egyensúlyt teremteni, és például ő maga is szán időt arra, hogy elmenjen gyermeke kosármeccsére.
Minden vezető pozícióban levő dolgozónak rá kellene ébrednie, hogy ha kellemes munkahelyi légkört teremt, akkor a beosztottai ritkábban lesznek betegek, koncentráltabban fognak tudni dolgozni, összességében tehát mindenki jobban jár: a főnök is, a beosztott is, és a dolgozók családtagjai is.