Fellini türkiz harisnyái
– Tulajdonképpen véletlenül keveredtem a divat világába. A nyolcvanas évek közepén Veronában dolgoztam egy cégnél, harisnyákat adtunk el a környékbeli butikoknak. Amikor huszonhét éves lettem, úgy éreztem, érdemes lenne váltani, kicsit színesebb, érdekesebb darabokkal kereskedni. A boltosok azonban azt mondták, nekik csak a jól bevált konzervatív színek kellenek. Úgyhogy fogtam magam, és a megtakarított pénzemből nyitottam egy saját helyet a belvárosban. Mindenki azt mondta, hogy őrült vagyok, heteken belül tönkre fogok menni. Nos, úgy tűnik, nem lett igazuk – mesélte a Népszabadságnak adott interjúban a kezdetekről az olasz üzletember.
A butik egyre népszerűbb lett, s rövidesen elkezdtek nyílni a Calzedonia-boltok szerte Itáliában. Veronesi saját bevallása szerint akkor kezdett igazán hinni a sikerben, amikor megnyitotta századik üzletét. A siker fontos összetevőjének tartja azt is, hogy olaszként a szépet és az ízlést az élet esszenciális elemének tartó helyre született. – Nem csupán a dizájnra vagy a divatra gondolok, hanem az élet szeretetére. Az ételekre, a borra, a tengerre. Arra, amiért érdemes élni – fogalmazza meg röviden a bonvivere, vagyis a jól élni felfogás lényegét.
A jó életet azonban nem csupán a tenger vagy a bor esetleges hiánya nehezítheti meg, hanem az európai országokat sújtó gazdasági válság is. A divat és a krízis összefüggései kapcsán Veronesi elmondja, a nagy márkáknak innovációval kell reagálniuk a helyzetre, nem pedig az árakhoz és a korábbi stratégiákhoz való görcsös ragaszkodással. Arra a kérdésre, hogy ez a gyakorlatban mit jelent, egy Riminiben tartott nagyszabású divatshow keretében kapott választ a több mint háromezer meghívott.
A Calzedonia 2013-as nyári kollekcióját a könnyedség és az egyszerűség jellemzi. A színek közül elsősorban a zöld került előtérbe, a türkiz és a smaragd árnyalataiban készült fürdőruhákat a Calzedonia „arca”, a huszonkét éves portugál modell, Sara Sampaio mutatta be.
A látványos tengerparti est sztárjai azonban mégsem a Sampaión látott darabok, hanem a fátyolszerű strandruhák voltak. Például az a lila és bíbor kombináció, amelyet látva még az est díszvendége, a Szex és New York című sorozattal világhírnévre szert tett amerikai színésznő, Sarah Jessica Parker is heves fotózásba kezdett okostelefonjával.
A Calzedonia nem véletlenül választotta Riminit a bemutató helyszínéül. A cég feltett szándéka, hogy a fénykorát a múlt század ötvenes-hatvanas éveiben élő tengerparti város hangulatát idézzék meg a jelenben. A fenékből és a derékból a trendekkel szemben minél többet eltakaró, sötét és fehér színekből álló fürdőruhák pedig sokszor Rimini leghíresebb szülöttét, Federico Fellini filmrendezőt idézték. Pontosabban az alkotásaiban megjelenő szépségideálok – Ingrid Bergman, Claudia Cardinale, Sandra Milo, Magali Noel – által viselt klasszikus szabású modelleket.
A nők egyébként nem csupán a szépség két lábon járó hirdetőoszlopaiként vannak jelen a Calzedonia műhelyeiben. Veronesi a kezdetektől fogva fiatal tervezőkkel töltötte fel kreatív csapatát, a cég dolgozóinak közel kilencven százaléka ma is a húszas évei második felében járó hölgy. Erről így nyilatkozik a cég alapítója: – Egy modern nőnek egyszerre kell sikeresnek, elbűvölőnek és jó anyának lennie. Férfiként nagyon nehezen tudjuk elképzelni, hogy ez milyen erőt és odafigyelést igényel. Egy férfi éppen erre az odafigyelésre alkalmatlan teljes mértékben. A nőknek sokkal jobb szemük van az olyan finomra hangolt változások és ötletek kivitelezéséhez, amelyek nélkül a divat csupán színek és formák túlbonyolított kavalkádja volna.