Muzsikálás örök sötétben

Próbál a Landini zenekar. A szám közepén óvatosan lekapcsolom a lámpát. Senki nem veszi észre, a zenészek zökkenő nélkül folytatják a muzsikálást. A koromsötétben mintha másképp szólnának a hangszerek, kiteljesedne a hangzás. Lehet, csak azt érzem, milyen komoly teljesítmény látássérültként megszólaltatni egy hangszert.

Vagy mennyire nehéz lehet pontosan együtt muzsikálni másokkal a sötétben. Márpedig a Landini együttes tagjai közül senki sem lát. A zenekar nem véletlenül vette fel még 1976-os megalakulásakor Francesco Landini, a XIV. században élt itáliai vak zeneszerző nevét. Idehaza jelenleg a Landini az egyetlen olyan formáció, amelyben kizárólag látássérültek muzsikálnak.

FOTÓ: REVICZKY ZSOLT
FOTÓ: REVICZKY ZSOLT

Hivatalosan nyolcan vannak (Kovács Pál, Kovácsné Hegyi Jolán, Plank László, Gál András, Géczy Sándor, Ferenczi István, Remes András és Stolmár Barbara), de a repertoárjukat úgy állították össze, hogy akár öten is képesek legyenek egy teljes koncertet adni. Több száz zeneművet ismernek, érdeklődési körük a középkori zenétől a kora barokkig terjed, ennek megfelelően a korszakban kedvelt hangszereken (furulyán, gitáron, csörgődobon, blockflötén, lanton) játszanak.

Az alapítók közül már csak hárman maradtak. Kovács Pál, a zenekar vezetője meséli, hogy a vakok iskolájába járó barátok eredetileg az akkor még létező (szintén vakokból álló) Homérosz kórus kísérő zenekaraként álltak össze egy kis zenélésre. Annyira megszerették a közös muzsikálást, hogy később felnőttként is együtt maradtak. Hivatásos zenész egyikőjükből sem lett, hétköznapokon telefonközpontosként, zongorahangolóként, kefekötőként dolgoznak. Akad köztük rokkantnyugdíjas is, míg a legfiatalabb tag még egyetemista, szociális munkásnak tanul.

Hetente egyszer próbálnak. Sokáig nem volt gond a helyszínnel, hosszú évekig a vakok országos szövetsége biztosított számukra próbahelyet, néhány éve azonban megszűnt ez a lehetőség. Azóta a Kovács házaspár gazdagréti lakótelepi lakásában jönnek össze péntek délutánonként. Kissé szűkösen vannak: a 28 négyzetméteres garzonban el kell férniük a zenészeknek és a hangszereknek is. Általában havi egy fellépésük van, jórészt kiállításmegnyitókra, művelődési házakba, iskolákba, templomokba hívják a zenekart.

Pénzt csak útiköltségre fogadnak el. Örülnek minden koncertlehetőségnek, szívük szerint akár meg is dupláznák a fellépéseik számát. Ahogy Kovácsné Hegyi Jolán meséli, nem könnyű vakon kottát írni vagy olvasni. A hagyományos ötvonalas kottával ellentétben a látássérültek a Braille-írás speciális jeleit használják az egyes hangjegyek megjelölésére. Mivel muzsikálás közben nem tudják nyomon követni a partitúrát, a közös zenélésbe csak akkor vághatnak bele, ha már az összes tag bemagolta a kottát. Gál András szerint az új számok megtanulása előtt komoly hangszerelői munka is vár rájuk, hiszen minden egyes zeneművet át kell dolgozniuk az általuk használt instrumentumokra.

A próba egyébként jóval „hangosabb”, mint más együtteseknél. A zenekarvezető karmesteri pálca híján kizárólag verbálisan irányíthatja a zenészeket, így minden egyes instrukciónál túl kell harsognia a társait. Az éppen próbált zenemű végén újra felkapcsolom a lámpát. A Landini zenekar tagjai ezt sem veszik észre. Megbeszélik a javítanivalókat, aztán megegyeznek a következő zeneszámban. Ami minden alkalommal egyformán kezdődik el. Előbb csak óriási hangzavart hallani, majd váratlanul kiemelkedik Kovács Pál erős hangja: „Gyerekek! Szilencium! Egy-két-há…”

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.