Vízszintes business székekkel érkezik Pestre az American
Az áprilisban újrainduló New York-i közvetlen járat sikerében a foglalások alapján biztosak az üzemeltető American Airlines vezetői, akárcsak a Malév menedzsmentje – lévén közösen üzemeltetik és értékesítik a helyeket az új nagyalma járatra. New York-ból 24 csatlakozást kínál a Malév saját járatszám alatt, de az American is kap 25 csatlakozást regionálisan és a közel-keleten.
BUD-JFK viszonylatban az American-Malév code-share már eddig is ismert volt szakmai körökben, kedden azonban Budapestre érkezett Kurt Stache, az amerikai légitársaság nemzetközi tevékenységéért felelős alelnöke, hogy be is jelentse ezt. A járatnyitás az AA-nak is fontos, elvégre egy kelet-európai OneWorld hub-ra repül, eddig ugyanis nem nyújtott közvetlen összeköttetést a régió és az USA között.
Mint arról a Népszabadság elsőként beszámolt az USA legrégebbi légitársasága, amely a Malév partnere a OneWorld légi szövetségben, októberben jelentette be ezt a napi járatot. December elejétől pedig foglalni is lehet a járatra, mind az AA.com mind pedig a Malév honlapján.
Bár konkrétumokat nem tudtunk meg arról, a Malév milyen access-t kap a járathoz, alighanem jókat, mert néhány napi tesztelésem során nemigen fedeztem fel különbséget a Malév és az AA kínált ára között.
A Malév vezetése hamar felismerte a lehetőséget, s a járat bejelentését követően hamar meg is kötötték a code-share szerződést. A járat egyébként egy EU-USA kétoldalú megállapodás keretében jöhetett létre, melynek részleteiről itt olvashatsz.
Malév-kód eddig is sok belföldi és transzatlanti AA járaton volt már, de mióta a Malév közvetlen járatát leállították, az American csak azoknak volt igazán jó választás, akik valamely hub-jára repültek, de például egy LAX-hez már rendre két átszállást kellett bekalkulálni. A Malév a coda-share-eknek köszönhetően végig tudott árat adni az USA-ba eddig is, hisze az AA több transzatlanti járatára is kiterjedt a megállapodás. A balkánról, vagy a közel-keletről azonban közvetlen járat hiányában nemigen választották ezt a megoldást az utasok.
Most az együttműködés kiterjesztésével New Yorkból 24 olyan járatra kínálnak csatlakozást, amely Malév járatszám alatt is repül, beleértve Chicago-t, Miami-t és a nyugati part nagyvárosait, valamint az American központját Dallas forth Worth repülőterét. A járatok a 2007-ben felújított 8-as terminálra érkeznek New Yorkban, s innen indulnak a csatlakozások is, valamint a 2006-ban átadott kilences terminálról. Kedvcsinálónak pár fotó, kattints a képekre a nagy méretért!
A Malév pedig 25 európai városba kínál csatlakozást az American utasainak, különös tekintettel a régió városaira és a közel-keletre.
– Nem kétséges, hogy a járatok tele lesznek, átlagban azonban nyolcvan százalék fölötti töltöttséggel már elégedettek lennénk – mondta az American alelnöke, hozzátéve: különös hangsúlyt fektetnek majd az üzleti utasokra. Ezt segíti, hogy a Malévnak a járat indulására elkészül az új üzleti várója a repülőtér Skycourt termináljában, amelyet március végén adnak át. Ez baromi jól fog kinézni, megpróbálunk pár látványtervet is szerezni a közeljövőben. Addig is, pár kép az AA New York-i váróiról:
– Erőteljes a kereslet a járat iránt. Azzal, hogy egy átszállással juthatnak el utasaink New York-ba bármelyik célállomásunkról, sok régi utasunkat csábíthatjuk vissza a Malévhez olyan versenytársainktól, mint például a Lufthansa – tette hozzá Martin Gauss, a Malév vezérigazgatója.
Az American Airlines korábbi képviselőjével, a Tensi Aviation-nel dolgozik tovább az értékesítés területén, s néhány munkatársa is a magyar cég irodájába költözik be. A járatra már október óta lehet foglalni a légitársaságok honlapján, de az american weboldala hamarosan magyarul is áll az utasok rendelkezésére. A napi járatot a téli menetrendben heti négyre csökkentik és 2012 tavaszától ismét napi járatot üzemeltetnek majd.
Jó hír a business utasoknak, hogy a 767-300 már teljesen új konfigurációval érkezik, azaz 30 vízszintessé alakítható business ülés, és 195 economy lesz a helykínálat, s természetesen felújított kabin. Valahogy így:
A legpatinásabb légitársaság
Az American Airlines elődje, 1919-ben indult számos független légicég szövetségeként, első járatuk egy postajárat volt. 1930 óta működik American Airlines néven, 1959-ben repülték át először leszállás nélkül az amerikai kontinenst egy Boeing-707 repülőgéppel. 1960-ban a világon először indítottak elektronikus foglalási rendszert és az első törzsutas-program, a mai napig működő American Advantages is a nevükhöz fűződik.