Wifi a felhők felett egész Európában!
Az egyik vezető műholdas kommunikációs cég, az Inmarsat és a 4G-hálózatok fejlesztésében élenjáró Deutsche Telekom, valamint a Lufthansa bejelentette a Europen Aviation Network nevű együttműködést, melynek célja a fedélzeti internet hatékony biztosítása a repülőgépeken Európa fölött. Mondhatnánk, nem egy spanyolviasz a projekt, de valójában az. Igen, Európa útvonalain kínál internetet például a Norwegian Air Shuttle. Aztán az is igaz, hogy az USA belföldi útvonalain már alap az internet (5-15 dollár), és példának okáért a Lufthansa is a piacon van a FlyNet nevű szolgáltatással (1 óra 9, 4 óra 14, egész repülés 17 euró). S ugye állandó a kérdés, hogy miért nincs net a Ryanair vagy épp a Wizz Air fedélzetén? Pedig milyen jó lenne!
Na, erre kínálhat megoldást az új technológia, amelyet 2017-ben kezdenek el tesztelni. A Lufthansa 2016-tól már biztosítja a fedélzeti wifit az európai járatain (és ugye már jelenleg is az összes hosszú távú járatán), de jövőre még csak műholdas technológiával. De miért is szükséges a hibrid fejlesztés?
Mert a légitársaságok nem azért nem tüsténkednek bevezetni a szolgáltatást, mert nem akarnak pénzt keresni. Hanem azért, mert nem biztosak a megtérülésében. Óriási beruházás a gépek átalakítása, s folyamatosan magasak a műholdas kommunikációs költségek, így, ha még az árat is tömegeknek megfizethető szinten tartanák, nagyon kicsi lenne rajta a profit. S a szolgáltatás sem biztos, hogy népszerű lenne, mert miközben a földön már irtó gyorsak a mobilhálózatok, a levegőben utazómagasságban nem olyan elsöprő a felhasználói élmény. A diszkont légitársaságok pedig ugye csak a tutira mennek, nem hajigálnak ki az ablakon eurómilliókat "hozomra".
A mostani megoldás alapvetően a költségek csökkentésében és a sebesség növelésében segít. A lényeg, hogy a Deutsche Telekom egy speciális megoldással több, mint 300 4G LTE állomását felturbózza oly módon, hogy annak hatótávolságát megnövelik, s az adatkommunikáció felfelé is működik. Az Inmarsat ezzel párhuzamosan egy speciális frekvencián repülőkre optimalizálja a műholdas berendezéseit, s az 4G LTE valamint valamint a műholdas S-band hálózat kommunikál is egymással. Így elérhető, hogy amikor a repülő halad, a fedélzeti kommunikációs rendszere kapcsolgat a két hozzáférés között, adott esetben párhuzamosan használja azokat, így nő a sebesség és sokkal stabilabbá válik a kapcsolat, nem utolsó sorban pedig, jelentősen csökkennek a kommunikációs költségek, amit a légitársaság fizet a szolgáltatónak, így nagyobb lehet az elérhető haszon és végre több légitársaságot sarkallhatnak arra, hogy felvegye szolgáltatásai közé a fedélzeti Wifit - természetesen a gépek minimális átalakítását követően. Hogy európában mennyibe fog ez kerülni, arról egyelőre nem tudunk, de az biztos, hogy az utasoknak semmit nem kell másképp csinálniuk, ha bevezetik a szolgáltatást. Bekapcsolják a wifit, csatlakoznak, előveszik a hitelkártyát, fizetnek, aztán szelfiznek. Itt egy jó kis videó, nézd meg!