Reptéri tapizás: felmentést kaphatnak a pilóták
Felmentést kaphatnak a pilóták a szigorított "tapizós" átvizsgálás alól, mondván, őket nemzetbiztonságilag már amúgy is szigorúan leellenőrizték, s egyébként is rajtuk tartja a szemét az összes biztonsági hivatal. Ez az intézkedés nem Magyarország hivatalos szerveinél jött szóba, hanem az Egyesült Államokban. Mégis sokatmondó, hiszen jó két hete nálunk is ebben a témában ment a paláver, s az amerikai nyilatkozatok jól mutatják: korántsem volt alaptalan a Malév pilóták felvetése.
Az amerikai pilóták felmentést kaphatnak az Amerikában (és európában is) életbe léptetett szigorú biztonsági átvizsgálás alól - fogalmazott a helyi repülésbiztonsági hatóság, a TSA egyik illetékese, nem sokkal azután, hogy két pilóta pert indított ellenük. A hivatalos álláspont szerint az amerikai légitársaságok pilótáinál jogosan merülhet föl a könnyítés, hiszen komoly nemzetbiztonsági átvilágítást követően ülhetnek a cockpit-ba, vagyis, nem feltétlenül kell rájuk potenciális rizikófaktorra tekinteni, ahogy az utasok esetében.
Hivatalosan nem mondták ki, de az indoklásokban a sorok között benne van az is: a hálaadás ünnepekor elkezdődött az USA év legforgalmasabb szezonja, s a légitársaságok egyre kevésbé finoman jelzik: esélyük sincs tartani a menetrendet, ha a személyzet nem tud időben beülni a repülőgépek cockpitjába. Azt pedig csak fórumokban lehet olvasni, hogy a rigorózus ellenőrzés maga a biztonsági kockázat is, hiszen egy felidegesített pilóta semmiképp sem járul hozzá a repülésbiztonság növeléséhez...
A TSA tehát foglalkozik a gondolattal, hogy a pilóták átvizsgálása könnyített legyen, mindezt persze azt követően, hogy két hajózó beperelte a hatóságokat, miután az egyik ellenőrzés során még az alsónadrágjukba is benyúltak az utasbiztonságiak.
Első hallásra ez a konfliktus dekára ugyanaz, mint a két hete nálunk kipattant botrány. Emlékeztek még erre az Index cikkre? (Vagy erre a NOLTV riportra, itt.) Ugyebár, nálunk is a pilóták nehezményezik, hogy a C-tipusú nemzetbiztonsági átvilágítás birtokában talán nem indokolt esetükben a "mogyorózás", hiszen nekik semmit nem kell felvinniük a repülőre, ha merényletet kívánnak megkísérelni, hiszen a 30-40 tonna kerozinnal feltankolt gépeket ugyebár maguk vezetik.
Tekintsünk el most attól a nem mellékes, de az ügy szempontjából nem is fontos ténytől, hogy a magyar konfliktusban a hajózók és egyes utasbiztonságiak viselkedése is szerepet játszik, akárcsak az ellenőrök összetétele és megbecsülése. Ráadásul néhány pilóta elég irreális elvárása, hogy neki elég felvennie az egyenruhát, s már sétálhasson is be az airside-ra minden kontroll nélkül. Általánosítani nem szeretnék, de tény, hogy azért a hazai konfliktusban azért sok az egyedi szál. Az index cikke pedig téved abban, hogy a testüregmotozás általános, s hamisan sugallja, hogy nőket megmotozhatnak férfiak, vagy fordítva.
Viszont, ami felmerült a magyarokban, az úgy látszik, másutt is vitatéma. S azért jó, hogy amerikában is, mert ha ott bevezetik az intézkedést, akkor vélhetően beépülhet a globális szabályozásba, azaz előbb utóbb alkalmazható lesz itthon is. Jelenleg ugyanis, hiába tűnik jogosnak a hajózok érvelése, a magyar hatóságok nem hozhatnak ilyen döntéseket.
Persze szó sincs a hajózók ellenőrzésének megszüntetéséről: könnyített átvizsgáláson mehetnek keresztül az USA tervei szerint, amennyiben amerikai légitársaság alkalmazottai, aznap szolgálatban vannak, egyenruhában érkeznek a reptérre, bemutatják a szolgálati és még egy igazolványukat, s a TSA-tisztek ellenőrzik személyazonosságukat és beosztásukat egy speciális, erre a célra létrehozott adatbázis anyagával. Vagyis, az enyhítésnek komoly feltételei vannak, hiszen az elektronikus ellenőrzéshez azért ki kell dolgozni egy védett informatikai rendszert.
Az enyhe intézkedések továbbra sem vonatkoznának az utaskísérőkre és a külföldi légitársaságok személyzetére.