O'Leary elégedett: nevezzék el rólam a repteret!
A Ryanair üzemelésének első hat hetében több, mint százezer utast szállított, akiknek a fele a legalacsonyabb árat fizette, valójában egyetlen fillért sem keresett Lisztferihegyen, az egész üzlet inkább jótékonysági akcióra hasonlít, ezért O'Leary vezérigazgató megérdemelne egy köztéri szobrot valahol a városban – mondta maga Michaal O'Leary, aki nem hagyta ki a lehetőséget arra, hogy fikázza a Wizz Air-t. Találkozott viszont a Ryanair rajzpályázat nyertes gyerkőceivel, akiknek húsvéti nyulat osztogatott és közösen fényképezkedett. (Fotó: Reviczky Zsolt - Népszabadság)
Csalódhat az az újságíró, aki releváns légiközlekedési információk reményében látogat el a Ryanair rendszeres tájékoztatóira, különösen azokra igaz ez a megállapítás, melyeket a fapados-repülés ikonja Michael O'Leary celebrál. Reggeli szórakozásnak viszont remek alkalomnak számít a megannyi összejövetel, nem utolsó sorban, igen olcsó reklám a Ryanairnek.
Mintegy százhúszezer utast szállítottunk az első hat hétben, utasaink fele a legalacsonyabb, 3 és 10 euró közötti jegyárat fizette a jegyért – mondta Michael O'Leary vezérigazgató, aki szerint rendkívül sikeres az immár háromról öt gépesre hízott budapesti bázis: februárban "hatvan-akárhány" százalékos volt a load factor, azaz a járatok telítettsége, mondta az ír üzletember, amely márciusban már hetven százalék fölé emelkedett, mígnem, áprilisra elérték a 82-83 százalékos töltöttséget, ami egy picivel már az európai hálózat átlaga fölé is emelkedik. Ráadásul, egyik bázison sem értük el ezt a load factort hat hét alatt - örvendezett a Ryanair-főnök. (A bázis a Malév csődjét követően február 17.-én nyílt.)
Mint mondta, a jegyárai mindenhová olcsóbbak, mint a Wizz Air tikettjei - ez persze csak a reklámokban szereplő legalacsonyabb árakra igaz – s az utasok fele a legolcsóbb jegyekkel utazik.
- Valójában jótékonysági szervezet vagyunk, hiszen egyetlen fillért sem kerestünk még a magyar piacon, szemben a drága WizzAirrel, amelyik elviszi a nyereségét Svájcba, s míg mi szegény írek Dublinban vagyunk kénytelenek tengetni az életünket, addig a WizzAir vezetői a genfi tóba lógatják a lábukat. Mi az olcsó jegyeinkkel megmentettük a magyar turizmust, voltaképpen járna nekem egy köztéri szobor a város egy népszerű pontján, úgyis olyan ostoba szobrai vannak – folytatta a magánszámát O'Leary. Felvetésemre, hogy esetleg a jelenleg Liszt Ferenc nevét viselő ferihegyi repteret is elnevezhetnék róla, kifejezetten előremutatónak nevezte, s mint mondta, fel fogja vetni a Budapest Airport vezetésének.
Mivel a Wizz air esetében az adófizetés helye már többször is előkerült, megkérdeztem O'Leary urat, hat hét után meg tudná-e mondani, mennyi adót fizetett eddig a magyar költségvetésbe a Ryanair. - Fogalmam sincs, de biztos többet, mint szerettünk volna – mondta, ami annyiban bizonyosan igaz, hogy álmaikban a nulla forint jelenik meg, mint kívánatos adófizetési kötelezettség. Kiindulva azonban abból, hogy az előbbi közlés szerint a cég veszteséges, maga a repjegy ÁFA-mentes, a cég székhelye pedig nem Magyarországon van, ezidáig alighanem csak a magyarországi költéseik ÁFA-tartalma írható fel, mint befizetett adó, ami pedig alighanem csekély.
Ellentmondásokban persze bővelkedett a sajtótájékoztató, már amennyiben a vezérigazgató adatközléseit és a sajtóközleményeiket nem a szórakoztatóipari aktivitás részének tekintjük, hanem legalább egy részét komolyan is vesszük.
Eddig azt kommunikálták, hogy idén 2,4 millió utast szállítanak Budapestről, a mai sajtóközleményükben már csak kétmilliót említettek, ám ha a hat hét alatt 120 ezer utast szállítottak és ezzel a cég átlagánál magasabb, 82-83 százalékos loadfactort értek el, akkor számításaim szerint 1,1-1,2 millió utasnál aligha lesz magasabb az idei teljesítményük, de könnyen lehet, hogy még az egymilliót sem éri el.
O'Leary azonban nem szívesen nyeli le, hogy a Wizz immár hat géppel repül a budapesti bázisról, így bejelentette: tárgyalnak a Budapest Airporttal egy hatodik és egy hetedik 737-es idetelepítéséről.
Komolyra váltott, amikor a Budapest Airport telekadójáról viszont komolyan nyilatkozott: szerinte a kormány az adók emelésével komoly kockázatot vállal fel, mert ha a reptér áthárítja azt a légitársaságokra, akkor drasztikusan csökken majd a magyar fővárosba szállított utasok száma, ami komoly kár a turizmusnak. O'Leary állítása szerint ugyanis az ő forgalmukban az utasok több, mint hetven százalékra Budapestre utazó ember, s csak alig harmada a magyar utas, aki innen indul más célállomásokra.
Ha tetszett a post: