Miért tiltja a WizzAir a mobilos flight módot?
Két és fél óráig nem ocsúdtam fel abból, hogy egy magát innovatívnak nevező légitársaság miért követeli utasaitól a mobiltelefonok teljes kikapcsolását?! A Wizz utaskísérői udvariasan ugyan, de ellentmondást nem tűrő hangon kapcsoltatták ki a mobilokat, miközben van olyan légitársaság, amelyik fedélzetén már a wifi-internet szolgáltatás működik.
Csütörtökön Barcelonából repültem haza a WizzAir járatával. A gép pontosan érkezett, s flottul indult is, eltekintve attól az apróságtól, hogy az utolsó pillanatban kaput cserélt a repülőtér, ám az információ "hangosbemondásával" nem szőröztek sokat. Még szerencse, hogy csak két kapuval tették arrébb a gépet, így aztán vizuálisan is feltűnt, hogy a szép magenta-lila madár honnan indul.
A beszállítás flottul ment, az utaskísérők dinamikusan és udvariasan terelgették az utasokat, ám a meglepetés akkor ért, amikor többször is bemondták: kapcsoljuk ki a mobilokat - de meglepetésre - s nyomatékosították: ki kell kapcsolni azokat, a flight mód nem elég. Furcsa volt ez, gondoltam, biztos, valami szigor, ami benne maradt a protokollokban, de lazán kezelik, de kiderült hogy nem. A stewik minden utast figyelmeztettek, akik offline olvasgattak anyagokat a mobilokról. Udvariasan, de bizony szigorúan.
A legkomikusabb helyzet az volt, amikor egyik ismerősömet utasították rendre, aki egyébként - nyilván ezt a személyzet nem tudhatta - az egyik magyar távközlési cég műszaki főnökeként két dologhoz ért igazán: a rádiótelefon-rendszerekhez, s mivel hobbista pilóta, a repüléshez. "Kapcsolja ki teljesen a mobilt, nem véletlenül mondjuk be!" - utasították helyre. Ismerősöm szó nélkül kikapcsolta a készüléket, én pedig a nem létező bajszom alatt diszkréten mosolyogtam...
Mert ugye, ma már egyre több légitársaság vezeti be a fedélzeti telefon és wifi szolgáltatásokat, a flight mode pedig jó ideje be van épülve a légitársaságok gyakorlatába. Például, amint blogtársunk, a GulliverUtazik megírta, már a Norwegian Air Shuttle fapados is elhatározta, hogy minden gépét felszereli wifi internet szolgáltatással. Akárcsak a Lufthansa, az American, a Delta, a Southwest és még sorolhatnánk. Ennek fényében fura a WizzAir gyakorlata.
Már csak azért is, mert nyilván nekik is fontosak az ismerősömhöz hasonló üzleti utasok - miként az Váradi József vezérigazgató többször is elmondta - ám az ilyen apróságokkal nem járulnak hozzá ahhoz, hogy egyre több cég vegye igénybe a szolgáltatásukat. Lévén, az üzleti utasok offline is tudnak dolgozni: anyagokat, az előre letöltött leveleket olvasgatják, s így tovább. Lehet, hogy a Wizz-nek is ez irányben kellene fejleszteni, s a fedélzeti internet bevételeiből profitot termelve tovább csökkenteni a jegyek árát?!