egekura

egekura

Ma 95 éves a KLM – amikor az öregség szépít

Ma 95 éves a KLM. A Holland Királyi Légitársaság különlegessége, hogy 95 éve ezen a néven repülnek. A dizájn, a gépek külseje persze változott...

Ma 95 éves a KLM. A Holland Királyi Légitársaság különlegessége, hogy 95 éve ezen a néven repülnek. A dizájn, a gépek külseje persze változott, de a hollandok lazasága és repülés iránti elkötelezettsége semmit. A KLM behálózza a világot, szinte mindenhová elrepülhetünk velük, az amszterdami Schiphol reptér pedig az egyik legotthonosabb, könnyebben kezelhető légikikötő a világon. Betűk helyett, nézd ezt a videót! Mindent elmond. (Katt a Twitter linkre, aztán a youTube!)

 

 

(Koninklijke Luchtvaart Maatschappij) holland királyi légitársaságot, amely a világ legrégebbi olyan légitársasága, amely alapításkori nevét viseli most is.
Az Albert Plesman által alapított társaság első kereskedelmi repülése 1920. május 20-án volt London-Croydon repülőtere és Amsterdam között egy bérelt De Haviland DH16-ossal, amellyel újságokat és két brit újságírót szállítottak. Abban az évben a KLM 220 utast szállított.
Az első interkontinentális járatukat 1924. október elsején teljesítették Amszterdam és a holland gyarmat Batavia (mai nevén Jakarta) között egy Fokker F-VIII-assal, de menetrend szerinti járatként csak 1929-ben kezdték üzemeltetni. A távot 12 nap alatt tette meg a Fokker 18 repülőtér, köztük Budapest érintésével, a második világháborúig ez volt a világ leghosszabb repülőútvonala. Az első transzatlanti járatot 1934-ben indították a karib-tengeri Curacaóba.
A második világháborúban elfoglalták Hollandiát, a KLM ekkor nem repült, a világháború befejeztével pedig azonnal hozzáláttak a járathálózat újbóli felépítéséhez: 1946-ban első európai légitársaságként indítottak járatot New Yorkba.
1950-re a KLM utasainak száma meghaladta a 350 ezret, de a jetkorszak beköszöntével a légi cég veszteségessé vált, ezért át kellett szervezni a társaságot, 1966-ra pedig az akkori többségi tulajdonos kormány kisebbségi tulajdonos lett. A 70-es évek elején egy Boeing 747-200-as forgalomba állításával indult meg a széles törzsű gépek elterjedése a flottában.

A KLM 1980-ban már közel 10 millió utast szállított, az európai légi piac liberalizációja és a további terjeszkedés hatására ez a szám 1990-re 16 millióra nőtt. A 90-es években a KLM több légitársaságban is részesedést szerzett és 1998-ra minden részvényét megszerzett a kormánytól.
Költségcsökkentési okokból 2003 szeptemberében bejelentették, hogy egyesülnek a francia Air France-szal, de mindkét légitársaság megtartotta saját arculatát és nevét. A lépést az unió és az USA illetékes minisztériumai 2004-ben engedélyezték.
A holland légitársaság ma mintegy 120 gépes flottával 136 célállomásra repül, a 2013-as évet 349 millió eurós mínusszal zártak 25,5 milliárd eurós árbevétel mellett.

A Koninklijke Luchtvaart Maatschappij-t Albert Plesman alapította, első kereskedelmi járatát London-Croydon és Amsterdam között teljesítette egy (bérelt) De Haviland DH16-ossal. Az első évi utasforgalom 220 fő volt. Az első interkontinentális járatukat 1924. október elsején teljesítették Amszterdam és Batavia (mai nevén Jakarta) között egy Fokker F-VIII-assal, de menetrend szerinti járatként csak 1929-ben kezdték üzemeltetni. A távot 12 nap alatt tette meg a Fokker, s érintette Budapestet is. A második világháborúig ez volt a világ leghosszabb repülőútvonala. Az első transzatlanti járatot 1934-ben indították a karib-tengeri Curacaóba. Igazi innovátorként 1946-ban első európai légitársaságként indítottak járatot New Yorkba. A 70-es évek elején egy Boeing 747-200-as forgalomba állításával indult meg a széles törzsű gépek elterjedése a flottában.


A holland légitársaság ma mintegy 120 gépes flottával 136 célállomásra repül, 2013-ban 349 millió eurósveszteséggel zártak, 25,5 milliárd eurós árbevétel mellett.

 

2014.10.07 10:10

Ajánlott cikkek

Blogger


egekura

Blogger

Archívum

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.