egekura

egekura

Különjárat a 747-8i-vel: Unique for Munich

Fantasztikus repülésen vagyok túl, miről csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Meghívást kaptam ugyanis egy sajtórepülésre a legújabb Boeing...

Fantasztikus repülésen vagyok túl, miről csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Meghívást kaptam ugyanis egy sajtórepülésre a legújabb Boeing 747-8i-vel, s bár sajnos nem egy óceánt repültünk át, hanem „csak” Münchenből Düsseldorfba, a dolog így is élmény volt. Ez a gép ugyanis egyelőre csak a Lufthansa színeiben repül utasszállítóként. Egyelőre csak négyet adtak át belőle. S bizonyára vannak gyermekbetegségei, amelyek a sorozatgyártás rutintalanságából adódnak, a repülők teljesen új generációjába tartozik, ám egyszersmind a legszebb repülőnek az utódja, amit valaha gyártottak. A Jumbo szép, kecses, s hogy milyen repülni vele? Tarts velem, s megtudod.

Kora reggel gyülekezett egy izgatott csapat a Müncheni reptér Senator Cafejában, a G27 kapu mellett. A senator utasok nem üröltek, akiknek a cafe helyett a Loungeban kellett helyet foglalniuk (a Miles and More Senator törzsutasok a Cafe-t azért veszik igénybe szívesen, mert apró, otthonos, kevesen vannak, reggelente pedig barrista készíti a presszókávét és a capuccinot, amit ugye egyetlen automata gép sem tud überelni. Igaz, a frankfurti Senator Lounge-ban is van barrista, sőt koktélmixer is. ), de ez alkalommal ez az apró kávézó a Star Alliance gold törzsutasok helyett a Lufthansa meghívottjait szolgálta ki. Ötvenen voltak, újságírók, kiemelten megbecsült törzsutasok és Lufthansa-vezetők.

Busszal vitték ki a néptömeget a terminállal átellenben álló géphez, amely körül nagy volt a sürgés-forgás. Pedig nem volt vele semmi gond, csak éppen mindenki látni akarta a D-ABYA lajstromjelú fehér madarat. A tévéstábok, így mi is, körbemehettünk, alánézhettünk, megfogdoshattuk a kerekét, megpaskolhattuk a hajtóműveket, anélkül, hogy bármilyen biztonsági ember odajött volna fontoskodni. Én valahogy így láttam a madarat reggel háromnegyed tízkor.

10.48-ra volt slotunk, körbe tudtuk tehát járni a gépet, töviről, hegyire, még a kapitánnyal is tudtam váltani egy pár szót, aki azt mondta, megfiatalodott, mióta ezt vezeti, pedig a karrierjét még a 747-200 modellen kezdte, ami ugyebár nem ma lehetett. – Nagyon erős a hajtómű, a gép szárnybelépőéle teljesen újra van tervezve, fantasztikusan viselkedik a levegőben, mindeközben pedig a műszerfal és a kezelőszervek több, mint 95 százalékban megegyeznek a 747-400-zal – mondta a kapitány, aki szerint mégis, ezt a madarat olyan vezetni, mintha egy új Porschét vezetne az ember. – Tudod, még mindig új szaga van, tudod, hogy a csúcstechnikában ülsz, mások is tudják rólad, s meg is kapod érte az elismerő pillantásokat – folytatta a kapitány, s nem mondom, tetszett, hogy nem a corporate-bullshitet tolja.

A gép belseje egyébként fantasztikus. A púpban repültem (viszonylag szép szűmú repült mérföldem ellenére a 747-es típuson először ültem az upper decken), ahol a régi jumbók kifejezetten szúkösek voltak, ám ez elég tágas. Nem annyira, mint az A-380as, de azért tekintélyes méretű tér vett körbe. Az új business szék nagyon kényelmes, nem hiába költ a Lufthansa 2015-ig 3,5 milliárd eurót a termékfejlesztésre, amiből az új business székekre csak idén egymillió euró megy el. Nem hiába, hogy több ezer utason tesztelték, mielőtt végelegesítették, teljesen jól működik, kényelmes, frankó, a BE Aerospace eléggé kitett magáért.

A legjobb hely mégis, a purser helye. Charles Daniels 1985-ben kezdte a Lufinál, s neki is különleges volt a járat, mert 2001 óta, amióta chief purser beosztásban dolgozik, nem repül németországi belföldi járaton. A chief purser mindenek főnöke, alatta mindhárom osztálynak van külön irányítója, ő fogja össze a 17 fős csapatot, dönt fontos kérdésekben, s az ő keze szabályozza a világítást, amikor kontinenseket átrepülve, megkezdik a leszállás előtti cateringet. Ez igen fontos beosztás, mert az út végi szervíz előtt az emberek nagy része alszik, s nem mindegy, hogyan tekerik fel a lámpákat. Ja, ez különösen ezen a gépen érdekes, amit a Lufthansa olyan világítással rendelt, hogy a purser tényleg szabályozni tudja, attól függően, hogy romantikus esti hangulatot szeretne varázsolni a kabinban, vagy épp napfényes reggelt, vagy bármi mást. Charles Daniel egyébként azt mondja, minden repülés előtt neki a legfontosabb pillanat, amikor a kapitány az első mondókájába (passenger announcment) belekezd, még nyitott ajtóknál. – Akkor tudom, hogy kezdődik a Rock’n Roll! – mondja.

A Rock§n Roll elkezdődött, a gép határozottasn emelkedik a magasba, s akár az A380, mindeközben hangját is alig hallani, pedig közel ülünk a szárnyhoz. Rendkívül határozottan szeli a levegőt, nyoma sincs rezonanciának. A 747-400-asoknál, amikor az emelkedési sebesség közelében még a futókon robog a gép, minden rázkódik, a tetőcsomagtartók úgy mozognak, hiogy kezdő utas azt hiheti, mindjárt az utastársai nyakában kötnek ki a dobozok és a bőröndök. Ez a gép azonban úgy repül, hogy észre sem lehet venni. Amikor a pályához gurultunk, minden reptéri alkalmazott minket fotózott, a pálya végén megannyi spotter sorakozott fel a rossz idő ellenére is – persze nem volt akkora embertömeg, mint BUD-on az A380-as látogatásakor -, szóval nagy volt az izgalom. Montam is utastársamnak, hogy ez Unique for Munich, ami leírva nem vicces, kiejtve viszont igen.

A landolás sem volt kevésbé gyönyörű, a szél okozott némi turbulenciát, de a gép csodálatosan és elegánsan érte a földet. Mondanom sem kell, hogy Düsselforfban vízsugárral köszöntötték. A 747-es a következő hetekben ellátogat Köln-Bonn, Hamburg és Berlin repterére is, hogy a Lufthansa ott is felültethesse rá a HON Circle valamint Senator utasait: hadd lássák, milyen az új gép, hátha kedvük támad repülni vele. Jelenleg Washington, Bangalore és Delhi a 747-8i célállomás, decemberben csatlakozik Los Angeles is, így ez az iőeltolódásokkal együtt remek kombó. Jövőre öt új gép érkezik, de hogy azok hová repülnek majd, arról csak az üzemeltetési vezetőknek vannak elképzeléseik.

2012.11.21 16:11

Ajánlott cikkek

Blogger


egekura

Blogger

Archívum

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.