France is in the Air - Pazar lett az Air France új első osztálya, a La Premiére
France is in the air – alighanem az iparág legkörültekintőbben tervezett, s legtöbb luxusigényt nyújtó első osztályú szolgáltatását mutatta be az Air France a minap Sanghajban, s a bemutatón volt szerencsém személyesen is részt venni. A franciák a lakosztály-koncepció mellett tették le a voksukat, amikor kialakították a La Premiére szolgáltatást, mindössze négy ilyen hely lesz egy gépen, nem is mindegyiken. 44 triplahetahetesen 2016 végére instalállják az új kabint, első körben egyébknt 19 gépen, de mire befejeződik a félmilliárd eurós kabinfelújítási program, ezen a 44 gépen teljesen megújult economy, premium economy, business és La Premiére (first) osztály áll majd az utasok rendelkezésére – emelte ki az Airfrance KLM csoport elnök-vezérigazgatója.
Kettőmillió és még négyszázhatvanegyezer-hatszáz forintot kellene ma leszurkolni azért, hogy július közepén első osztályon utazhassunk Sanghajba. Ezért luxuskényelem jár, már Budapesten a Cavok Aviation szolgáltatásával luxusautó megy az utasért az otthonához, ha igényli, hostessek kísérik az utast a reptéri check-in és biztonsági ellenőrzésen keresztül, természetesen lounge és exkluzív transzfer egészen a gépig. Ezt követően business class repülés Párizsig, ahol szintén szakszemélyzet segítségével jut el az utas a következő gépig, majd 11 óra a La Prémire kabinban. Amelyben jelenleg nyolc ülés van, de az újban már csak négy lesz. A termékfejlesztésre 50 millió eurót költött az Air France, ami nem kevés, tekintve, hogy a légitársaság árbevételének kettő százaléka származik ebből az utazóközönségből, de mint tudjuk, ők még a fontosnál is fontosabbak. A pénzügyi- gépipari- szektor vállalatainak felsővezetői, a politikai és gazdasági osztály top emberei minden törődést megérdemelnek. Na, ezt mutatták be Sanghajban.
Amely – s engedjetek meg ennyi kitérőt – igazán az a város, amely a luxust és a kiválóságot tudja szimbolizálni. Utoljára három éve voltam, azóta kinőtt a földből egy felhőkarcoló, amely magasabb még a város jelenlegi top épületénél is (még nincs kész az új rekorder), folyamatosan változik, a többszintes felüljárórendszereket nyáron színes virágok díszítik, ajánlom mindenkinek, hogy ha teheti, ejtse útba a várost, ugyanis lenyűgöző. Minden pillanatban leköti a figyelmet.
Első látásra is dögösebb, mint a mostani első osztály, pedig az sem semmi. A mostani így néz ki egy A380-ason.
Az Air France 1967-ben indult sanghaji járattal, Boeing 707-es teljesítette, négy köztes leszállással. Szeptembertől pedig európai légitársaságok közül elsőként, A380-assal is repülik Pu Dong-ot. A cég jelenleg a legtöbb desztinációt repüli Kínában, láthatóan kiváló a kínai vezetés és az AF kapcsolata, nem véletlen, hogy a La Premiére bemutatóját is ide hozták. Maga a bemutató egyébként egy mozgó kiállítás is, amelyen a széken kívül egy sor mást is megmutatnak, egy kis történelmet, a kabin többi részét, s az első osztályú szolgáltatás minden apró elemét, beleértve az újradizájnolt csészét, poharat és a villát is. Mindezt pedig elviszik Párizsba és New York-ba is, mint az első osztályú szolgáltatások két igen fontos piacára.
Nos, nyilván sok kínai üzletember gond nélkül fizeti ki az euróban tízezret kóstáló jegyárat, ezért pedig a maximális törődést várják. Luxuskörülményeket, privát teret, hogy, ha kívánnak, akkor úgy alhassanak, akár otthon, vagy, olyan zavartalanul dolgozhassanak, akár az irodában. Bizton mondom, az új kabinban megkapják, méghozzá egy csipet Franciaországgal fűszerezve.
Frederic Gagey az Air France elnök-vezérigazgatója nem épp szerény célt tűzött ki cége munkatársainak: az iparág legmagasabb színvonalú szolgáltatását kívánják megteremteni. Ezt persze a gyakorlatban kell megvalósítani, mert a szék, a díszlet, és a csúcsgasztronómia csak egy dolog, a szemlyzetnek és a flight operationnak éppúgy be kell dobniuk magukat, mint a repülőterek dolgozóinak. Ráadásul, igen kemény verseny van az első osztályú szolgáltatások terén is: Európában a Lufthansa és a British Airways a kihívó, de a Singapore Airlines, Cathay Pacific, Emirates-Qatar-Etihad csapattal is versenyezni kell.
Legalább a presztízs szintjén: az első osztályú utas persze inkább közvetlenül repül, ha teheti, s a Párizs-Kína forgalom azért csak el fogja tartani az osztályt. A transzatlanti útvonalakon az amerikai légitársaságok nem versenytársak, de a németek és az angolok igen, noha, itt is bejön a képbe: ha elég jó a szolgáltatás, egy first utas sem fog London vagy Frankfurton keresztül repülni New Yorkba, ha mehet közvetlenül is.
Suite, azaz privát kabin kialakítású első osztállyal jelenleg a Singapore Airlines repül az A380-asokon, valamint az Etihadnak van még ilyen koncepciója. Mindenki más hatalmas foteleket kínál az utasoknak, de a teljes elszeparáltságot nem.
Az Air France La Premiére esetében a ha akarom igen, ha nem akarom, nem elv érvényesül, mindezt pedig egy óriási innováció segítségével sikerült megvalósítani: egy plisszírozott függöny a szolgáltatás alfája és omegája. Nem pikírtkedek, a megoldás szépsége egyben az egyszerűsége is. A szék fejlesztése ugyanis kifinomult munka volt, de hogy pont a függönnyel valósítsák meg a rpivát tér érzését, azt az elmúlt 25 évben az iparág nemigen dobta ki magából, pedig viszonylag magától érthetődő, ráadásul a Super Constellationben már volt példa erre a megoldásra.
Na de, a szék: gyönyörű, műremek. Haute couiture stílusban megvalósítva, kiváló textíliákat és bőrt felhasználva, több, mint két méter hosszú, s hetven centinál szélesebb ágyat kínálnak az utasnak. Amit úgy helyeztek el, hogy az ablakok mellett a kabin borítása és a szék között még majdnem fél méternyi rakodóhely is marad. Négy ablaknyi hosszú helyet foglal el egy La Premiére ülés, ami nem kevés. A borításokat igazi fából készítették, az asztalka pedig nem a székből, hanem az oldalkonzolból nyitható, így az utasnak nem kell még picit sem fészkelődnie a kinyitásakor, így garantálható a teljes kényelem. Na és az, hogy az asztal akkora lehessen, hogy a teljes menü mellett még a számítógép is elférjen rajta, ha az utas a vacsora közben a vállalata excel-tábláit kívánja elemezni. Hátha egy jó vacsora fogyasztása és egy kiváló bordói kortyolgatása hoz meg egy újabb zseniális ötletet, netán például némi költségcsökkentő programra – ha már repülőjegyre sokat költenek. (Na jó, ez nem volt fair poén, de ennyiben hadd hallassa hangját az alsóbb szintű munkavállalók képviselője...)
Alvás: a méretes ágyat milyen ágynemű tehetné ha teljessé, ha nem az, amit a francia luxusszállodaláncban, a Sofitelben használnak a vendégek. Bruno Matheu hosszú távú szolgáltatásokért felelős vezérigazgatóhelyettes szerint a Sofitelben elég jól kitapasztatlták már, mit szeretnek a vendégek, így magától érthetődő volt, hogy pket hívják segítségül. Az utazás közben használt kozmetikumokról a Givenchy gondoskodik.
A fedélzeten a legjobb pezsgőt és a legjobb ételt szervírozzák, visszatér a kaviár is a kínálatba, sajnos ez utóbbi a frissesség okán csak a Párizsból induló gépeken lesz elérhető. Az ételek előállításáért és tervezéséért egyébként a sok Michelin-csillagos Alan Ducas éttermei felelnek, úgyhogy a francia élmény e téren is garantált.
Egy csinos kis olvasólámpa és gombnyomással működő sötétítő is a kabin részét képezi, bár annyit a korrektség kedvéért meg kell jegyezni, hogy e téren némi sérelmet szenved a France is in the Air koncepció, mert e két ötlet sajnos nem eredeti. A British Airways first class-on pontosan ezzel a megoldással operálnak. Ami nem csökkenti az értékét, persze.
Jean Marie Massaud dizájner, a francia társasági élet központi figurája tervezte a poharakat, az evőeszközöket, s a tálalóedényeket, valamint mindent, amihez dizájner kellett. A látvány, a stílus így kellően egységesre sikerült. Jean Marie egyébként az aviatika fanatikusa, nem gyermekkora óta, hanem tizenéve, amikor repült a Concorde-dal. Így most élete feladatát kapta, hogy még a teáskannát is megtervezhette, amiből a La Prémire utasokat kiszolgálják. Fontos dolog ez is, nem mindegy, tízezer euróért mivel találkozik az utas a fedélzeten, mert a tudatalattijában az ilyen apróságok is befolyásolják a légitársaságról kialakított képet.
Természetesen a várókban is a maximumot nyújtják majd az utasnak, s személyre szabott szolgáltatást kínálnak. Kérdésemre, hogy ez miben nyilvánul meg, Gagey vezérigazgató jó példát hozott: mivel ismerik az utast, legalábbis szerencsés esetben, tudják, mi hobbija, milyen bort szeret, vagy épp, melyik étel és ital ízlett neki a legutóbbi útja során. Ezt például onnan tudják, hogy a személyzet figyeli minden rezdülését, s felviszik egy rendszerbe. Ha például, tudják, hogy az üzletember vitorlázni szeret, akkor yacht- és vitorlás magazinokat készítenek be neki a váróba és a feédlzetre is. (Az pedig nyilván véletlen, hogy a vezér pont ezt a példát hozta, mert bár a hajózás nekem is a nünükém, tehát a példa betalált, sem first utas nem vagyok, sem pedig senki nem tudta, hogy pont erre fogok rákérdezni. De jó poén lett.)
Jöjjenek még a tények: Washington Dulles, New York és Los Angeles lesznek az első amerikai célállomások, a kínai városokon kívül pedig még Szingapúr és Dzsakarta felé jár majd az új La Premiére. A teljes kabinmegújítási program keretében az A330-asok némelyike is felvérteződik ezzel a kabinnal, de nem mind, ahogy a triplahetes flottában is 62 gépből csak 44-re szerelik majd fel. 19 ezer Air France alkalmazottat képeznek majd ki azért, hogy ez az utazási élmény maradandó legyen.
Megkérdeztem, mert nagyon érdekelt: a csoport holland felében, azaz a KLM-en nem hozzák-e vissza ezzel az első osztályt, de a válasz határozott nem volt, hozzátéve: a hollandok is kifinomult prémium-szolgáltatásokat nyújtanak, hamarosan például már minden Boeing 747-esen elérhető lesz a tavaly bemutatott új World Business Class, amely nemkülönben pazar.