egekura

egekura

Egy turbulencia, és a hisztéria, ami körülötte van....

Van egy Wizz Air járat, ami akkora turbulenciába került két hete, hogy megsérült két utaskísérő és egy utas. Egy utas levele nyomán - aki...

Van egy Wizz Air járat, ami akkora turbulenciába került két hete, hogy megsérült két utaskísérő és egy utas. Egy utas levele nyomán - aki roppantul erősen panaszolja, hogy a légitársaság nem adott ki közleményt az esetről és így az ő ijedtségével nem volt tele a média - most Origótól Indexig mindenki ezzel foglalkozik. Az olvasó sikeresen tévesztette meg az ál-szakszerűségnek tetsző nettó baromságaival, mint például "élesen balra, szárnyakkal vertikálisan lefelé, majd pár másodperccel később jobbra kezdett zuhanni" vagy épp "a tárgyak és az italok a gép mennyezetére tapadtak" a kollégáimat, hogy mindenki felkapta a sztorit, pedig, egy 13 napos esemény aligha hír. Igaz, minden félelmetes repülős eset hír, különösen magyar érintettség esetén, meg mostanában, amikor egymást érik a légikatasztrófák. (Az utas levelét, aki traumatizáltan hagyta el a gépet, odacopyzom a végére, a tanulság miatt, amit mindenki jól levonhat magának.)

Van azonban itt néhány dolog, amit az eset kapcsán érdemes leszögezni.

A LEGFONTOSABB: HA REPÜLŐN ÜLSZ, AKKOR IS KAPCSOLD BE AZ ÖVET, HA NEM ÉG A LÁMPA!!! Nem győzzük elégszer elmondani, hogy egy egészen apró, jelentéktelen légörvény miatt is megsérülhetsz úgy, hogy hetekig tart a felépülés, ha nem vagy bekötve! Egy pici turbulencia is elég ahhoz, hogy pár centit kiemelkedj a székedből, s úgy ess vissza, hogy valamind eltörik, vagy zúzódik. Legendákat hallottam már az Atlanti-Óceánt átrepülő, főleg dél-amerika felé tartó járatokról, amelyeken mindennapos a kulccsont törés, mert bizonyos nációk nem veszik komolyan a figyelmeztetést és a trópusok fölött nem tudnak ellenállni a gravitációnak. Igen, egy komolyabb turbulenciában nemcsak a pohár, hanem a Te tested is képes elemelkedni a repülő padlójától vagy székétől, s amikor megszűnik a légörvény, s visszatér a nehézségi erő, eshet úgy az ember, hogy megsérül. Ha be vagy kötve, amikor ülsz, legalább addig nem fenyeget ez a veszély.

A turbulencia ugyanis mindennapos. Kifejezetten emlékezetes számomra egy téli Zürich - Budapest út, amin például némi forró kávé landolt a nyakamban, mitán meglátogatta a gép plafonját. Igen, a tárgyak két másodperc "esés" alatt elemelkednek onnan, ahol épp vannak, szinte mindegy, hogy italtálaló trolley-ról vagy épp egy műanyag pohárról van szó. (Fizika)


A WIZZ SEM SPÓROLHAT A KOMMUNIKÁCIÓN! Nem megy! Tudomásul kell venni.  Természetesen nem adhatnak ki minden turbulenciáról közleményt, de óriási kommunikációs szakmai hiba nem proaktívan kommunikálni egy olyan esetről, amelyben személyi sérülés történt! Ha a reputációféltés volt a kommunikció elmaradásának hátterében - amit egyébként nem hiszek - akkor most az illetékesek láthatják, hogy ez visszaüt. Jobb azonnal, tényszerűen közölni az ilyen esetet, mint megvárni, amíg egy túlbuzgó utas erősen kiszínezett története terjed futótűzként az interneten és a közösségi médiában.

Ha csak slendriánság / túlterheltség volt az oka, akkor igaz, amit fentebb írtam. Van olyan kommunikáció, amin még egy low cost cég sem spórolhat. Ugyanis kárt okoz. Ez az eset most nagyobb kárt okozott a cégnek, mintha akkor frissiben leírják a tényeket, azzal együtt, hogy a légitársaság mindent megtett, stb... Ha történik valami rendkívüli egy járaton, amelyen százakárhányan utaztak, úgysem marad titok.

Hozzáteszem, az Airportal egyenesen struccpolitikát feltételez, amikor a római eset kapcsán a légitársaság a közleményében kényszerleszállásról számolt be, nem pedig balesetről. Nos, ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy a légitársaságnak nem kell azokat a fordulatokat használnia a kommunikációban, mint amilyeneket a nemzetközi civil repülésben alkalmaz a szakma az ilyen esetek kategorizálására.Főleg, ha a szóban forgó kategória, pont három személy sérülésétől balesetnek minősül. A légitársaságok nem szívesen használják ezt a szót, mert féltik a hírnevüket - okkal. S nem is mindig feltétlenül indokolt a baleset szó használata.

A tények korrekt leírása az események elébe menve, szerintem sokkal fontosabb, mert megelőzi a szenzációhajhászást. Hozzáteszem: nem minden olyan eset fog bekerülni a hírekbe, ahol ,megijedt néhány utas.

Update:

A légitársaság ma közleményt adott ki, melyben egy - elmondásuk szerint az esetet követő egy órán belül készült állásfoglalás - leírja a száraz tényeket, és utal arra, hogy azt a közleményt mindenki megkapta, aki az eset után érdeklődött.  Ez utóbbi utalás arról tanúskodik, hogy még nem jöttek rá, sem ők, sem az ügynökségük, hogy hiba volt az állásfoglalást nem azonnal közzétenni....

A MAGYAR MÉDIA JELENTŐS RÉSZE BESZ...PJA EGY EGYÉRTELMŰEN TÚLBUZGÓ UTAS KISZÍNEZETT LEVELÉT, MIT TÖBB, ANÉLKÜL TÁLALJA TÉNYKÉNT, HOGY LEELLENŐRIZNÉ, MI TÖRTÉNT.
Ehhez nincs mit hozzátenni. Igen, szakállas a sztori. Igen, tudom, ettől még hír. Korrekt. Hír lenne egy év múlva is, ha csak akkor derült volna ki. Például lehozhattam volna én is, meg az Airportal is, ha észrevettem volna az AVHerald-on, amit egyébként naponta látogatok, s látogatnak az AP-s srácok is. Maláj gép, meg az azt követő esetek keltette hírverésben elsikkadt. Ettől még nem kellene tényként leírni minden ostobaságot, ami hangzatosnak és érdekesnek tűnik. Az Airportal a vonatkozó cikkében egyébként jelzésértékűen, változtatás nélkül hozta le a levelet, amelyből a közepesen tájékozott olvasó tisztán láthatja, az érintett, levelet író utasnak az ítélőképességét még a levél megírásakor is elhomályosította az ijedtség. Ami, teszem hozzá, természetes, ha nem repülési szakemberről van szó. Honnan kéne tudnia?

Az AvHerald-on a Wizz eset óta három turbulencia-eset van, egy British, egy Air France és egy Delta. Kettőnél volt személyi sérülés is. Rákerestem, a BA sem adott ki hasonló közleményt. Nem védeni akarom a Wizz Air-t, mert szakmai álláspontom szerint a légitársaságoknak minden olyan esetről ki kéne tenni egy rövid közleményt legalább a honlapjukra, amelyben történt személyi sérülés. De ezért ne feledjük: ezek jellemzően könnyű, esetenként nyolc napon túl gyógyuló sérülések. Kellemetlenek, de nem tragikusak. Újságíróként azt gondolnám, nem tölthetjük meg a lapot az utasok ijedtségével. A gyakorlat azt mutatja, hogy lám, mégis. Pedig erre való a közösségi média.

A Wizz eset leírása alatt érdemes a kommenteket is elolvasni, mert a járaton utazók is írtak beszámolót. Példának okáért egyikük arról számolt be, hogy a szeméélyzet az esetet követően nagyon korrektül viselkedett, s a kapitány kiszálláskor minden utastól megkérdezte, jól van-e....

NYÁRON SOKKAL TURBULENSEBB AZ EURÓPAI LÉGKÖR

Ártatlannak látszik a kék ég és a napsütés, de ha nedvesség áramlik a levegőben, a nap energiájával kombinálva olyan aktív légkört eredményez, hogy a pilóták és a fedélzeti rendszerek nem győzik kerülgetni a veszélyesebb zónákat. S van, hogy nekik sem tűnik fel. Tévhit, hogy nyáron nyugodtabb a légkör. Pont, hogy nem. Legalábbis mifelénk.

Az olvasó levele, amely az Airportalhoz érkezett:

Tisztelt szerkesztoseg!

Meglepodve vettem tudomasul, hogy az onok honlapjan az alabbiakban leirt repulesi balesetrol semmilyen bejegyzest nem talatam pedig alapos kutatasunkat kovetve a Wizzair fennallasanak torteneben eddig ez volt a masodik legsulyosabb legi incidens (a romai kenyszerleszallast kovetoen) amelyben utasok es a szemelyzet tagjai is serultek.

En es a csaladom is utasai voltunk ennek a jaratnak, ami korulbelu 45 percel felszallas utan,(felhotlen napsutetses idoben repultunk)hirtelen balra vagodott es zuhanni kezdtunk.Feltetelezesunk szerint vagy egy un.Clear Air Turbulence volt a zuhanas oka vagy egy elottunk repulo gep alltal generalt legcsavarba kerultunk, ez utobbit valoszinubbnek tartjuk,utolagosan, pilotak velemenyet kikerve. Sajnos a repulo szemelyzetetol semmilyen eziranyu felvilagositast nem kaptunk,csak az incidens utan kozoltek, hogy folytatjuk utunkat a tervek szerint.(Itt zarojelben jegyeznem meg, hogy rendszeresen repulunk es tobb interkontinentalis ut is mogottunk van tehat nem ez volt az elso turbulencia amit ateltunk.)Mar ha valoban turbulenciarol van szo.

Figyelembe veve hogy a gep eloszor elesen balra (szarnyakkal vertikalisan lefele majd par masodpercre ra jobbra kezdett zuhanni,(targyak es italok a gep menyezetere tapadtak,) harman megserultek kozuluk ketto a kiszolgalo szemelyzet tagja es egy utas akiket a feldezeten utazo egyik orvos latott el,majd a leszallas utan az ott varakozo mentoautoban reszesultek elsosegelyben,a tobbi utas viszont valos trauamt elt meg ami az arcokra is kiult.

Miutan tobbszori megkeresesunkre a Wizzair csak egy udvarias es kioktato szabvanylevelet kuldott ,amelyben felhivja figyelmunket a biztonsagi ovek allando bekapcsolasanak fontossagara,felvettuk a kapcsolatot a Nemet Szovetsegi Legijarmubalesetek Igazgatosagaval akik keszsegesen takekoztattak bennunket a valos tortentekrol.Ok 4 serultrol kaptak jelentest.

Megdobbenve tapasztaltuk hogy a magyar sajtoban semmifele infomaciot nem talatunk a balesetrol ,talan nem veletlenul?

Az utasok koztuk jomagam is traumatizalt allapotban hagyta el a gepet es ertetlenul allunk a tortenet kelott.

Amennyiben ugy dontenek hogy az esetet nyilvanossagra hozzak kerem a teljes nevtelenseget magam es csaladom erdekeben is"

"Sajnos kepeket nem keszitettunk mert a gepet sokkos allapotban hagytuk el. A gep belseje egy csatarternek tunt mivel az incidens pont az italkiosztas megkezdese utan tortent, igy a kiosztott italok, koztuk az italos kocsi is a gep menyezetere csapodott a zuhanaskor."
- zárult olvasónk levele, akit kérésének megfelelően nem nevezünk meg.

2014.08.01 17:08

Ajánlott cikkek

Blogger


egekura

Blogger

Archívum

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.