Drágulás várható Berlin felé – A Lufthansa bezárja a TXL járatát
Nagy meglepetés nem érhet senkit, de néhány napja szomorú tény: Berlin Tegel felé újra csak egy légitársaság repül majd - március végétől - miután a Lufthansa kivonul erről az útvonalról. Egy évig tartott a sikertörténet. Noha Budapest és Berlin között azért így is marad kapacitás, rövid távon bizonyosan az árak növekedésével kell számolni a berlinereknek. Rövid elemzés...
A Lufthansa kivonul a berlini vonalról: tavaly a Malév-csőd után két nap alatt indították el a járatot, amely kissé szerencsétlen időben ugyan, de szállította az utasokat a két város között. Nem tétlenkedett a versenytárs Air Berlin sem, ők is indultak, így két légitársaság a Malév kapacitásának több, mint dupláját kezdte el kínálni hirtelen, hiszen a Malév többnyire Q400-al, esetleg 737-600-al repülte a napi két járatát, míg az új járatokat az AirBerlin 737-800-al, a Lufthansa pedig CRJ-1000-el kezdte repülni. A típusok némiképp aztán változtak, ma már az AB is repül Q400-assal, a Lufi pedig A320-al, de a kapacitás-felesleg továbbra is fennál a vonalon, amely a magyar gazdaság számára nélkülözhetetlen, de azért nem valami forgalmas, hiszen Berlin nem hub. Pontosabban, nem az a klasszikus gyűjtő-elosztó repülőtér, mint mondjuk München, vagy Frankfurt.
Az eredetileg diszkontnak indult, ma már full service légitársaság, a OneWorld tag Airberlin viszont pont a Tegelen kezdett HUB-ot építeni, s az utóbbi két évben hatalmasra is növekedtek, tették mindezt annak biztos tudatában, hogy kinyit a Berlin-Brandenburg Internetional (BER), ami az ő hubjuk lesz. Némi minihub üzemelést ennek szellemében a Lufthansa is Berlinbe vitt, több A320-assal egyetemben, amelyek ott vannak elbázisolva. (Lehet, hogy ezért a kifejezésért fel kellene terjesztenie valakinek az akadémia állandó nyelvészeti tagjai közé? - rossz vicc)
Az AirBerlin egyszerűen nagyobb a Tegelen, mint a Lufthansa. A BER ugyan még jó ideig nem nyit ki - mai állás szerint 2015 a reális – de az AirBerlin berendeszkedett a Tegel HUB üzemére, tehát amikor bejelentették, hogy behozzák a napi második járatot, amely heti hatszor jár majd, tudni lehetett, hogy a Lufthansának az egyetlen racionális lépése a járatbezárás lehet, hiszen nem folytathatja tovább a 26000 forintos jegyek ráöntését a piacra, ugyanis azon hatalmas veszteséget könyvel el, még akkor is, ha átáll turbopropra – ez utóbbi nem is volt opció, hiszen a Lufi nem üzemel a Tegelen Turboprop gépekkel.
Egyszerűen, az AirBerlin több csatlakozást kínál Berlinen keresztül, köztük longhault, például New York felé, ráadásul reggeli és esti járatot is kínálnak, tehát minden bizonnyal e két okból több utast tudnak gyűjteni a járatukra. Ennyi. A Lufthansa törzsutasok, ezek után München, Düsseldorf és Frankfurti átszállás mellett utazhatnak, ha márkahűek. Az két órával jelent hosszabb utat, mint egy közvetlen járat.
Az intézkedés röbvid távú következménye az lesz, hogy az AirBerlin szépen el fogja kezdeni emelni az árakat, lehet, hogy csak diszkréten, a leisure utazók pedig repülnek az Easyjettel Schönefeldre. Pedig Tegel nagy előnye volt, hogy közelebb van a városhoz és kijárnak egyes helyi járatú buszok is. Az pedig csak később dől el, hogy az AB által kínált kapacitás elég nagy-e ahhoz, hogy relatív alacsonyan tartsa az árakat. A Budapest Berlin vonalon újra csak akkor lesz verseny, ha megnyílik a Berlin Brandenburg Airport és onnantól Berlinnek egy reptere lesz.