egekura

egekura

Alaposan átformálja törzsutasprogramját a British Airways

  Levelet kaptam a minap épp aktuálisan kedvenc törzsutas klubomtól, a British Airways Executive Club-tól. Jó néhány jó és még több számomra...

 

Levelet kaptam a minap épp aktuálisan kedvenc törzsutas klubomtól, a British Airways Executive Club-tól. Jó néhány jó és még több számomra hátrányos változásról értesültem, amelyről jó, ha Ti is tudtok. Akinek jó sok pontja van ebben a törzsutasprogramban, jobban teszi, ha április végéig elintézi a foglalásait / elégeti a pontjait. Onnantól ugyanis minden más lesz. Leszámítva azon barátainkat, akik rendszeresen business és first utakat nyomnak, nem lesz olyan kedvező semmi. Az Economy utakért kevesebb mérföld jár, magasabb kártyaszinteken a legmagasabb GOLD-ot (oneworld Emerald) leszámítva sokkal kevesebb az emelt szintért járó bónusz, mindeközben pedig lényegesen több mérföldbe kerülnek majd a bónuszjegyek, különösen, ha az Egyesült Királyságba utazik az ember.
Nézzük a változásokat pontról pontra!
Abban nincs változás, hogy melyik szintet hány tier pontnál éred el, abban azonban igen, hogy ezt milyen könnyen tudod elérni. A kedvezményes economy és a legolcsóbb economy osztályok között ezentúl ugyanis különbséget tesz a program, és a Q, O, G, osztályú foglalásokért már csak 25% tier pont jár. A tier pontokat azért gyűjtöd, hogy elérd a magasabb szinteket, s a szinténa  repülések után járó avio pontokat pedig felhasználhatod bónuszjegyekre. Az aviokat illetően is van változás.
Eddig az volt a legjobb az Executive Clubban, hogy tekintet nélkül a foglalási osztályra, annyi aviot adott, amennyit repültél. Mint a régi szép időkben így csinálta az összes légitársaság, mára az Executive Club azon kevesek között maradt, akiknéél nem kellett a foglaláskor azonnal kiguglizni a foglalási osztály szintszorzóját. (Egyébként ma már a legtöbb foglalási oldalt használva úgy kell kinyomozni, hogy az adott tarifát milyen booking osztályra adja, de ez más téma, a legtöbb utast egyébként nem is érdekli, csak azokat, akik pontot gyűjtenek.)
Most ez változik: Q,O,G osztályon 25 százalékot adnak, K, L, M, N, S, V osztályon feles a szorzó, s csak a legdrágább, Y,B, H osztályokon írják jóvá a lerepült mérföldeket. Vagyis, a legtöbb economy jegy esetében áprilistól negyedannyit ér a British Airways törzsutas-programjában, mint korábban. S a fenti változásokat ismerve, elmondhatjuk: egy-egy osztállyal feljebb lépni onnantól dupla- vagy inkább négyszer annyit kell repülni.
Mindehhez persze tartozik pozitív változás is: garantált lesz a bónuszpontokért foglalható helyek száma. A légitársaság interpretációja szerint így több lesz az elérhető bónuszjegy, ami igaz is, de egyszerű matek: a legolcsóbb jegyeket vásárlók ezentúl távolabb kerülnek a bónuszjegyektől, így több lehetőség jut a sokat utazóknak, vagy a többet költőknek.
Elitizmus
First- és Club World jegy esetén nem csökken, sőt, még nő is a kapott pontok száma bizonyos foglalási osztályoknál, s ez a változás jelzi a legjobban: a BA szívesen lemorzsolná Executive Club tagjait, s csak azokat tartja majd igazán becsben, akik flex economyn, vagy prémium osztályokon repülnek. Persze tudjuk: minden légitársaságnál ők számítanak igazán, ők az igazán fontosnak, csak éppen mostantól el sem játsszák az ellenkezőjét. First jegynél a jelenlegi dupla pont helyett háromszoros lesz a szorzó, diszkont first jegynél másfélszeres helyett két- és félszeres. Business osztályon a felx J, C, D osztályoknál másfélszeres szorzó helyett 2,5 szeres a jutalom, az olcsóbb business egyeknál marad a másfélszeres. A prémium economy szorzója eddig 1,25 volt, most a diszkontált E, T osztályoknál már nem nincs szorzó, vagyis, a lerepült mile-t adják, pont ugyanannyit, mint ha B, Y, H economy utaznál.
Duplaár:
Ja, itt a másik fontos változás, ami Európa közepéről különösen érdekes! Ha a vidéki UK-be utazol és londonban átszállsz, duplaannyi pontodba és pénzedbe fog kerülni! A UK belföldi szakaszt ugyanis április 28-tól teljes értéken tekintik és számlázzák, kivétel, ha hosszútávú járatról érkezel. Eddig a távolság alapján került X mérföldbe és némi illetékbe Manchaester, Glasgow vagy épp Edinburgh, mostantól szakaszonként számláznak.
Csúcsszezonban több mérföld
Ami pedig a nemzetközi bónuszjegyeket illeti: bevezetik a csúcs- és az azon kívüli szezont, csúcsban pedig nyilván több pont lesz egy jegy. Cserébe csúcsidőn kívül sok desztináció jelentőseen kedvezőbb pontért érhető majd el. Los Angeles például 50 ezer helyett 32.500 lesz csúcsidőn kívül, Szingapúr 70 ezer felyett 45,5 ezer, vagy épp Sidney százezer helyett 65 ezer. Más kérdés, hogy eddigi tapasztalataim szerint a bónuszjegyeket azok használják ki, akik meló miatt utaznak, s ha szabira mennek, megpróbálják elsütni a bónuszpontokat. De ki utazik csúcsidőn kívül szabira? Mondjuk, lehet, hogy van, aki szívesen megy az ausztrál télbe, amikor itthon nyár van, én nem ezt az utat követem.
Upgrade
Jó ideje az a véleményem már, hogy a pontokért a legjobb, ha upgrade lehetőségeit használja ki az ember. A változtatások ismertetőjébe a BA belefoglamazott egy érdekes mondatot arról, hogyan nő az upgrade-lehetőség a tagoknak. „By the end of the year, you will be able to upgrade by one cabin using Avios from all World Traveller and Euro Traveller commercial bookings, except the very lowest priced seats.” Értsd: innentől, ha olcsó fizetős economy jegyet veszel, nem fogsz a business-en bulizni, akkor sem, ha vannak pontjaid. Nyilván a legtöbben az olcsó jegyeiket upgrade-lték a pontokból, s így fogytak el az upgrade-helyek. Most nem az számítmajd, milyen korán ébredsz, hanem az, mennyit fizettél az economy jegyért. Vagyis, a légitársaság, amely nyilván tisztában van a törzsutasok upgrade-ügyeskedéseivel – amit eddig engedett is – azt mondja: ha pontokból akarsz magasabb osztályon utazni, fizess többet, hogy én is jól járjak.
Üzleti szempontból meglehetősen érthető döntések ezek. Ettől még nem barátságosak, ahogy látom, elég sok brit fórumban is téma. Mostantól a British Airways is csatlakozott azon légitársaságok sorába, ahol utazhatunk bármennyi transatlanticot, repülhetünk akárhány interkontinentális szakaszt, egy ezüstkártyára akkor van esélyed, ha elköltessz cirka kétmillió forintot egy évben az adott fuvarozónál. Később még részletesen is matekozhatunk ezen, de tény: egy Air France Flying Blue Gold, egy Lufthansa Miles and More Senator, vagy egy BA Executive Club Silver (náluk a Silver ad kb. Ugyanolyan szolgáltatásokat mint az AF Gold vagy a MM SEN) kártyához, vagy a szint megtartásához durván kétmilliót kell költeni egy évben. Hogy Neked- vagy a munkahelyednek, az ebből a szempontból mindegy.
Egyre inkább azt látom, hogy a törzsutasoknak érdemes szétnézniük a légiszövetségen belül keleten vagy nyugaton: a BA-kártyánál jelenleg jobb az American, a Miles and More-nál a Turkish Miles and Smiles, A Fyling Blue-nál a Delta SkyMiles. A különbségek változó mértékűek, de sajnos meg kell állapítsuk: az európai törzsutasprogramok mára gyengévé váltak. S nem csak Európában jellemző az efféle változás: nemrégiban az Emirates is hasonló változtatásokat lépett életbe saját loyalty programjában.
Így aztán én szépen lassan a magam részéről hűség-statisztikát váltok: belépes a legolcsóbb légitársasághoz hűséges utasok klubjáb

Levelet kaptam a minap aktuálisan kedvenc törzsutas klubomtól, a British Airways Executive Club-tól. Jó néhány jó és még több számomra hátrányos változásról értesültem, amelyről jó, ha Ti is tudtok. Akinek jó sok pontja van ebben a törzsutasprogramban, jobban teszi, ha április végéig elintézi a foglalásait / elégeti a pontjait. Onnantól ugyanis minden más lesz.

Leszámítva azon barátainkat, akik rendszeresen business és first utakat nyomnak, nem lesz olyan kedvező semmi. Az Economy utakért kevesebb mérföld jár, magasabb kártyaszinteken a legmagasabb GOLD-ot (oneworld Emerald) leszámítva sokkal kevesebb az emelt szintért járó bónusz, mindeközben pedig lényegesen több mérföldbe kerülnek majd a bónuszjegyek, különösen, ha az Egyesült Királyságba utazik az ember.

Nézzük a változásokat pontról pontra! (Kattints)

Abban nincs változás, hogy melyik szintet hány tier pontnál éred el, abban azonban igen, hogy ezt milyen könnyen tudod elérni. A kedvezményes economy és a legolcsóbb economy osztályok között ezentúl ugyanis különbséget tesz a program, és a Q, O, G, osztályú foglalásokért már csak 25% tier pont jár. A tier pontokat azért gyűjtöd, hogy elérd a magasabb szinteket, s a szinténa  repülések után járó avio pontokat pedig felhasználhatod bónuszjegyekre.

Az aviokat illetően is van változás. Eddig az volt a legjobb az Executive Clubban, hogy tekintet nélkül a foglalási osztályra, annyi aviot adott, amennyit repültél. Mint a régi szép időkben így csinálta az összes légitársaság, mára az Executive Club azon kevesek között maradt, akiknéél nem kellett a foglaláskor azonnal kiguglizni a foglalási osztály szintszorzóját. (Egyébként ma már a legtöbb foglalási oldalt használva úgy kell kinyomozni, hogy az adott tarifát milyen booking osztályra adja, de ez más téma, a legtöbb utast egyébként nem is érdekli, csak azokat, akik pontot gyűjtenek.)Most ez változik: Q,O,G osztályon 25 százalékot adnak, K, L, M, N, S, V osztályon feles a szorzó, s csak a legdrágább, Y,B, H osztályokon írják jóvá a lerepült mérföldeket. Vagyis, a legtöbb economy jegy esetében áprilistól negyedannyit ér a British Airways törzsutas-programjában, mint korábban. S a fenti változásokat ismerve, elmondhatjuk: egy-egy osztállyal feljebb lépni onnantól dupla- vagy inkább négyszer annyit kell repülni.

Mindehhez persze tartozik pozitív változás is: garantált lesz a bónuszpontokért foglalható helyek száma. A légitársaság interpretációja szerint így több lesz az elérhető bónuszjegy, ami igaz is, de egyszerű matek: a legolcsóbb jegyeket vásárlók ezentúl távolabb kerülnek a bónuszjegyektől, így több lehetőség jut a sokat utazóknak, vagy a többet költőknek.

Elitizmus


First- és Club World jegy esetén nem csökken, sőt, még nő is a kapott pontok száma bizonyos foglalási osztályoknál, s ez a változás jelzi a legjobban: a BA szívesen lemorzsolná Executive Club tagjait, s csak azokat tartja majd igazán becsben, akik flex economyn, vagy prémium osztályokon repülnek. Persze tudjuk: minden légitársaságnál ők számítanak igazán, ők az igazán fontosnak, csak éppen mostantól el sem játsszák az ellenkezőjét. First jegynél a jelenlegi dupla pont helyett háromszoros lesz a szorzó, diszkont first jegynél másfélszeres helyett két- és félszeres. Business osztályon a felx J, C, D osztályoknál másfélszeres szorzó helyett 2,5 szeres a jutalom, az olcsóbb business egyeknál marad a másfélszeres. A prémium economy szorzója eddig 1,25 volt, most a diszkontált E, T osztályoknál már nem nincs szorzó, vagyis, a lerepült mile-t adják, pont ugyanannyit, mint ha B, Y, H economy utaznál.

Duplaár

Ja, itt a másik fontos változás, ami Európa közepéről különösen érdekes! Ha a vidéki UK-be utazol és londonban átszállsz, duplaannyi pontodba és pénzedbe fog kerülni! A UK belföldi szakaszt ugyanis április 28-tól teljes értéken tekintik és számlázzák, kivétel, ha hosszútávú járatról érkezel. Eddig a távolság alapján került X mérföldbe és némi illetékbe Manchaester, Glasgow vagy épp Edinburgh, mostantól szakaszonként számláznak. Csúcsszezonban több mérföldAmi pedig a nemzetközi bónuszjegyeket illeti: bevezetik a csúcs- és az azon kívüli szezont, csúcsban pedig nyilván több pont lesz egy jegy. Cserébe csúcsidőn kívül sok desztináció jelentőseen kedvezőbb pontért érhető majd el.

Los Angeles például 50 ezer helyett 32.500 lesz csúcsidőn kívül, Szingapúr 70 ezer felyett 45,5 ezer, vagy épp Sidney százezer helyett 65 ezer. Más kérdés, hogy eddigi tapasztalataim szerint a bónuszjegyeket azok használják ki, akik meló miatt utaznak, s ha szabira mennek, megpróbálják elsütni a bónuszpontokat. De ki utazik csúcsidőn kívül szabira? Mondjuk, lehet, hogy van, aki szívesen megy az ausztrál télbe, amikor itthon nyár van, én nem ezt az utat követem.

Upgrade

Jó ideje az a véleményem már, hogy a pontokért a legjobb, ha upgrade lehetőségeit használja ki az ember. A változtatások ismertetőjébe a BA belefoglamazott egy érdekes mondatot arról, hogyan nő az upgrade-lehetőség a tagoknak. „By the end of the year, you will be able to upgrade by one cabin using Avios from all World Traveller and Euro Traveller commercial bookings, except the very lowest priced seats.” Értsd: innentől, ha olcsó fizetős economy jegyet veszel, nem fogsz a business-en bulizni, akkor sem, ha vannak pontjaid.

Nyilván a legtöbben az olcsó jegyeiket upgrade-lték a pontokból, s így fogytak el az upgrade-helyek. Most nem az számítmajd, milyen korán ébredsz, hanem az, mennyit fizettél az economy jegyért. Vagyis, a légitársaság, amely nyilván tisztában van a törzsutasok upgrade-ügyeskedéseivel – amit eddig engedett is – azt mondja: ha pontokból akarsz magasabb osztályon utazni, fizess többet, hogy én is jól járjak. Üzleti szempontból meglehetősen érthető döntések ezek. Ettől még nem barátságosak, ahogy látom, elég sok brit fórumban is téma.

Mostantól a British Airways is csatlakozott azon légitársaságok sorába, ahol utazhatunk bármennyi transatlanticot, repülhetünk akárhány interkontinentális szakaszt, egy ezüstkártyára akkor van esélyed, ha elköltessz cirka kétmillió forintot egy évben az adott fuvarozónál. Később még részletesen is matekozhatunk ezen, de tény: egy Air France Flying Blue Gold, egy Lufthansa Miles and More Senator, vagy egy BA Executive Club Silver (náluk a Silver ad kb. Ugyanolyan szolgáltatásokat mint az AF Gold vagy a MM SEN) kártyához, vagy a szint megtartásához durván kétmilliót kell költeni egy évben. Hogy Neked- vagy a munkahelyednek, az ebből a szempontból mindegy.

Egyre inkább azt látom, hogy a törzsutasoknak érdemes szétnézniük a légiszövetségen belül keleten vagy nyugaton: a BA-kártyánál jelenleg jobb az American, a Miles and More-nál a Turkish Miles and Smiles, A Fyling Blue-nál a Delta SkyMiles. A különbségek változó mértékűek, de sajnos meg kell állapítsuk: az európai törzsutasprogramok mára gyengévé váltak. S nem csak Európában jellemző az efféle változás: Nemrégiben az Emirates is hasonló változtatásokat lépett életbe saját loyalty programjában. Így aztán én szépen lassan a magam részéről hűség-statisztikát váltok: belépes a legolcsóbb légitársasághoz hűséges utasok klubjába.

A lényeget összefoglaltam itt, ha még több részletre vagy kíváncsi, olvasd el a brit Business Traveller összefoglalóját.

2015.02.08 12:02

Ajánlott cikkek

Blogger


egekura

Blogger

Archívum

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.