Sikeresen felszállt a Boeing Dreamliner

Majd kétévi halogatás után hazai idő szerint negyed nyolc előtt valamivel, a Seattle melletti Boeing-repülőtéren a levegőbe emelkedett a leggazdaságosabb utasszállító gépként reklámozott Boeing–787 Dreamliner (álomgép) első tesztpéldánya.

Annak idején a Dreamlinert az amerikaiak a 600 személyes Airbus A380-as, nyolc hajtóműves, transzkontinentális ­óriásgépe versenytársának szánták a legkeresettebb, 280 személyes két hajtóműves, széles törzsű kategóriában, igaz, nem méretben, hanem egy technológiai váltással, hatékonyságbeli ugrásban.

Ennek lényege, hogy a szerkezeti anyagok jelentős részét kompozitanyagokból építették meg, amivel csökkent a gép tömege, s így üzemanyag-fogyasztása is, miközben hatótávolsága nőtt. Ehhez persze új hajtóművekre is szükség volt.

Ám a késést is épp a nagy mennyiségben beépített köny­­nyű, de nagy szilárdságú, szénszálerősítésű műanyagokkal kapcsolatos nehézségek okozták, bár nem segítette az iramot a gép iránt megnyilvánuló mérsékelt piaci érdeklődés sem.

Utoljára még az idén nyáron kényszerültek a fejlesztők jelentősebb korrekcióra, amikor 24 hossztartó beépítésével kellett megerősíteni a törzs és a szárnyak közötti kapcsolatot, a repülőgép egyik leginkább igénybe vett részét.

A múlt hónapban a Boeing-gyár mérnökei viszont már megkezdhették a két teszt­­gép gurulási és statikus pró­báit. Az utóbbiak során a repülő különböző részeire rakott terhekkel, illetve a különféle elemek alulról, hidraulikákkal való emelgetésével ellenőrzik a teherbírást.

A begyűjtött adatok elemzése két hétig tartott, s miután az eredmények beigazolták az optimista várakozásokat, tegnap végre az egyik tesztgép a ­seattle-i gyári repülőtéren engedélyt kapott a felszállásra.

A gyár honlapján az érdeklődők magyar idő szerint háromnegyed héttől élő videoközvetítés formájában lehettek tanúi a történelmi útnak. A felszállást végül hétre tolták a Seattle mellett lévő Boeing-reptéren. A gép végül negyed nyolc előtt valamivel a levegőbe emelkedett. A cég honlapja szerint egyébként a világ 189 országából csaknem 300 ezren követték figyelemmel a felszállást.

A Boeing egyébként eredetileg 14-ére, de legkésőbb 22-ére tervezte az első repülést, hogy a karácsonyi munkaleállás előtt még ebben az évtizedben megvalósult álom lehessen az égbe emelkedő Dreamliner.

Az első repülés helyszíne >>>>

A gép hivatalos bemutatója>>>

boeing 787 dreamliner
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.