Úton vagyunk a lámpa nélküli közlekedés felé

Ma még felmérhetetlen következményekkel jár a vezető nélküli robotautók jövőbeni elterjedése, amelyre a kutatók máris több műszaki forgatókönyvvel készülnek.
A világ egyik leghíresebb műszaki egyeteme, a bostoni Massachusetts Institute of Technology (MIT) szakemberei már olyan világot modelleznek, melyben az autók közlekedési lámpák nélküli kereszteződésekben, pusztán egymás jeleinek figyelembevételével baleset nélkül haladnak át.

Ismerve az útkereszteződésekben történt balesetek csillagászati mennyiségét, a kép egyelőre elképzelhetetlennek tűnik. Igaz, az ilyen balesetek szinte kivétel nélkül az emberi ítélőképesség hibáiból következtek be. A közlekedési lámpákat annak idején épp azért találták fel, hogy bizonyos mértékig kiváltsák, vagy legalábbis mérsékeljék az emberi hibákat. Ennek hatékonysága azonban véges.

Az MIT Senseable City Lab rendszere nem az áthaladást engedélyező és tiltó fény időtartamán alapszik, hanem azon, hogy a többi jármű közeledése enged-e éppen olyan „résidőt", mely alatt az adott jármű szabadon áthaladhat a kereszteződésen. A Plos One folyóiratban múlt héten leközölt rendszer sokkal egyenletesebb járműforgalmat tesz lehetővé ahelyett, hogy a kocsik olyan gyorsan hajtanának át a kereszteződésen, ahogy csak lehet.

Persze ehhez egyrészt ideális, az egyes járművek közötti kábel nélküli online kommunikációs összeköttetést feltételező technológiára volna szükség, amely még csak elméletben létezik. Másrészt arra, hogy a robotautók, vagy a mainál sokkal intelligensebb rendszerekkel felszerelt kocsik alkossák a közlekedésben részt vevő járművek zömét. Emberek döntéseire építve az ilyen rendszer majdnem hogy kivihetetlen.

Bár az ilyen rendszerek alapjait már megalkották, a gyakorlatba való bevezetésükhöz még jó pár évre van szükség, nem beszélve általánossá válásukról.

A Computerworld szerint 2020-ra mindenesetre már 250 millió autóban lesz olyan szélessávú, kábelnélküli összeköttetést lehetővé tevő infrastruktúra, mely sokkal nagyobb lehetőséget ad az intelligens kommunikációs rendszerek használatára is. Ez az út a továbbiakban kikövezi az utat a vezető nélküli rendszerek számára is.

A most zárult genfi autószalonon már bemutattak egy olyan rendszert (LIVS Connected Car Compute Platform), mely képes rá, hogy az egyik, ezzel már rendelkező autó olyan jeleket fogadjon egy másiktól és a környező műszaki rendszerektől (közlekedési lámpák, stb.), melyek a vezetőt a megfelelő válaszra késztetik.

NOLBLOG
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.