Űrkutatás hobbistáknak

A 2007-ben indult magyar startup, a Ustream.tv élőben közvetítette a Bécsben tegnap zárult két napig tartó Pioneers Fesztivált. A Hofburg történelmi termeiben harmadik alkalommal megtartott rendezvényen több mint 200 kezdő technológiai vállalkozás mutatta be az ötleteit a közönségnek és pályázott befektetői támogatásra.

A 2400 fős, teljesen angolul zajló rendezvény bárhol a világon lehetett volna, ha a császári design és számos Ferenc Jóska kép nem adott volna érdekes kontrasztot a Fesztiválnak. Pódium előadónak számos hírességet megnyertek, mint az Apple Siri személyi asszisztenst fejlesztő céget 19 éve alapító Adam Cheyer-t, vagy a legsikeresebb jegyzetkészítő Evernote alkalmazás alapítóját Phil Libin-t. A fesztivál érdekességét mégis a robotika, az elektromos kerékpárok, a bionikus eszközök, a civil-űrkutatási és kiborg előadások adták. 

Rodney Brooks, a Rethink Robotics szerint a korai projektekben a hardver megoldások kaptak fő szerepet. Ezek sokat fejlődtek az elmúlt években és jelentősebb szerepet kapott bennük a szoftver, mint korábban. De az igazi szemléletváltást az hozta meg, hogy a robotikai cégek üzleti modelljei is felnőttek a szoftver cégek szintjére. Ennek köszönhető, hogy számos régóta létező megoldást újracsomagolva sikerült piacképessé tenniük.

Végül a Pioneers Fesztivál fődíját az idén a Babywatch StartUp nyerte. A győztest a Center for Body Language szakértői előre megjósolták a bírálók testbeszédéből. A BabyWatch egy ultrahang eszközt illeszt az okostelefonhoz, amivel a magzati szívhangokat lehet követni. 

(http://pioneers.io/company/babywatch)

 

Elektromos kerékpárok trendfordulója

 A múltban az idősebb vidéki asszonyok kedvenc járműveként pozícionálták az elektromos bicikliket. A szomszéd faluba 40-50 perc alatt el lehetett jutni velük, de napi 30 kilométernél nagyobb távot ezek az akkumulátorok nem bírtak és az elemeket reggelig a töltőn kellett pihentetni.

Az új elektromos biciklik hatótávolsága meghaladhatja a 100 kilométert, végsebességük 65km/óra fölött van, egyes csúcsmodelleké pedig átlépi a 100km/órát is.

A Greyp Bike üzemanyagköltsége kilométerenként 1 Forint (http://www.greyp-bikes.com) és az üres akkumulátorokat közönséges konnektorból is mindössze 80 perc alatt fel lehet tölteni. Ezért cserébe a 3000 feltöltésre garantált akkumulátorokkal együtt 49 kilót nyom és a kialakítása alkalmassá teszi arra, hogy a nagy sebesség mellett is megbirkózzon az úthibákkal és biztonságosan lehessen vele fékezni. A tömegtermékké váláshoz azonban a 6500 eurós áron még faragni kell. 

Az elektromos hajtást e-go koncepciója szerint egy már meglévő robusztusabb hagyományos kerékpárra is fel lehet szerelni 3000 euróért az. (http://www.ego-kits.com/ego-kits/)

Az öt kilós motor a hajtókar alá kerül, és az ülésnél csatlakozik a hátizsákba rejtett 4 kilós akkumulátorokhoz. 

- "A cucc 1000 méter szintkülönbség mellett is megy 40km-t. Az aksi nem zavaróan nehéz a hátadon és a csatlakozó is biztonságos. A 12.5V-os feszültséget nem kapnám be, de így kézzel megérintve nincs vele semmi baj." - mondja az e-go kit egyik egója, Mario Preining feltaláló.

 Az akkumulátor azért nincs a biciklire rögzítve, mert így 90 perc alatt az irodában is könnyen feltölthető, és a lent parkoló bicikliről se pattintja le senki. Hátizsákot amúgy is érdemes gerincvédelem miatt viselni, s ebben az 1500 feltöltésre tervezett akkumulátorok mellett a notebook is elfér még.  

Ahhoz persze, hogy az elektromos bicikli biztonságos közlekedési eszközzé válhasson, valószínűleg a közúti infrastruktúrának is változnia kellene, de jól látható, hogy egy személy napi 100 kilométeres közlekedéséhez egy 15 kilós kerékpár 5 kilós motorizációval és további 5 kilós akkumulátorral elegendő lehet, aminek hatékonyságát az autókkal szemben nem szükséges ecsetelni. Egyes feltalálók jelenleg tricikli modellekkel kísérleteznek, melyek szintén 50 kiló alatt maradnak. Az elektromos hajtás a következő három évben szemmel láthatóan trendfordulóhoz ér a biciklik esetében – hangzott el Bécsben.

 

Írj egy App-ot a műholdamra

 A Nanosatisfi StartUp mini szatellitjét, az ArduSat-ot küldte fel a nemzetközi űrállomásra, az egyik utánpótlást szállító rakéta rakományaként. A szatellit elektronikáját és szenzorait bárki megveheti egy 250-1000 dolláros prototípus-csomag formájában, hogy otthon saját alkalmazást fejlesszen rá. Az alkalmazást felküldheti és futtathatja a világűrben keringő műholdon, ha időblokkot vásárol rajta, az előbbiekhez hasonló költségszint mellett. (http://www.nanosatisfi.com/store/)

A kényelmes, megfizethető civil űrkutatási programokat lehetővé tevő műhold már a nemzetközi űrállomáson várja, hogy elindítsák 16 hetes útjára - mondta lapunknak Peter Platzer a Nanosatisfi igazgatója. „Eredetileg a földi magnetoszféra kutatására és mikrogravitációs kísérletekre szántuk, de kiválóan használható illegális halászat követésére, vagy biztosítók számára tengerészeti kalózkodást megelőző monitorozásra is. Hihetetlen segítséget nyújthatna ezen felül a vöröskeresztnek is a katasztrófa sújtotta területek vizsgálatához.

Egy ilyen félmillió dolláros büdzsével elindítható mini szatellitre programokat az iPhone-ból is ismert Objective-C-ben lehet írni. A -157 és +121 fok közötti tartományban váltakozó hőmérsékletnek kitett szondán van magnetométer, giroszkóp, gyorsulásmérő, hőmérő, infravörös-hőmérő, sugárzásmérő, fénymérő és kamera, bár ellentétben más szatellitekkel az ArduSat-nak nem a kamera lesz az erőssége. (http://en.wikipedia.org/wiki/ArduSat)

Szerencsére munkája végeztével nem lesz belőle űrszemét, el fog égni a légkörben. A cég, melynek következő szondája december 5-én indul, reméli, hogy előbb utóbb tucatjával lesznek fent hasonló polgári célokat szolgáló szondák.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.