Utoljára nyit ki a repüléstörténeti kiállítás
A Közlekedési Múzeum főépületét „kinőtt" repülési tárlat 1985 őszén került a Petőfi Csarnok felújított, átépített épületébe. A három évtized alatt megduplázódott az itt bemutatott eredeti légi járművek száma – most 650 darab repüléssel-űrhajózással kapcsolatos tárggyal várják a „legfiatalabb" közlekedési ágazat érdeklődőit.
A több mint félszáz eredeti légi jármű között van az első ipari körülmények között előállított, magyar gyártású repülőgép. Az Aszódon gyártott Magyar Lloydhoz fűződő magassági világrekordok az 1914-ben épített biplánt nemzetközi szinten is nyilvántartott és elismert ritkasággá teszik. A gyűjtemény világhírű példánya a világ első tiszta fémépítésű közforgalmi repülőgéptípusa, a IV. Károlyt második „királypuccsa" alkalmával Magyarországra szállító Junkers F-13-as.
A gyűjteményben látható a IV. Károlyt második „királypuccsa" alkalmával Magyarországra szállító Junkers F-13-as is. Reviczky Zsolt |
Megtekinthető Kossuth-díjas repülőgép-tervezőnk, néhai id. Rubik Ernő sok évtizedes munkásságának több ismert repülőgép-típusa: a Vöcsök, Lepke, Pilis és társaik. A magyar repüléstörténet kiemelkedő típusai közül modell formában látható az 1931-es sikeres magyar óceánrepülés „Justice for Hungary" gépe.
Az űrhajózási-űrkutatási gyűjteményben sokak számára bizonyára az űrruha („szkafander") az egyik legérdekesebb kiállítási tárgy. Két igazi kuriózum a vitrinekben: a Hold-por minta és egy, az űrrepülőgépek borításához használt hővédő „csempe".
Hogy még intenzívebb legyen a bezárást követő hiányérzetünk: az interaktív eszközök között „kipróbálható" a Farkas Bertalant a világűrbe juttató és épségben visszahozó Szojuz űrhajók parancsnoki egységének másolata is.