Tizenhatezer ember haláláért felelős a porszennyezés
Az Európai Bizottság 2008 júniusában közleményben figyelmeztette a tagállamokat a határérték betartásának szükségességére, továbbá arra, hogy meghatározott feltételek esetén átmeneti mentességet kérhetünk. A halasztás legfeljebb 2011. június 11-ig lehet érvényes, utána mindenképp be kell tartani a részecskeszennyezésre vonatkozó előírásokat. A magyar kormány élt a lehetőséggel, és haladékot kért. A Bizottság még nem döntött a kérdésben. Amennyiben viszont a határidő után sem tartjuk be az előírásokat, komoly büntetésre számíthatunk. Még az is előfordulhat, hogy felfüggesztik az uniós támogatásokat, amire más ország esetében már volt példa.
A részecskeszennyezés Magyarországon évente közel 16 ezer ember halálát okozza, egyebek mellett az úgynevezett hirtelen csecsemőhalál egyik fő okaként tartják számon. Ezen a téren Európában „élen járunk". Az asztmás megbetegedések száma Budapesten az utóbbi 25 évben a tízszeresére, a tüdőrákosoké több mint háromszorosára nőtt. Egyre több gyermek szenved asztmában, allergiában, ami régebben egyáltalán nem volt jellemző. A levegőszennyezés évente sok milliárd forint kárt okoz a lakosoknak és a vállalkozásoknak. A turisták is meggondolják, hogy egy szennyezetett levegőjű városban pihenjenek, vagy egy tiszta légterűben.
A részecskeszennyezés fő forrása a közlekedés, és ezen belül is elsősorban a dízelüzemű járművek. Jelentős változást a tömegközlekedés - túlnyomó részt rendkívül elavult - autóbuszainak cseréje hozhatna, amennyiben azokat a legkorszerűbb környezetvédelmi követelményeket is kielégítő új buszokkal helyettesítenénk. A zöldek szerint a korszerűbb autóbuszok forgalomba állítása, egyéb intézkedésekkel kiegészítve, sokkal vonzóbbá tenné a közösségi közlekedést. Mérséklődne a személygépkocsi-forgalom, és kevesebb lenne a forgalmi dugó. Ennek köszönhetően sokat javulna a levegő minősége, hiszen a torlódásban araszoló járművek sokkal több szennyezőanyagot bocsátanak ki, mint amikor akadálytalanul haladnak. Egy jól megtervezett és lebonyolított autóbusz-csere fellendíthetné a nagy hagyományokkal rendelkező hazai buszgyártást.
„Az intézkedésekhez szükséges forrásokat egyrészt az uniós támogatások átcsoportosításából, másrészt a nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetéséből javasoljuk előteremteni. A hazai járműipar fejlesztése a kormány többször kinyilvánított kiemelt célja. Itt a kormány számára a lehetőség, csak élnie kell vele!" - mondta el Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.