A neten szerencsére nincs boltzár, így hatalmasat lehet kaszálni

Tavaly eNET-kutatásokon alapuló becslések szerint 300 milliárd forint fölé emelkedhetett a hazai internetes webáruházak forgalma. Az amerikai piacon az előző évhez képest 14,6 százalékot ugrott az internetes kereskedelmi bevétel, míg Európában a korábbi előrejelzések 12,5 százalékos növekedést becsültek 2015-re. Magyarországon az elmúlt évben több mint 20 százalékkal, azaz több ezer forinttal nőtt az átlagos kosárérték, ami így elérte a 10 ezer forint fölötti értéket – közölte honlapján a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért.

Az eNET legutóbbi kutatásai szerint a legnépszerűbb, online megvásárolt termékkategóriák a számítástechnikai cikkek, a szórakoztató elektronika, a lakásfelszerelés, a játékok, ajándéktárgyak, de a magyarok egyre bátrabban vásárolnak az interneten ruházati cikkeket, sportruházatot is.

Az itthoni vásárlók egyértelműen a kényelmet és a gyorsaságot keresik: az e-kereskedők 89 százaléka szállít futárral, de közel kétharmaduk saját fizikai üzletében is átadja a megvásárolt árut. Közel minden tizedik üzlet csomagautomatába is kézbesít. Ma már számos webshop az utánvétes fizetésnél is kínál bankkártyás fizetési lehetőséget, a plasztikot a vásárlók sokszor az átvevőhelyeken, az üzletekben vagy éppen a csomagautomatáknál is használhatják. Így az utánvéttel fizetőknek sem kell lemondaniuk a kártyás vásárlás nyújtotta kényelemről és biztonságról.

Tíz év alatt nemcsak a weboldalak megjelenése, hanem a felhasználók attitűdje is sokat változott. A webáruházak tervezésénél egyre nagyobb szerepet kap a UX (user experience design, vagyis a felhasználói élmény) és a UI (user interaction design), amelyek a felhasználók minél jobb megértését, céljait és weboldalhasználati szokásait kutatják, hogy az így szerzett tapasztalatokat felhasználva minél okosabb oldalak készülhessenek. A vásárlások során az asztali számítógépek mellett egyre nagyobb szerepet kapnak az okostelefonok, illetve a tabletek is, amelyek használata alapjaiban írja át a keresési és vásárlási szokásokat. A sikeres, nagy forgalmat bonyolító e-kereskedelmi oldalaknak követniük kell a fogyasztói igények és szokások változását ahhoz, hogy új vásárlókat szerezzenek, illetve képesek legyenek a régieket megtartani és visszacsábítani. Ezen a téren az egyik legfontosabb trend, hogy a fogyasztók egyre több időt töltenek okostelefonjukon nem csupán a tökéletes termék, hanem az ideális kereskedő kiválasztásával, illetve online vásárlással is.

Évről évre nagy kihívás előtt állnak a hazai online kereskedők, hiszen nemcsak az országspecifikus jogszabályok, hanem a külföldi weboldalakon szocializálódott felhasználók igényei is folyamatos fejlesztésre kényszerítik őket. Világszinten az e-kereskedelem élmezőnyébe tartozó Amazon, eBay és társaik, valamint az ezekhez kapcsolódó, long tail elven működő ajánlórendszerek folyamatosan arra sarkallják a magyar webáruházak üzemeltetőit, hogy lépést tartsanak a technikai fejlődéssel, és folyamatosan mérjék eredményeiket, majd optimalizálják rendszereiket.

NOLBLOG
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.