Nyakunkon a Bing Day
Jelenleg - és valószínűleg még sokáig - a Google a világ legnépszerűbb keresőprogramja: a megoldás neve mára az angolszász országokban köznéviesült, a kétharmad körüli piaci részesedésű alkalmazás nem csak az internetes keresést, hanem a világhálón jelenlévő cégek üzleti modelljeit is átalakította (a keresőmarketing és a találatokhoz kapcsolódó hirdetések révén).
A cég az így szerzett bevételek egy részét folyamatosan olyan fejleszutésekre költötte, amivel borsot tört a szoftvervilág másik nagy óriása, a Microsoft orra alá. A Gmail levelező, a Chrome böngésző, az Android operációs rendszer, az online irodai megoldáscsomag mind-mind a Microsoft potenciális felhasználói táborát apasztotta.
A visszavágás régóta készülődik, a nagy áttörés azonban mindeddig elmaradt. A Microsoft megoldásai sokszor egyszerűebben gyengébbnek bizonyultak (a Live Search például a találatok relevanciája alapján sosem érte utol a Google-t), ahol pedig a redmondi cég igazán nagyot alkotott, ott a "wow-faktor" hiánya rontotta le a végeredményt (egyszerűen fogalmazva: a Microsoft termékeit használni - talán az MSN kivételével - ma nem számít igazán "cool" dolognak, és ez még az olyan, valóban brilliáns, és ráadásul ingyenes alkalmazásokra is igaz, mint a kommuniációs és tartalommegosztási szolgáltatásokat egyetlen felületre összehozó Windows Live).
Az igazán elegáns, és a Google számára fájdalmas válaszcsapás az lenne, ha a Microsoft a keresők területén tudná egy kicsit megszorongatni a nagy vetélytársat - csakhogy a Google keresési hegemóniáját nem olyan egyszerű megingatni. A program egy elmondva egyszerű, de nehezen algoritmizálható logika alapján rangsorolja a találatokat: az egyes oldalak "keresettsége", illetve az oda mutató linkek száma alapján próbálja sorba rendezni a keresőkifejezések alapján relevánsnak tűnő honlapokat vagy dokumentumokat.
Ez többnyire eredményes is, ám a találati lista általában az informálódást, és nem a használhatóságot helyezi a középpontba (arról nem is beszélve, hogy ha szókapcsolatokra vagy ennél bonyolultabb nyelvtani szerkezetekre keresünk, a Google láthatóan kezdi elveszíteni a fonalat.
A Microsoft új keresője - amely a napokban a Bing nevet kapta, pedig előtte évekig Kumo néven emlegették - másképp működik. A program valószínűleg szemantikus keresést végez (erre utal, hogy a Microsoft a fejlesztési fázisban felvásárolta és integrálta a szemantikus keresőtechnológia első számú szakértőjének számító lesz a Powerset céget), másrészt pedig egy hatékony döntéstámogató megoldással is kombinálja a keresést. Ez utóbbit jelzi például, hogy ha egy cég nevére keresünk, akkor az első helyre az adott vállalat honlapja kerül a találati sorban. Ha egy terméknév a keresőkifejezés, akkor a találatok között megtalálhatjuk azokat az üzleteket (akár lokalizálva, azaz a földrajzi helyünk közelében is), ahol a szóban forgó termék a legolcsóbban beszerezhető - ráadásul a kapcsolódó tesztek, vásárlói vélemények is előjönnek. Ugyanilyen kombinált találatgyűjteményt nyújt majd a Bing az utazás és az egészség támakörében is, és a témalista folyamatosan bővül. További újdonság, hogy a Binget - a Windows Live-nál bevált módon - integrálják a Microsoft más lokalizációs, kommunikációs és kereskedelmi szolgáltatásaival, így a Virtual Earth térképprogrammal, a Farecast utazástervezővel, a Cashback fizetési megoldással.
A keresőt a bing.com webcímen lehet majd elérni. Itt a magyar felhasználók jelenleg csupán egy rövid, angol nyelvű leírást, illetve egy demonstrációs videót találnak, június 3-tól azonban a teljes értékű keresőprogramot is elindíthatják.