Megzavarja az agyunkat a Google?
Amerikai kutatók szerint az internet napjaink egyik legmeghatározóbb memóriaforrásává vált - szinte kiváltva az agyunkat. Arra is rámutatnak, hogy amikor valamit tudni akarunk, úgy használjuk az internetet, mint egy kiterjedt memóriát, azaz mint a számítógépek a merevlemezt.
Az internettel ápolt kapcsolat függőséggé nőtte ki magát, ha nincs azonnal kéznél, sokaknak olyan érzésük támad, mintha elveszítettek volna egy barátot - írja a Daily Mail. Manapság annyira támaszkodunk smartphonejainkra és laptopjainkra, hogy már-már nem tudunk meglenni nélkülük.
A Harvard Egyetem, a Wisconsin-Madison Egyetem és a Columbia Egyetem kutatói négy tesztet készítettek, hogy igazolják elméletüket.
A kutatásban résztvevőket bevonták egy keresztrejtvény elkészítésébe, és azt látták, hogy a számítógépezéssel kapcsolatos szavakat gyorsabban megjegyezték, mint a többit. Az is kiderült, hogy ha a résztvevők fel tudtak volna idézni 40 információt, azokat később biztosan felkeresték volna.
A tanulmány harmadik és negyedik része egyfajta ellenőrzés, hogy az emberek mennyire emlékeznek arra, hogy melyik online felületen keresték az információt és vajon mi fontosabb számukra, a hely vagy maga az információ. Ebből azt szűrték le, hogy az emberek nem veszik a fáradságot arra, hogy visszaemlékezzene, hol találták az információt, mert később úgyis megkereshetik azt. A kutatás arra is rámutatott , hogy az emberek jobban emlékeznek, hol találták az adatokat, mint a részletekre.
Nem ez volt az első vizsgálat, amely a témával foglalkozott. Tavaly "Hogyan hálózza be az internet az agyunkat" címmel jelent meg egy könyv. A szerző, Nicolas Carr arról számolt be, hogy az internet hatással van ránk, ezért képtelenek vagyunk koncentrálni hosszabb távon. A tesztek szerint sokan képtelenek voltak elolvasni a Tolsztoj Háború és béke című könyvét, mert az elméjük megváltozott. Mások annyira megzavarodtak, hogy csak azokra a dolgokra tudtak gondolni, amiket olvastak, mert egy kicsivel "többek lettek", mint az információ dekóderei.