Maláj gép: a fekete doboz sem tud mindent
Az eltűnt maláj utasszállító összes titkát a gép fekete dobozainak esetleges meglelése sem biztos, hogy felfedi. Az MH370-es járat fekete dobozait (ezekből kettő van, egy hang- és egy adatrögzítő) készítő amerikai Honeywell szakértői szerint ugyanis a pilótafülkében elhangzó hangokat felvevő készülék csak az utolsó két órát rögzítette, márpedig ebben az esetben a kulcsfontosságú események vélhetően órákkal a gép tengerbe csapódása előtt, az irányváltáskor történhettek.
A nemzetközi szabályozás csak két órányi felvétel megőrzését írja elő, mivel általában a szerencsétlenség kulcsmomentumai ekkor történnek. Ettől függetlenül az adatrögzítő fekete doboz megtalálása roppant fontos lenne, mivel ez – egy BBC-nek nyilatkozó brit pilóta szerint – roppant fontos információkat adhatna a gép útvonaláról.
A fekete dobozok eredetileg valóban feketék voltak, ám mára már narancsszínűek, hogy adott esetben könnyebben észrevehetők legyenek. Ezek vízbe csapódás után hangjeleket bocsátanak ki, amelyeket mikrofonokkal és a jeleket analizáló készülékekkel lehet észlelni.
Egy másik jeladó vészhelyzetben (például földbe csapódáskor) ad jelet, ez azonban víz alatt nem működik. A fekete dobozban lévő, hangjelet adó készülék elemei ráadásul a maláj repülőgép esetében csak 30 napig bírják árammal. Korábban ennyi idő volt az előírás, jóllehet a 2009-ben az Atlanti óceánba veszett és csak két év után megtalált Air France gép tragédiája után ezt az időt felemelték 90 napra, de ezt nem mindegyik légitársaság tudta mostanáig az összes gépén megváltoztatni.
Persze az adatok a hangjelző kimerülése után is megmaradnak, de a dobozokat meg is kell találni. Márpedig a tengerfenék a végső katasztrófa feltételezett helyén 1150 és 7000 méter között van. A tíz kiló súlyú fekete dobozokat hanglokátorokkal is meglehetősen nehéz lesz fellelni, különösen ha azok a roncs olyan részén helyezkednek el, ahol nehezen vehető a jelük: a tengerfenék iszapjába fúródtak vagy netán mégiscsak megsérül a felszínük – hangsúlyozta a BBC-nek David Mearns, a mélytengeri roncsok felkutatásában jeleskedő Blue Water Recoveries cég igazgatója.
Az Air France gépet a jeladó kimerülése után lassan mozgó automata tengeralattjáróval fedezték fel. A mentésben résztvevő országok közül az Egyesült Államoknak, Kínának és Ausztráliának is vannak hasonló járművei, s a kínaiak Mearns szerint vélhetően be is vetnek ilyet.
Az amerikaiak egy lassan mozgó hajóról egy hosszú kötéllel engednek a mélybe lokátort , mely akár 6100 méter mélyről is felfedezi a hangjeleket - jelentette az AP. Ezek azonban, ha felfelé melegebb, vagy hidegebb vízrétegeknek ütköznek, megtörhetnek, vagy visszaverődhetnek - szemléltette a további nehézségeket a Cranfield egyetem egyik szakértője.