Ma elviszik a mozdonyt a Közlekedési Múzeum elől
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum vasúti gyűjteményének egyik legrégibb darabja, a MÁV 6633-as pályaszámú szertartályos gőzmozdonya 1882-ben készült Münchenben a Nagykikinda-Nagybecskereki Helyi Érdekű Vasút részére. Tizennyolc tonnájával a normál nyomközű vasúti járművek között pehelysúlyúnak számító mozdony 1912-től Cséry József szemétvasútjának vontatójárműveként szolgált, majd 1913-tól Budapest Székesfőváros Köztisztasági Hivatalának gőzmozdonya lett.
Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum |
A manapság már csak „Krauss”-nak becézett jármű kalandos sorsa 1942-ben Szigetszentmiklóson folytatódott, ahol a Dunai Repülőgépgyár iparvasútján szolgál, majd a következő háborús esztendőben a csepeli Weiss Manfréd Művekhez került. A kis mozdony túlélte a második világháborút, majd a szovjet és román csapatok zsákmányolásait. Rövid ideig Szigetszentmiklós és Ráckeve között pöfögött, majd visszakerült a később Rákosi Mátyás Művek néven üzemelő csepeli gyár állományába. 1955 novemberében átkerült a Hungária Műtrágya és Kénsavgyár, a későbbi Budapesti Vegyiművek iparvasútjára. Innen selejtezték le 1966. december 29-én, s ekkor került a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe.
A gőzmozdony 1968-tól látható a Városligetben, a múzeum épülete mellett, az 1891-es államosítást követően kapott eredeti MÁV-os, 6633-as pályaszámával.
A Városliget barátai Facebook-csoport kedden 18 órától nyilvános mozdonybúcsúztató piknik keretében köszön el - reményei szerint csak ideiglenesen - a helyiek által közkedvelt járműtől.