Keréknyomásmérés menet közben

- Az autóiparban az elmúlt két-három évben egyre nagyobb igény mutatkozik a keréknyomás és -hőmérséklet folyamatos visszajelzésére. Ez egyrészt az üzemanyag-fogyasztás kontrollja, másrészt az autózók biztonsága miatt lenne fontos, ugyanakkor a ma piacon lévő autók körében még luxusnak számít. Az általunk kifejlesztett megoldás közelebb vihet ahhoz, hogy hamarosan ugyanolyan hétköznapi, a műszerfalról leolvasható információ legyen, mint a sebesség vagy a fordulatszám - hangsúlyozza Novotny György, az EPCOS Elektronikai Alkatrész Kft. RF-induktivitások részlegének fejlesztési vezetője.)

A kerékbe szerelt jeladónak - ami a nyomásról és a hőmérsékletről tájékoztat - különleges követelményeknek kell megfelelnie. Folyamatosan mozgásban van, ugyanakkor nagyon megbízható adattovábbításra van szükség, ezért csak vezeték nélküli kapcsolat jöhet szóba, amely nem igényel vezetékeket és csatlakozókat. Kicsi a hatótávolság (a szenzor és a jeladó a szeleptestben foglal helyet, és az autó fedélzeti számítógépével kell kommunikálnia, vagyis nagyjából 2 méter a leküzdendő távolság). A fenti paramétereknek a 125 kilohertzes frekvenciájú rádióadást alkalmazó RFID-technológia felel meg a leginkább. Az EPCOS-nál egy olyan alkatrészt fejlesztettek ki, amelynek segítségével a jeladó passzív rendszerként működhet, azaz nem igényel külső energiát, illetve karbantartást. Hasonló eszközt korábban már előállítottak: a 11 milliméteres antenna egy autókulcsban foglal helyet, és egy immobilizert működtet. A szelepben kisebb a hely - ezért az új antenna csak 8 milliméteres -, ezenkívül a sebesség- és rázkódástűrésre is nagyobb hangsúlyt kell helyezni. Ráadásul a kerék időnként felmelegszik, időnként pedig alaposan lehűl - vagyis az alkatrésznek a mínusz 40 és a plusz 125 Celsius-fok közötti tartományban működőképesnek kell lennie.

A mikrocsippel kombinált rendszer lényege a felületszerelt transzpondertekercs, mint antenna. A transzponder fő alkotóeleme a mágneses tulajdonságokkal rendelkező mag, amely egyben a tekercselést is hordozza. Ehhez kapcsolódnak az ónozott végű rézkivezetők. Az alkatrész rugalmas műanyag burkolatot kapott, ez biztosítja a vibrációval és az ütésekkel szembeni ellenállást.

- Amiben a mi alkatrészünk többet tud a versenytársaknál, az a mechanikai "robusztusság": kicsi, de sokkal jobban ellenáll a külső hatásoknak - fogalmazott Novotny György. Szerinte a megoldás piaci kilátásai kifejezetten biztatóak: kidolgozás alatt áll egy EU-irányelv, amely 2012-től kötelezővé tenné az autókban a keréknyomás-visszajelzést, és akkor az összes autógyár és gépjárműelektronika-fejlesztő potenciális ügyféllé válik.

Vevőkben egyébként addig sincs hiány: a közelmúltban innovációs díjat kapott fejlesztést a már megkötött szerződések alapján egyebek között a Bosch, a Continental, a Hella, a Beru és a Delphi fogja hasznosítani.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.