Kultúra és program online
Már a válság elején azt jósolták az elemzők a világpiaci hatások megoldásaként, hogy tömegesen fognak az internet felé fordulni az elbocsátott cégvezérek és állami tisztviselők. Az elgondolás arra az analógiára épült, hogy az internet azon kevés piaci területek egyike, ahol viszonylag szerényebb befektetéssel is sikerre vihetünk egy jó ötletet, ha az üzleti körülmények megfelelőek.
Itthon egyelőre nem alakultak zsákszámra garázscégek, sőt az elmúlt időszakban bizony a webet is elérte a reklámköltések - ha nem is olyan drasztikus - csökkenése, ami jócskán kezdi átrendezni az új média ágazatát is.
Elsőként alig egy hónapja a Sanoma vezére, Szabó György jelentette be, hogy a kiadó online területén átszervezések várhatók, s ezzel összhangban akár meg is szűnhetnek működő oldalak, főként olyanok, amelyek nem hoztak, és várhatóan egyhamar nem is termelnek jelentős bevételt. Nyilvánvalóan ezzel vághat egybe, hogy a kiadó megszüntette az online programkeresésre szakosodott exit.hu-t, amely a nyomtatott (ingyenes) programmagazin elektronikus változataként működött évekig.
A változásokról a médiavállalat illetékesei igen szűkszavúan tájékoztatták lapunkat, Trenka Katalin szerkesztő csupán annyit közölt: "az elmúlt időszakban az exit.hu nem tartozott a kiadó kiemelt online termékei közé".
Ez persze nem jelenti azt, hogy azok, akik az exit.hu-n kerestek eddig programot, ,,Sanoma-felület" nélkül maradnának, hiszen az oldal a cég egyik legújabb fejlesztésébe olvadt, az exit24.hu-ba, amely alapját a Színes RTV és az Exit magazinok közös adatbázisa képezi.
A januárban indult tv24.hu weboldal nem titkolt célja pedig, hogy egy bulvártartalmakkal meg-erősített televíziós programoldalt szolgáltasson, szem előtt tartva az interneten a televíziós műsorok keresése iránti igény ugrásszerű növekedését. Európai összehasonlításban harmadikok, világviszonylatban a hetedikek vagyunk a naponta televíziózással eltöltött idők összevetésében.
Ha nem is a legnagyobb sikerrel, de szintén ezt próbálta meglovagolni az Est Média Group is, amikor létrehozta és nagy ívű kampányában beharangozta az Est.tv elektronikus és nyomtatott magazinjait. Ez utóbbi a válság következtében egyelőre kiszorulni látszik az ingyenes offline lapok piacáról, mivel a kiadó szünetelteti a nyomtatását, és nem tudni, hogy valaha újraindul-e. Annál többet hallani viszont az örökös mostohagyerekként kezelt est.hu (A Pesti Est online változata) megújulásáról. Hogy pontosan milyen irányú változásokkal találkozhatunk, arról nem szól a fáma, ugyanis csupán egy sovány nyilatkozatot bírtunk kicsikarni Kádár Tamástól, az EMG ügyvezetőjétől, aki sejtelmesen annyit mondott: a jövőben nagy hangsúlyt fektetnek a zenei tartalmakra. A válságot említve már többet mondott az ügyvezető: - a jelek és az adatok szerint a teljes online hirdetési piac növekedése lassul le, de egyelőre nem érzékelünk semmit a bevételeknél, csak a bizonytalanságot a hirdetői oldalon.
A nyomtatott lapokban is érdekelt kiadók vezetői mind egybehangzóan állították, számukra eddig nem számított kiemelten fontos vállalkozásnak az online területben rejlő lehetőségek kiaknázása, éppen ez lehet az egyik oka annak, hogy a port.hu toronymagasan piacvezető évek óta az online programkeresők között, hiszen kizárólag interneten érhetőek el.
Az elektronikus adatbázis összegyűjtését elsőként elindító weboldal nemcsak a fejlesztésre fordított nagy hangsúlyt már az elején (banki szoftver adja a port.hu hátteréhez szükséges alapot), hanem a biztonság mellett az adatmélységben is a lehető legtöbbet nyújtja a felhasználók számára. A Port-hálózat mindenhol a maga konkurenciájával vette, vagy veszi fel a versenyt. Talán éppen ennek köszönheti, hogy a Google magyarországi partnereként immáron a világelső keresőt is kiszolgálja egyelőre mozikeresési lehetőséggel. Ez azt jelenti, ha például beütöm a Google keresőjébe a mozi Budapest szavakat, a legelső találatban olyan, mintha a Google saját tartalmára lelnék, pedig ezt a port.hu adatbázisa nyújtja.
- Számunkra a Google éppen olyan tartalomvásárló partner, mint bármelyik televízió- vagy rádióújság, talán valamennyivel speciálisabb az átlagnál - intézi el sommásan Veszelovszki Zsolt alapító az amerikai céggel kötött üzletüket firtató kérdésünket.
A látogatottság egy hírportálnál katasztrófa, vagy országos botrány esetén percről percre nő, de vajon mi a helyzet a programkeresőknél, itt van-e olyan tényező, ami ennyire egyértelműen befolyásolhatja a statisztikákat?
- Eddig a 340 ezres egyedi látogatószám a rekordunk, habár mi vállaltan nem foglalkozunk sem hírekkel, sem bulvárral, nálunk a siker titka elég profán: minden áldott nap elvégezzük a munkánkat, és berögzítjük azt az adathalmazt, ami szükséges a működéshez - mondja a 6 országban 120 embert foglalkoztató Veszelovszki, majd stílszerű példát hoz fel: szürke eminenciások vagyunk, akár a nyomtatópapír a nyomtatóban, amire mindig szükség van.