Nyolc másodperc súlytalanul

Van, aki retteg a légi utak turbulenciáinak légköri "hullámvasútjától", mások viszont vagyonokat fizetnek a gravitáció hirtelen változásáért, amikor űrturistáknak jelentkeznek, vagy befizetnek egy-egy szintén megvalósítható űrugrásos kalandra. Egy osztrák tervező pedig egyenesen olyan műrepülőgépet konstruált, amely kifejezetten ilyen légi hegy- és lejtmenetekre van kalibrálva.

A tapasztalatlan légi utasok félelmetes réme a "légzsák". Olyan váratlan légörvény, amelyben a gép vadul táncolni kezd. Leggonoszabb formája a derült égben, kellemes repülés közben is jelentkező örvénylés, amit a pilóták a jelenség angol rövidítéséből (cat) macskának is hívnak. Leggyakrabban 10 000 méterhez közeli magasságban, a troposzféra határán jelentkezik.

Felrántáskor az utasra a gravitáció hétszerese hat, amit súlytalanság követ
Felrántáskor az utasra a gravitáció hétszerese hat, amit súlytalanság követ

Az angliai Readingi Egyetem légkörfizikusa, Paul Williams most közzétett kutatásai szerint ezt a láthatatlan (de már négy hajtóműves Boeing-747-est is darabokra tört) örvénylést legtöbbször az alsó, nyugodtabb légrétegek és a felettük, a troposzféra határán keleti irányba száguldó jetstream szelek érintkezésekor keletkező súrlódás idézi elő. Williams kutatócsoportjának a folyamatosan indított magaslégköri kutatóballonoknak a troposzféra határán jelentkező mozgásából sikerült "meglátnia" a láthatatlan örvényeket, és a 144 napon át tartott kísérletezés alatt a cateket 83 százalékos biztonsággal előre jelezték. A módszert a jövőben már alkalmazzák a magaslégköri aerometeorológiai prognózisok készítésénél.

Viszont vannak, akik nem rettegnek, sőt fizetnek a gravitáció gyors változásaiért. Az ISS-űrállomásra dollármilliókért viszik az űrturistákat, akiket induláskor 4-7 G terhel, odafönn pedig 0 G-ben lebegnek.

Paul Biel osztrák vitorlázórepülő most jóval olcsóbban, 400 euróért kínál 7 és 0 G közötti repülést az egészséges szervezetű jelentkezőknek. Kétüléses, különösen szilárd műrepülő vitorlázógépét 1500 méter magasra vontatás után meredek zuhanásba viszi, és 350 km/órás sebességből hirtelen felrántva körülbelül 50 fokos emelkedő pályára kormányozza.

Felrántáskor az elöl ülő utasra is 7 G hat, ami az ülésbe préseli. A gép ezután a fellőtt rakétákhoz hasonló, meredek parabolaívű pályán emelkedik, míg sebessége fogytával a pálya tetején lelassulva ismét leadja az orrát.

Az ív tetején azonban előzőleg kb. nyolc másodpercig a súlytalanság állapotában repül! Ha aztán az utas nem tiltakozik, sőt kéri a folytatást - a meredek zuhanást, majd abból a felrántást a magasság elfogytáig -, még tizenötször megismételhetik.

Biel már tervezi a Triple Zero nevű, ezt a műveletet is elviselni képes kis, kabinos vitorlázógépét, amelyben az utasok már nem ülésbe szíjazva, hanem a kis kabinban szabadon lebegve élvezhetik a súlytalanság állapotát.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.