CeBIT: kicsi, zöld, de a miénk

Ahogy múlt heti hírünkben már utaltunk rá, fogy a CeBIT: az évezred eleji csúcsévekhez képest az idei kiállítás közel 50 százalékot (2008-cal összehasonlítva pedig 25-öt) zsugorodott. Ettől azonban még a hannoveri vásár számít a legfontosabb európai infotech-seregszemlének - azok a trendek, amelyek ott kirajzolódnak, legalább egy évre meghatározzák a piacot.

A CeBIT-nek három fő ellensége van: az egyiket CES-nek, a másikat MWC-nek, a harmadikat pedig gazdasági válságnak hívják. A közvélekedés szerint a januári Las Vegas-i CES-en és a februári barcelonai Mobile World Congressen szinte minden fontos iparági újdonságot bemutatnak, Hannoverre már alig marad izgalmas látnivaló. Erre tett még rá egy lapáttal idén a válság, amely nemcsak a kiállítók, hanem a potenciális látogatók jelenős részét is viszszatartotta a CeBIT-től.

Aki viszont mégis a részvétel mellett döntött, és komolyan vette a megjelenést, arra lényegesen nagyobb reflektorfény jut (épp a versenytársak távolmaradása miatt). Az Asus például láthatóan igyekszik kihasználni az alkalmat, hogy az immár szériamodellé fejlesztett, "képernyő nélküli" számítógéppel (a hagyományos komputerbillentyűzetre hasonlító eszközbe bele van építve a számítógép, kijelzőként pedig egy tenyérnyi érintőképernyő szolgál), a billentyűk nélküli notebookkal (amelyben a klaviatúra helyén is érintőképernyő van, ezen nyomkodhatjuk a gombokat), és a gyártó legújabb "igazi" netbookjával, az Eee 1008HA-val (1,1 kilogrammos tömeggel, 10 hüvelykes képátlóval és végre teljes, használható billentyűzettel) szerepeljen a hírekben és a közönség előtt. Az Eee Keyboardnak nevezett klaviatúra-komputer kifejezetten tetszett a látogatóknak, akik a 400-600 dollárosra tervezett ár mellett a műszaki paramétereket (Intel Atom N270-es proceszszor, 1 GB RAM, 16 GB-os SSD, wifi, Bluetooth, USB) és a bármilyen laptopot felülmúló gépelési kényelmet értékelték.

Tavaly még csupán egy érdekes szín volt a vásár forgatagában, idén viszont már a mainstream része a környezetvédelem, illetve az erre épülő GreenIT, illetve GreenCE (az előbbi az informatika, az utóbbi a szórakoztatóelektronika zöldalfaja). Mondhatjuk persze, hogy a gyártók a kényszerből próbálnak előnyt kovácsolni, de bármi is a motiváció, az eredmények látványosak. Alig néhány hete kürtölte világgá a sajtó a hírt, hogy az EU-nak komoly fenntartásai vannak a plazmatévékkel szemben (a magas fogyasztás okán), és a Panasonic a CeBIT-en máris bemutatta a nagyközönségnek a megoldást a NeoPDP-plazma-technológia "személyében".

A NeoPDP-s tévék kijelzőpaneljében alacsonyabb feszültségre van szükség a fényimpulzusok generálásához, és lényegesen kisebb a hőveszteség, mint a korábbi modelleknél, ami azonos képméret esetén nagyjából 50 százalékos, az LCD tévékével megegyező (vagy annál valamivel alacsonyabb) átlagfogyasztást eredményez. Egy füst alatt a panel vastagságát is sikerült csökkenteni - a látogatóknak nemcsak a hamarosan boltokba kerülő egyhüvelykes (2,4 centis), hanem a következő generációs, 8,8 milliméteres, azaz kevesebb mint egycentis "vastagságú" plazmatévét is bemutatták. Utóbbi olyan lapos, hogy a kezelőszerveknek már nincs is hely benne - azokat egy külön set-top-box tartalmazza, amely vezeték nélkül kapcsolódik a falon lévő tévéhez. A japán gyártó közben az LCD-k fogyasztását is lejjebb vitte az ún. IPS-alpha technológiával (ez növeli a panelek fényáteresztő képességét, és a LED háttérvilágításnak köszönhetően kevesebb áramot igényel). A néző meg csak kapkodja a fejét, hiszen egyre újabb betűkombinációkat kénytelen megtanulni ahhoz, hogy "képben legyen" a tévéfronton, ráadásul azzal szembesül, hogy a két éve fél autó áráért vett televíziója mára technikailag menthetetlenül elavulttá vált.

Hannover hagyományosan az SAP-é (elvégre Németországban vagyunk), ám az idei vásár szoftveres sztárjának sokkal inkább a Microsoft számít. A Bill Gates háttérbe vonulásakor már-már leírt, de a szoftveriparban továbbra is hegemón szereplőnek számító amerikai cég nemcsak a váratlanul jól sikerült Windows 7 fényében sütkérezik, hanem a CeBIT-re időzített premier révén az új Windows Live babérjait is igyekszik learatni. Ez utóbbi szolgáltatáscsomaggal elsősorban abban a körben (a tizen-huszon évesek között) szoríthatja meg a cég a versenytársakat, ahol az utóbbi években kizárólag az MSN-nel volt jelen. Az egyetlen megoldásba integrált üzenetküldő, "kapcsolatmenedzselő" tartalomkezelő és -megosztó alkalmazások kezelése kimondottan egyszerű, ráadásul a piacon még hasonló sincs senkinek - ilyesmit is rég hallottunk utoljára a Microsoftról.

A globális krízis ellenére a magyar cégeknek változatlanul fontos a CeBIT. A három év alatt névtelen kezdőből ágazati óriássá nőtt NavNGo új navigációs szoftverrel jelentkezett: az Igo Amigo azt tudja, amit a korábbi iGo-verziók inkább csak ígértek, azaz meghökkentően könnyű beállítani és használni. A vállalat arra számít, hogy az innovatív, nagyon gazdag szolgáltatáskínálatú (és - nem mellesleg - páratlanul jó kelet-európai térképválasztékkal rendelkező), de "hülyebiztos" megoldással újabb lökést lehet adni a válság ellenére is gyorsan bővülő navigációs piacnak. Egy másik hazai versenyző most tart ott, ahol 2006-ban a NavNGo: az ArtKlikk a sztráda- és közúti kamerák képeire épülő dugófigyelés mobiltelefonra optimalizált változatát készítette el, amiből a jövő egyik slágeralkalmazása lehet - egy látványos hannoveri siker esetén akár nemzetközi szinten is.

Mivel a szervezők készültek rá, hogy idén a közönség pénztárcája is laposabb lesz, gondoltak azokra is, akik a távolból szeretnék nyomon követni a CeBIT eseményeit. A vásár honlapján mindez élőben megtehető (cebit.de/ live, CeBIT Podcast, CeBIT TV), ami nemcsak a technika diadalát demonstrálja, hanem azt a kérdést is felveti, hogy van-e értelme a széles sávú digitális kommunikáció korában a hasonló tömegrendezvényeknek.

Új multimédiás érintőképernyős tábla az egyik CeBIT-standon
Új multimédiás érintőképernyős tábla az egyik CeBIT-standon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.