Kisebb CeBit
A csúcson, az ezredforduló táján még 430 ezer négyzetméternyi kiállítóterület állt a több mint nyolcezer kiállító rendelkezésére - az idén ennek alig a felével lehet csak számolni. A szervezők szerint 200 ezer négyzetméteren mintegy 4300 cég osztozik majd, ami nemcsak a 2001-es csúcsév eredményeihez, hanem a tavalyi adatokhoz képest is szerény (2008-ban még 20 százalékkal nagyobb volt a rendezvény).
Az ok nyilvánvalóan a pénzügyi-gazdasági krízis, amely igen érzékenyen érinti a számítógépes ágazatot. Ehhez képest meglepő, hogy főként a délkelet-ázsiai gyártók (zömmel a kütyüipar és a távközlés területéről) maradtak távol. A megfejtést valószínűleg a februári barcelonai Mobile World Conference jelenti, ahol a többségük képviseltette magát - idén vélhetően nem telik rá, hogy Európában kétszer is vendégeskedjenek.
A vásár díszvendége Kalifornia lesz, ami azért furcsa, mert a nyugati partnak van már egy saját vására (a Las Vegas-i CES, ami a CeBit fő globális vetélytársa). Úgy tűnik az amerikaiak jobban hisznek abban a régi üzleti bölcsességben, amely szerint válság idején nem a takarékoskodás, hanem a reklámkiadások megduplázása a nyerő stratégia.
Idén a hiányzók közé kerül az Ericsson, a Kyocera és a Toshiba, ugyanakkor visszatér Hannoverbe a Nokia és a Dell. Mellettük közel 200 olyan cég is megjelenik, amelyik még sosem állított ki a CeBIT-en.
A szervezők a látogatószám csökkenésére is számítanak, várhatóan főleg a külföldi vendégek száma zuhan nagyot. (H. M.)