E-mail cím egy életen át

Nem kevés időbe és fáradságba került, amíg a fogyasztóvédelem és hatóságok elérték, hogy a mobiltelefonszám a személyhez és nem a szolgáltatóhoz vagy a készülékhez kötődjön. Vajon az e-mail címmel is így lesz? Mit kell és lehet tenni azért, hogy e-mail címünk ne változzon az életek során.

Az e-mail cím "hordozásának" legegyszerűbb, és egyetlen megoldása: amikor az alany szolgáltatót vált, a régi szolgáltató fenntartja a postafiókját, csak azért, hogy az arra érkező küldeményeket az új címre továbbítsa. A megoldás hátránya, hogy nem ingyenes, a régi szolgáltató - teljes joggal - csak térítés ellenében végzi el ezt a szolgáltatást, ráadásul csak személyes beavatkozással lehet elintézni, ha sikerül.

Ha ez a megoldás általánossá válna, akkor a felhasználók mobilitása sok ilyen, csak továbbító postafiók, és továbbítási forgalom keletkezését okozná - ezért is húzódoznak tőle a szolgáltatók.

Amikor valaki a T-Online-tól mondjuk a UPC-hez (avagy fordítva) kerül, például mert elköltözik, és az új lakás kívül esik az előző szolgáltató területén, az "igazi" hordozás az lenne, hogy a felhasznalo@t-online.hu címre küldött levelek ezentúl a felhasznalo@upcmail.hu címre érkezzenek - a T-Online közreműködése nélkül. Ez viszont a technológia mai állása szerint nem lehetséges. Ha az lenne, akkor is az e-mail cím a "@" karakter utáni része, a domainnév, a szolgáltató pénzen vett és fenntartott, rendkívül nagy erkölcsi értékű vagyona, annak ellenére, hogy a fenntartási összeg gyakran nem túl magas. Nem fogja átadni egy konkurensének, és ha törvénnyel akarnák erre kényszeríteni, akkor minden rendelkezésére álló eszközzel tiltakozni fog ellene.

Az e-mail sokkal előbb keletkezett, mint az internet, és mind a mai napig a leggyakrabban használt online szolgáltatás. Nagyon sok "internettudatos" használó egyetlen on-line tevékenysége az elektronikus postafiók kezelése. Ezért az információs társadalom egyik eleme lehetne, hogy az adófizetőknek alanyi jogon járjon egy "állami" elektronikus postafiók.

Senki se szeret e-mail címet váltani
Senki se szeret e-mail címet váltani

Az MDF által (is) gondozott "Digitális közmű" koncepció ugyan csak a hálózatra vonatkozik, de könnyű lenne ezt az állami postafiókkal kiegészíteni. Igaz, hogy ehhez egy 20-30 millió ügyfelet kezelő levelezéskiszolgáló kell - de ez egyrészt manapság egyetlen gép, másrészt ezen keresztül automatikusan megvalósul az e-mailcím hordozása. Ugyanis a levelező-kiszolgáló alapvető szolgáltatása, hogy a leveleket gondolkozás nélkül továbbítsa egy, a felhasználó által megadott másik címre. Az állampolgári postafiók pedig erre mindig rendelkezésre állna.

Akik a CompuServe szolgáltatónál ismerték meg az e-mail fogalmát, azoknak a webes elérésű levelezők működése a természetes. Magyarországon kevesen, de Amerikában és Európa nagyobb országaiban több tízmillióan vannak - a CompuServe-t az AOL vette meg, és a 30 milliónál népesebb európai országokban fenn is tartotta a szolgáltatását. A CompuServe-nek minden országban volt egy vagy több ingyenesen, de csak számítógéppel és a CompuServe-szoftverrel hívható száma, amellyel az előfizető elérhette a központilag kezelt postafiókját - a webes levelezők egészen pontosan így működnek.

Azok számára viszont, akik webes elérésű levelezőt használnak (Freemail, IndaMail, CitroMail Magyarországon, Google Mail, Hotmail, Yahoo Mail, AOL bárhol másutt, továbbá a legtöbb internetszolgáltató postafiókja elérhető webesen is), a hordozási probléma egyszerűen nem létezik. Amíg ugyanis az ilyen szolgáltató egyáltalán működik, a postafiók bárhonnan, bármely internetszolgáltatón át, bármikor ugyanúgy elérhető. Igaz ugyan, hogy a felhasználó levelezése ki van szolgáltatva egy idegen kiszolgáló ottani rendszer-üzemeltetőinek kénye-kedvére.

A saját postafiókom a saját gépemen van ugyan, de amíg a levél ide eljut, sok gépen át kell haladnia, például a szolgáltató spam- (szemétlevél-)szűrőjén, amely ráadásul a tartalmat elemzi. Tudomásul kell venni, hogy az e-mail nyilvános tevékenység akkor is, ha hagyományos levelezőprogramot használunk. Ezzel szemben a neves, webes elérésű levelezők üzemeltetője a hazai viszonyokhoz képest óriási cég, sok száz millió ügyféllel, amelyek között az én kis postafiókom biztonságosan megbújhat.

Szóval, amíg az állami elektronikus postafiók megvalósul, addig a hordozásra kényszerülőknek a webes elérésű levelezőt javasoljuk. Bizalmas leveleinkhez pedig használjunk titkosítást: egy jelszóval védett ZIP tömörítésű csatolmányba már csak a rejtjelfejtésben is képzett "rosszfiúk" tudnak beleolvasni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.