Tankolás helyett inkább töltsél

A modernebb elektromos autókban ügyes megoldásokkal emelik az e-hajtás hatásfokát, például a fékezéskor keletkező energiát visszavezetik az akkuba, ilyenkor töltik, de azért ez messze nem elegendő, tehát rendszeres "tankolásra" - vagyis újratöltésre - van szükség.

Amellett az akkuk élettartama igencsak véges, lebontásukkor pedig gondosan ügyelni kell a bennük lévő káros, sőt veszélyes anyagok biztonságos feldolgozására, ami megint csak energiaigényes műveletekből áll.

Ráadásul jelenleg az új autó árának akár ötödét is kiteheti a villamos energiát tároló eszközé. A legkönnyebben megoldható, de mindenképpen sürgető gond a töltőállomások hálózatának kiépítése. Fontos az is, hogy ezek az állomások csereakkukkal is szolgáljanak, akárcsak a postakocsis világban a váltott lovakkal, mert bizony egy töltés órákig is eltarthat. Mindezek leküzdhető problémák. Izraelben például egy vállalkozó jelentős támogatást kapott arra, hogy beindítsa az országos töltőhálózat kiépítését. Vannak egyébként olyan elképzelések is, hogy a hosszabban parkoló autókból csúcsidőben a hálózatba viszszatápláljanak energiát. Ilyen például a német RWE energetikai óriásvállalat V2G (vehicle to grid, vagyis jármű a hálózatnak) projektje.

"Megtörténhet, hogy ha csupán tizenöt e-autó "tankol", vagyis tölt egyszerre egy állomáson, a legközelebbi helyi trafó nem bírja a terhelést, és összeroppan" - állítja egy német szakértő. A megoldás egyébként nem túl távoli, mert intelligens, számítógépes vezérléssel ez a gond áthidalható. Igaz, többletpénzzel is jár. De vannak már olyan megoldási javaslatok is, hogy otthon, például egy társasház közös garázsában lehessen tölteni az autót éjszaka.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.