Tilos lesz a mobiltelefon a japán iskolákban
A bejelentés nem alap nélküli, a prefektúrában 13600 iskolára kiterjedő felmérés előzte meg idén júliusban. Az iskolai erőszakos cselekményekben, azok előkészítésében jelentős szerepet játszik a mobil. Kiderült, hogy a középiskolások közel egyötöde (18,.2 százalék), a felsőtagozatos középiskolások 29,5 százaléka naponta több mint három órát mobilozik. Az elsőéves középiskolásoknak már 17,1 százaléka a kapott e-mailekre három percen belül válaszol. A felsőtagozatú középiskolák elsőéves lánytanulói naponta több mint száz e-mailt (sms) küldenek (csak összehasonlításul: egy sms díja 1-2 jen csupán, - 2-3 Ft körüli).
Sok oktató örülne a rendeletnek, mert jelenleg a diákok órákon a pad alatt sms-eznek, a mobil kamerájával egymást fényképezgetik, ahelyett, hogy a tanárra figyelnének. Több iskolában már be is tiltották a mobil használatát, ezt az iskolai rendtartásba is belevették. Ha valakit tiltott használaton kapnak, elkobozzák a mobilját, berendelik a szülőt, és annak adják csak vissza, "kioktatás" és pénzbírság mellett. Az ellenzők szerint viszont hiába tiltanák rendeletileg a mobilhasználatot, mert napjainkra annyira elterjedt és általánosan használt lett, hogy a rendelet gyakorlatilag hatástalan maradna. Az általános iskolások 31 százalékának, a középiskolások 58 százalékának és a felsőtagozatú középiskolások 96 százalékának van már mobilja. További érv a tervezett rendelet ellen, hogy vészhelyzetben a diákok mobilon értesíthetik szüleiket, segítséget kérhetnek. A szülők is nyomon követhetik gyerekeiket, mert már vannak GPS-nyomkövetővel ellátott mobilok, amelyek a szülők felé kijelzik a tartózkodási helyet. Az iskolai szakkörök, klubok is mobilon tartják a kapcsolatot tagjaikkal.
A távközlési tárca vezetője is véleményt mondott: szerinte a túlzott mobilozás rontja a tanulók beszéd- és kifejezőkészségét. Az oktatásügyi miniszter árnyaltabban fogalmazott, úgy vélte, meg kell vizsgálni, mikor indokolt a mobilhasználat, és milyen hatása van valójában a tanulókra.
Nem önmagában a mobilhasználattal van probléma, vélekedett egy középiskola igazgatója, és a bajokat egy rendelet nem tudja megoldani. Arra van szükség, hogy megtanítsuk a diákokat, mikor, hol és hogyan használják a mobilt, és ennek még éppen csak az elején tartunk.