A bűvös kocka és a virtuális világ
- A híres kocka nem csupán százmilliók kedvelt szórakozása, hanem nagyon komoly matematikai probléma megoldásának gerjesztője is.
- Valóban érdekes matematikai probléma. Kétségtelen, hogy rendkívül összetett a feladat, de ez a bonyolultság a világ változatosságát is mutatja. Pedig voltaképpen kevés számú elemről van szó (20 vándorló és a hat középső, csak forgó kis kocka), melyek zárt rendszert alkotnak. A nehézség abból ered, hogy a lehetséges állapotok összefüggenek, minden változtatás, minden lépés hat a szomszédokra, az egész elrendezésre. A versenyzők egyébként holisztikusan, tehát nem részletekben, hanem az egészet látva gondolkodnak, mivel, mint mondtam, a kocka esetében az elemek, és ezáltal a lépések összefüggnek. Fontos, hogy a versenyzőnek ne csak a vizuális, hanem a mozgási (kinetikus) memóriája is jó legyen, vagyis, az izmok, az idegek is emlékezzenek.
- Nyilván önt is foglalkoztatja a teljes rendezéshez szükséges minimális számú lépésnek, az Isten-száma meghatározásának matematikai problémája.
- Amikor magamnak feltettem a kérdést a megoldhatóságról, a labirintusok jutottak eszembe. Sokfélét ismerünk, köztük van olyan labirintus, aminél csak egyetlen lehetőség létezik a visszaútra, az, amilyeken bejutott a felfedező. De a legtöbbnél számos lehetőség kínálkozik, ahol több szobán, több ajtót kinyitva lehet kijutni. A kockánál lehetne persze úgy is megoldani az elrendezést, hogy az ember megjegyzi az első, a második stb. elforgatást, és ugyanazon a módon fordított irányba jut el a helyes elrendezéshez. Ez könnyű néhány lépés esetében, ki lehet próbálni. Ám növeljük fokozatosan a lépésszámot! Egy, kettő - semmi gond. De úgy öt körül mintha falnak ütköznénk. Miért van ez így? Képzeljük el a labirintust, amelyben éppen elvesztünk. Rengeteg szobából áll, a pontos szám most nem érdekes, számunkra mindenesetre elképzelhetetlenül sokból. Minden szobán 18 ajtó van, amelyek a szomszédos szobákba vezetnek. Ez azt jelenti hogy csupán az ötödik lépésnél a lehetséges változatok száma már 18 az ötödiken, azaz 1 889 568. Másképpen: ha az ajtókat betűkkel jelöljük, az öt lépés egy ötbetűs szóval írható le, 18 különböző jelet használva. A gyakorlatban azonban ez a módszer csak korlátozottan járható, hiszen az emberi agy kapacitása véges, a memória nem birkózik meg az összes lépés tárolásával, hiszen már a térbeli mozgások kódolása is nagy nehézséget okoz. Ha ez lett volna az egyedüli megoldás, a kockámból soha nem vált volna szórakoztató feladvány. A játékforgalmazók nem is hittek benne az induláskor, mondván, túl magas szellemi teljesítményt követel, az emberek aligha fogják megvásárolni.
- Szerencsére nem lett igazuk. Valljuk meg, a trendek meghatározásában a bölcs előrejelzők ilyesfajta tévesztése igen gyakran előfordul, mint láthatjuk most éppen a pénzügyi elemzők esetében.
- Nagyon lényeges egyébként, hogy a gyakorlatban nem törekszünk tökéletességre, például arra, hogy mindig a legrövidebb úton érjünk el a célig, csak az optimizálásra. Sokszor hasznosabb például arra ügyelni, hogy az eljárás során a legkisebb legyen a leküzdendő akadályok száma, vagy hogy a legkisebb ráfordítással érjük el a kitűzött célt. Ám a matematikai gondolkodás nem elégszik meg ezzel, a megoldást mindig bizonyítással kell alátámasztani.
- Hogyan lehetséges, hogy napjainkban, amikor rohamosan terjed a rendkívül sokféle elektronikus játék, amikor a virtuális világban való létezés, küzdelem, gazdagodás sokaknak valóságos szenvedélyévé válik, egy mechanikus játék mégis ennyire népszerű tud maradni, hiszen több száz milliót adtak el a Rubik-kockából szerte a világon?
- Úgy vélem, nem egymás kiegészítői, és nem is versenytársak, egyszerűen egy időben léteznek. Fontos tényező, hogy nagyon más a kézbe fogható, valóságos kocka, és megint más a számítógépes, virtuális világ. Én a számítógépet remek szerszámnak tartom, amely beleillik az emberiségnek a feladatok megoldását szolgáló fontos, sokszor csodálatos szerszámai sorába. Például, ilyen, remek felismerésekkel tökéletesített eszköz lehet akár egy balta nyele is, amely éppen úgy ível, hogy a legjobban simuljon a használója kezébe. A számítógép, az informatika is fantasztikus szerszám olyan dimenziójú feladatokhoz, amiket nélküle nem tudnánk megoldani, legyen nagy berendezések, rendszerek tervezése, vagy egy nagyváros közlekedésének a modellezése, irányítása. Ezért én az Isten-számának bizonyításában használt számítógépes, algoritmikus módszereket is elismerem, és érdekesnek találom.