Nagyon öreg, nagyon hasznos egér
Az egér ötlete Douglas C. Engelbarttól származik, aki a Stanford Kutatóintézetben 1961-ben állt elő egeres gondolatával. Az akkor még "mutató" néven emlegetett tervből 1964-ben lett Bill Englishnek köszönhetően prototípus. Az egyetlen fatömbből kivágott eredeti egér egy kerék elfordulását alakította át a képernyőkurzor mozgásává. A tetején lévő piros gomb és a hátuljából kilógó kábel miatt kapta az egér nevet. Hogy kitől, az a mai napig nem derült ki. 1967-ben Engelbart szabadalmat jegyeztetett be - három évre meg is kapja azt -, 1968-ban pedig a nagyközönség is megismerkedhetett az egérrel.
A svájci Jean-Daniel Nicoud fejlesztette ki a modern, egygolyós, kétgombos egeret. Miután Engelbart elküldte neki egeréről készült rajzait, Nicoud a potenciométereket optikai elfordulásérzékelőkkel helyettesítette. A fejlődés azóta minden képzeletet felülmúl.
A Microsoft például 1987-ben mutatja be első ergonómiai szempontok szerint formatervezett egerét. 1994-ben a Logitech áll elő a világ első interaktív, háromdimenziós játékvezérlőjével. A hat szabadságfokkal bíró eszköz még a számítógéptől jövő visszajelzéseket is kézzel érzékelhető, tapintható módon tudja közvetíteni. 2004-ben debütált a lézeres nyomkövetésű egér, 2007-ben pedig az asztalon és a levegőben tartva is használható lézeroptikai egér (a cég egyébként a napokban adta el az egymilliárdodik egerét).
Ha némi késéssel is, Doug Engelbart 2000-ben megkapta a Nemzeti Műszaki Fejlesztési Érdemérem díjat Bill Clinton amerikai elnöktől.
A világ közben már az egér nyugdíjazására készül: a legújabb Windows operációs rendszer kezelése akár egér és billentyűzet nélkül is megoldható lesz. Láthatóan az egész szektor ebbe az irányba tart: a jövő az érintőképrnyőé, a hangvezérlésé és a kézírás-felismerő beviteli eszközöké lesz. (Ö. Z.)