Nagy taxizás repülődarabokkal

Különös utazáson vesznek részt a világ legnagyobb személyszállító repülőgépének, a két teljes utasszinttel rendelkező Airbus A380-nak a fő részei, mielőtt az összeszerelés helyszínére, Toulouse-ba érkeznek.

A négy nemzet társcégeinek együttműködésében gyártott repülő pilótafülkéjét magába foglaló cockpitet a Párizs melletti Méaulte-ban gyártják, és közúton szállítják a franciaországi St. Nazaire-be. A cockpithez csatlakozó rövid géptörzsdarabot, és a géptörzs hátsó harmadát Hamburgban készítik. Ezeket speciális hajón a walesi Mostyn kikötőjébe viszik.

Az egyenként 45 m hosszú, 11 tonnás szárnyakat a walesi Broughtonban gyártják, és a Dee folyón szállítják a tengeri kikötőbe. Az itt összegyűjtött szállítmányt egyedi gyártású tengeri hajóra teszik, és a St. Nazaire-i gyárba viszik. Itt a cockpithez hozzáhegesztik a Hamburgban készített elülső törzsrészt, és itt szerelik be a kb. 25 méter hosszú középső törzsrészbe a Nantes-ban gyártott, (és onnan Saint Nazaire-be közúton szállított) szárnybokszot.

Ezután a repülőgép törzsének részeit és a szárnyakat tengeri hajón Bordeaux kikötőjébe, a borokról híres Pauillacba szállítják. Ide érkezik szintén hajóval a spanyolországi Getaféból az A380 Cadizban gyártott vízszintes vezérsíkja is.

A német Stade városában gyártott függőleges vezérsíkot és a spanyolországi Puerto Realban gyártott kormányrudat a Beluga nevű szállítórepülő röpíti Toulouse-ba.

Pauillac-ban a tengeri hajóról folyamira kell átrakodni, mert a szállítmányt a Garonne folyó hajózható szakaszán a 90 km-re fekvő Langonba viszik.

Sok fejtörést okozott az illetékeseknek a Langon és Toulouse közötti 240 km-es szárazföldi szakasz megtervezése. Tekintettel kellett lenni arra, hogy a konvoj szárnyakat szállító trélere több mint 50 méter hosszú, és a géptörzselemeket szállító jármű is alig rövidebb 40 méternél, magassága 12,5 méter és a vontatmány nyomtávja is több mint 10 méter.

Az Airbus és a francia kormány egyezsége értelmében a kormány jelölte ki az útvonalat, ami többségében mellékutakat foglal magába, helyenként kis falvakon halad át, s előfordult az építés során, hogy keskenyebb utcákban néhány házat le kellett bontani, mert útját állta volna a konvojnak Ez persze az érintett településeknek nem tetszett, miként az sem, hogy helyenként erdőt kellett irtani, kanyarokat átvágni, a görbületeket úgy optimalizálni, hogy a szállítmány viszonylag egyenesen haladhasson. A tüntetések megszűntek, a konfliktusok elcsitultak, mert az Airbus vállalta a megfelelő kártalanítást, valamint a kivágott fák helyett és az új utak mentén több ezer facsemetét ültetett.

A toulouse-blagnaci gyár bejáratát megelőző néhány kilométernyi út helyén korábban legelők voltak, az új úttal a környező falvak, St. Paul sur Save, Mondonville, Cornebarrieu és mások, többségében Toulouse-ban dolgozó lakossága is elégedett, mert így gyorsabban elérik kocsival a várost.

Az A380-as szállítások az éjjeli órákban történnek, s mert a 1,5-2,5 km hosszú konvoj csak 20-30 km/ó sebességgel haladhat, a teljes menet három éjszakát vesz igénybe. Az élen haladó kísérőkocsiban olyan szakemberek ülnek, akik az útközben felmerülő akadályok, útjelző táblák le- és felszerelését végzik. Levignac városában például a főutcán kell áthaladniuk, és előfordult már, hogy egy kifelé nyitott ablak, vagy új cégtábla akadályozta - ideiglenesen - a haladást.

Az Airbus gyárnak az átlagosan 350 millió euróba kerülő A380-ból jelenleg 192 darabra van megrendelése.

Langon utcáján a pilótafülke
Langon utcáján a pilótafülke
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.