Mentősök, mobil, magántelefonszám

Egy újabb internetes, iwiwes stb. közegben terjedő lánclevél, ami kivételesen termékeny talajra hullott és ötletet adott a segélynyújtó hivatalos szerveknek. Vészhelyzetről van szó, vagyis a hétköznapi embereket (mobiltelefon-tulajdonosokat) ért súlyos balesetekről. Hogyan segíthet ilyenkor a mobiltelefon?

"A mentősök, tűzoltók stb. arra jöttek rá, hogy baleseteknél és más szerencsétlenségeknél a szerencsétlenül járt személyeknél általában van mobiltelefon. Ezért olyan ajánlást tettek, hogy mindenki tegye be a mobiljába a szükség esetén értesítendő személy(-ek) nevét és számát. Ilyen esetekre jött létre az ICE (In Case of Emergency) mozaikszóval jelzett nemzetközi ún. pszeudonim, vagyis egy olyan név, ami mögé bárki bekerülhet. Amennyiben érdemesnek találja, kérem, továbbítsa ezt az e-mailt ismerőseinek, hogy egyre jobban elterjedjen!"

Az ICE-szám jól jöhet baleset esetén, a kérdés csak az, ki használja
Az ICE-szám jól jöhet baleset esetén, a kérdés csak az, ki használja

Na ez az a mondat, amelynél azonnal meg kellene nyomni a Törlés gombot - lévén lánclevélről szó -, erős idegzetű újságíró azonban utánajár az ügynek, és felgöngyölíti a láncot...

Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információigazgatója szerint a szóban forgó "vészhívó" az ITU (International Telecommunication Union) vészhelyzetekben alkalmazható hívószámokra vonatkozó ajánlásán alapul. A Pannon ezt hasznos kezdeményezésnek tartja, ám fontos megjegyezni, hogy számos esetben adatvédelmi aggályokat vethet fel a kérdés, hiszen így akár illetéktelenek is hozzáférhetnek a mobiltelefonban tárolt más, személyes és bizalmas információkhoz.

"A Vodafone sajtókapcsolati igazgatója, Iványi Orsolya szerint a kezdeményezést cége is jó javaslatnak tartja, és ha a mentőszolgálat, illetve a katasztrófavédelmi szervezetek ezt egy hasznos és szükséges dolognak ítélik, akkor látnak esélyt arra, hogy támogassák az ügyet" - szól a Vodafone álláspontja.

A mentők szóvivője, Győrfy Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs és pr-igazgatója is hasonlóan vélekedik: "Az ötlet bizonyos esetekben hasznos lehet, de elsősorban nem a mentők számára. A mentők a sürgős ellátás után a beteget mielőbb kórházba szállítják. A hozzátartozók értesítése a rendőrség, illetve a kezelést végző kórház feladata. Ráadásul a beteg mobiljának eseti felhatalmazás nélküli használata megítélésem szerint konfliktushelyzeteket teremthet, vagy akár jogi aggályokat is felvethet.

A rendőrség, vagyis az ORFK Szóvivői Irodája érdeklődéssel fogadta a kézenfekvőnek tűnő javaslatot:

"Az ötletet mindenképpen megfontolandónak találjuk, hiszen egy adott esetben sokat segíthet, bár erre ugyanúgy alkalmas volt a pénztárcába, bérletbe vagy egyéb más jellegű személyes eszközbe elhelyezett kis papírdarab a szükséges adatokkal."

A rendőrség nem látja akadályát annak, hogy az állampolgárok önkéntes döntésük alapján az értesítendő hozzátartozók megállapítására alkalmas adatokat tartsanak maguknál, akár mobiltelefonjuk segítségével.

Ugyanakkor a segítségnyújtás során intézkedő rendőr számára semmilyen jogszabály nem írja elő, és nem is teszi kötelezővé, hogy a mobilban adatokat keressen. A "Szerv" ezt nem tekinti adatvédelmi kérdésnek. Ha az érintett a telefonjában "ICE" név alatt elhelyez valamilyen telefonszámot vagy bármilyen elérhetőséget, azzal hozzájárulását adja annak használatához.

A rendőrség a hozzátartozók értesítésére elsősorban a személyes kiértesítést alkalmazza. Ez ugyanis a hozzátartozók szempontjából a legkíméletesebb módja annak, hogy az akár tragédiával, akár személyi sérüléssel járó balesetet szenvedett hozzátartozójuk állapotáról, sérüléseiről, fellelhetőségi helyéről értesüljenek. Egyébként is csak ebben az esetben van lehetőség arra, hogy a "rossz hír" hallatán a hozzátartozó rosszulléte miatt számára orvosi segítséget kérjenek, vagy a távozás előtt az érintett személyt rábízzák a rokonokra, esetleg a szomszédra.

- A kiértesítést általában az ügyben eljáró rendőri szerv, az illetékességi területen kívül található lakcím esetén pedig a területileg illetékes rendőrkapitányság állománya hajtja végre - nyilatkozta az ORFK munkatársa a Szóvivői Irodán keresztül.

A mobiltelefon tehát végső esetben, érzéssel használva, a hagyományos, eddig bevált módszerek mellé egy újabb lehetőség, hogy szorosabb legyen az emberek közti háló. Gondolkodjunk közösen erről. Addig is: mivel sokan gondolják azt, hogy baleset csak másokat érhet, nekik még egy érv: a fent leírt "álnév" a telefon elvesztésekor is jól jöhet. Bízzunk benne, hogy mobilunkat 1. jóindulatú ember találja meg, aki 2. olvasta ezt a cikket, 3. felhívja az ICE-számot, és visszajuttatja a telefont.

Neki úgyis van, hisz hazánkban 100 százalék feletti a lakossági mobilhasználók aránya, és mi úgyis letiltjuk, ha nem kapjuk vissza. És az idegen telefont használva, ha baj éri, még az ICE-szám se segít rajta...

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.