Ott lehetsz mindenhol

Egy a napokban bejelentett új szoftverrel a telefonnal "élő" és sokat vezető emberek kedvét keresi a kanadai Aegis Mobility nevű cég. Október közepétől útjára indították azt a (havidíjas) szolgáltatást, amely vezetés közben automatikusan a hangpostára irányítja a bejövő hívásokat, és várakoztatja a szöveges üzeneteket, amíg leáll a mozgás.

A Drive Assist - "a vezető asszisztense" - nevű szoftver érzékeli a mobil mozgását, és ennek alapján dönti el, hogy a felhasználó fogadni tudja-e a hívást. További érdekesség, hogy a mobiltulajdonos pillanatnyi helyzetéről a mobilba integrált GPS által meghatározott koordinátákat is elküldi a hívónak azzal, hogy az illető itt van és vezet, nem tudja fogadni a hívást.

Hogy hogyan tesz különbséget a program mozgásérzékelője az autóvezető, illetve az utas mozgása között, és visszakapcsol-e, amikor a dugóban araszolnak, valamint, hogy ki fog ezért fizetni, még nem tudni.

De azt igen, hogy vezetés közben SMS-ezni, mosogatás közben telefonálni, fotelben ülve elintézni ügyeinket - már évek óta hétköznapi, könnyen megoldható dolgok. Persze kell hozzá egy mobiltelefon és a közölni- vagy éppen tudnivalónk feszítő vágya. A törvények azonban tiltják, a rendőrök üldözik a vezetés közben való telefonhasználatot, ami valóban veszélyes lehet, ha ügyetlenül, pl. kihangosító készülék nélkül próbálkozik a sofőr.

"A gépkocsivezetés közbeni telefonálás olyan veszélyes, mint ha az embernek 0,8 ezrelék alkohol lenne a vérében" - derült ki abból a tanulmányból, amelyet a cseh közlekedési tárca készíttetett évekkel ezelőtt, mikor az ottani büntető pontrendszer kidolgozása volt napirenden.

"A rendőrség csak közúti ellenőrzéssel tudja kiszűrni ezeket a cselekményeket. Tavalyelőtt 17441 fő, míg 2007-ben 55591 fő esetében szabtunk ki büntetőpontot. Helyszíni bírság esetén 3-20000 Ft-ig, míg szabálysértési feljelentés keretében 30000 Ft-ig bírságoltunk. Bizonyára sokkal gyakrabban vezetnek ennek az eszköznek a használatával, mint ahányan rendőri ellenőrzés alá kerültek. A balesetek bekövetkezéséről nincs olyan adatunk, amelyet telefon használata okozott volna" - tudtuk meg az ORFK szóvivői irodájától.

A rendőrök szűkszavú jelentésénél jóval többet árultak el a legérintettebbek: a budapesti autósok. Bármelyik, a fővárosi közlekedésről szóló blog véletlenszerűen kiválasztott jegyzetíróinak hozzászólásaiból kiderül, hogy a (civil ruhás, civil autós, forgalomban közlekedő) rendőrök nemcsak hogy figyelik az autóban mobilozást, de a rajtakapott vagy megállított autósoktól elkérik a telefont, és megnézik, az adott időpontban telefonált-e az illető. A szolgáltatóktól (még) nem kérik el a balesetet okozók hívás- és üzenetlistáit, pedig érdekes lenne tudni, telefonáltak vagy SMS-eztek-e a baleset időpontjában. Az autóban telefonálók nem képesek jelezni, normál íven kanyarodni, a sávot tartani, a többi autósra figyelni. Nem néznek a visszapillantó tükörbe, virtuálisan "távol vannak", ott nem lévő beszélgetőpartnerüknek beszélgetés közben nagy mozdulatokkal gesztikulálnak. A volán mögött azonban mégis ők ülnek. Ezzel nemcsak mást, hanem saját magukat vagy az autójukban ülőket is veszélyeztetik. Tehát se kihangosítóval, se anélkül telefonálva ne vezessünk: meg kell állni, vagy közölni a hívóval: vezetek, hívj később... - írják a naponta több órát az utakon töltő bloggerek és kommentezők, nem kifelejtve azt sem, hogy a dohányzás vagy vezetés közbeni evés vagy akár a sima rádióhallgatás is ugyanilyen figyelemelvonó lehet!

Vannak azonban a mobiltelefon-használattal megoldható, ún. "távjelenlétnek" jó megoldásai és ebből fakadó előnyei is, sőt akár a települések szerkezetére is kihathatnak mobilozási szokásaink.

Nyíri Kristóf filozófus, egy viszonylag fiatal tudományág, a mobiltársadalom-kutatás elismert szakembere úgy látja, hogy a mobiltelefonon kommunikáló embereknek elvileg kevesebbet kéne autózniuk, hisz mobiljukkal "ott vannak mindenhol".

Azonban a Drive Assist program hibája, hogy rugalmatlanul reagál a vezetés közben kialakuló üres percekre. Mert jól tudjuk, hogy a budapesti autósok a dugóban araszolás közben hatékonyan mobilozhatnak. Jut rá idejük. Nyíri Kristóf szerint ilyenkor a másra úgysem használható, ún. "forgácsidő" remekül hasznosul munkával vagy emberi viszonyaink ápolásával, természetesen a - kihangosítós, fejhallgatós - mobiltelefon használatával.

"Én azóta nem kések el sehonnan, vagy ha mégis, például eltévednék, ismerőseim, akik várnak, távolról mobilon navigálnak, és persze tudják, hogy mi történt velem."

"Gyereket kikérdezem, ügyfélszolgálattal egyeztetek, beszámolok a főnökömnek, mire zöld a lámpa, mindezt el is intéztem. Otthon aztán csak ülök egy helyben a fotelben, kikapcsolom a mobilt."

Engem megnyugtat és biztonságot ad az autóban a mobil, ha az autópályán vagy elhagyatott utakon kell egyedül, nőként autóznom - számolnak be a vezetés közben mobilozók a technológia áldásairól, és ezeket tetszés szerint folytathatnák akár olvasóink is. Mivel már egyre több telefonkészülék alkalmas a mobil internetezésre, egyre szélesebb körben elérhetők a honlapok, e-mailek mobilról is, és szinte mozgó irodaként használhatjuk a kis okos telefonokat, akkor jó lesz, ha kialakítjuk biztonságos szokásainkat, például kikapcsoljuk, lehúzódás után felvesszük vagy valakire rábízzuk az autóban a telefont. Akár az új Drive Assist szolgáltatás is lehet ez, ha begyűrűzne.

"A mobil révén tehát az ember valóságos környezetével párhuzamosan egy másiknak is cselekvő részese lehet, ilyen értelemben egy időben két helyen lehet jelen, ami már az emberi lét áttörhetetlennek gondolt falait ostromolja" - írja Golden Dániel, az MTA Filozófiai Kutatóintézetének tudományos segédmunkatársa a mobilkutatásról szóló kötetben.

Ennél a módszernél jobb megoldás lehet a "vezető asszisztense"
Ennél a módszernél jobb megoldás lehet a "vezető asszisztense"
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.