Gőzmotoros gépjármű

A mai belső égésű benzinmotorok hatásfoka 25-30, a dízelmotoroké 30-38 százalék. Mindkét motorfajtának nagyon sok mozgó alkatrésze van. A XIX. század elején népszerűek voltak a jármű gőzmotorok is, de nehézkes kezelhetőségük és lassú indításuk, felmelegedésük miatt nem terjedtek el. Mivel az üzemanyagárak jelentősen megemelkedtek az utóbbi néhány évben, több motorfejlesztő és járműgyártó cég foglalkozik tisztán elektromos vagy valamilyen hibrid hajtás kidolgozásával. Időközben ismét felmerült a gőzmotor gondolata is.

A floridai Cyclone Power Technologies, Inc. már tovább jutott a gondolatnál. Megtervezte és több változatban megépítette Green Revolution (Zöld Forradalom) nevű gőzmotorját. Ez külső égésű motor, ezért gyakorlatilag nagyon sokféle tüzelőanyaggal működtethető. Ebből a külső égéstérből az elsődleges hőcserélőbe jut az égéstermék, amelyik ott ionmentes vízből fejleszt gőzt, és ez radiál dugattyús motort vagy turbinát hajt meg. A gőzfejlesztés zárt körfolyamatban valósul meg. Javítja a rendszer hatásfokát, hogy további három hőcserélő hasznosítja a hőt, és ezért a véglegesen távozó "kipufogógáz" hőmérséklete 350 Celsius-fok alatt van. Ily módon akár 60 százalék hatásfok is elérhető. Az új gőzmotor 10-15 másodperc alatt indítható, és 60 percen belül eléri üzemi hőmérsékletét. A Cyclone cég eddig 48 szabadalmat kapott vagy igényelt e gőzmotorra és alkatrészeire.

Mivel az új gőzmotor a teljes fordulatszám tartományában nagy forgatónyomatékot képes leadni, nincs szükség tengelykapcsolóra, sebességváltóra, elektronikus vezérlésre. Elmarad az olajszivatytyú is, hiszen elegendő a motorhoz a vízkenés. De szintén szükségtelen a katalizátor, mert nincsenek mérgező kipufogógázok. A hagyományos belső égésű motorokhoz viszonyítva sokkal kevesebb alkatrész kell, ezért kisebb a motor befoglaló mérete, súlya és energiavesztesége, természetesen azonos teljesítményre vonatkoztatva. Már többféle fűnyírót gyárt a cég ezzel a gőzmotorral. A fő alkalmazási terület azonban a generátorok meghajtása lesz. Emellett gépjárművekben is kívánják használni. Ennek egyik első lépéseként megkísérlik a közeljövőben a gőzmotoros gépjárművel felállított ma érvényes 205,44 km/h sebességi világrekord megdöntését.

Készen áll  a jelenlegi világrekord  megdön- tésére
Készen áll a jelenlegi világrekord megdön- tésére
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.