Forradaloma szertárban
Egyes vélemények szerint ez a változás alapjaiban fogja megrengetni a hagyományos közoktatást. Az információhoz való szabad és korlátlan hozzáférés lehetősége miatt beszélnek ma sokan a hagyományos oktatástechnika végnapjairól. Mert bár az összes iskola már a neten "lóg", az internet mindennapi oktatásban való használata még mindig az osztálytermek falain kívül reked. Mivel az oktatás az esetek 95 százalékában egy fekete tábla előtt zajlik, esély sincs arra, hogy bejöjjön az, ami a világban odakint van - olvashatjuk az első és a maga nemé-
ben egyedülálló magyar digitális oktatási szakportálon, a www.iot. hu-n. Az információszabadság megjelenésével természetesen megváltoztak a tanulási módszerek is.
- Nagyon türelmetlenek a gyerekek - mondja Erika, egy kisváros gyermekkönyvtárosa -, nincs türelmük könyvekben, lexikonokban vagy népszerűsítő kiadványokban sem keresgélni. Csak kattintgatnak a neten, és már meg is van a megoldás, ami kimásolható, tovább szerkeszthető.
Hogy mi is az interaktív tábla, keretes írásunkból megtudhatják. Kétségtelenül újdonságról van szó, hiszen a világ első interaktív tábláját, egy azóta is piacvezető SMART-gyártmányt (www.smarttech. com) alig 17 éve értékesítették a Nevadai Egyetem részére.
A mai helyzet szerint a következő öt évben 200 százalékkal növekedhetnek az eladások, vagyis 2011-re globálisan hatból egy tanterem rendelkezik majd interaktív táblával. (forrás: Futuresource piacelemző). E sorok írójának nem reprezentatív felmérése szerint Magyarországon még nagyon alacsony az IT-táblák aránya: elvétve találni, pl. egyetlenegy van az 1367 (!) tanulót oktató, pár éve átadott veresegyházi Mézesvölgyi Általános Iskolában is. Persze élnek a pályázatokkal, és igyekeznek beszerezni újakat is.
Hogy mire jó, azt pedig akár az Interaktív Oktatástechnikai Portál cikkéből ismerhetjük meg, és csodálkozhatunk: gyakorlatilag szinte minden oktatási-nevelési helyzetben jó hasznát veheti ennek egy - és ez fontos! - odaadó, figyelmes és felkészült (!) pedagógus. Mielőtt az előnyöket sorolnánk, gondoljunk bele: az IT-tábla csak egy eszköz. Ezen fut egy tananyag, amit a tanár előre elkészít vagy átvesz. Ez az anyag szöveges részekből, filmekből, ábrákból, táblázatokból, diagramokból, térképekből, zenei betétekből, fotókból és videoklipekből állhat, és persze vannak benne internetes hivatkozások is. Az anyag bemutatásakor lehet vetíteni, akár többször is, lehet rá digitális tollal megjegyzéseket írni, de lehet közösen számon kérni is például egy úgynevezett feleltetőgép segítségével. A lényeg: a tanulók a tábla érintésével, arra való írással, törléssel vagy saját gépen alkotva, dolgozva avatkozhatnak a kivetített anyag tartalmába, és ez közös, élményszerű, figyelmet és fegyelmet is megtartó módszernek bizonyul.
Ennek az új eszköznek a használatát természetesen a tanároknak, a pedagógusoknak is meg kell tanulniuk, hisz még nagyon új és ritka dolog ez az iskolákban.
- Idegenkednek, távolságot tartanak tőle, kevesen merik még használni, és ahogy láttam országjárásom során, nagyon nagy az információhiány az interaktív táblák és egyéb korszerű, digitális eszközök használatával kapcsolatban - véli Tarnavölgyi Gábor, az iot.hu portál főszerkesztője. Segíteni szeretnénk a pedagógusok munkáját azzal, hogy egy helyre gyűjtjük össze az interaktív oktatástechnikai eszközöket, a digitális tananyagokat, módszertani és technológiai képzésekről szóló témákat, pályázatokat, szakmai eseményeket. A naponta többször frissülő tartalom mellett interaktív, online kereshető eszköz-, digitális tananyag- és képzési katalógus teszi rendkívül hasznossá a portált a tanárok és az intézményfenntartók számára - mutatja be a főszerkesztő a szó szerint sokoldalú netes felületet.
Akinek nincs pénze drága szoftverekre, futtatható interaktív programokra, az az iot.hu-n is bemutatkozó www.
digitalistanyag.hu szakemberei segítségével térítésmentes támogatást kaphat pl. a minden évben kiírt egészségnevelő és drogprevenciós pályázat megírásához és bonyolításához, illetve időben megismerheti a többi ide vonatkozó pályázati kiírást.
Az IT-táblával betette a lábát az iskolába a huszonegyedik század, de már sorakozik nyomában a digitális toll és az elektronikus papír, az elektronikus rajztábla és a hozzáillő digitális képkeret. Jó lesz, ha elkezdünk megismerkedni velük, hiszen már a szertárban vannak.
Digitális oktatással
kapcsolatos webcímek
www.iot.hu: interaktív oktatási portál
www.digitalistananyag.hu: webáruház
www.sulinet.hu: általános közérdekű információk mellett itt van a Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT) tananyaggyűjteménye is.
www.sulihalo.hu: tanárok, diákok és szülők találhatnak itt híreket, információkat, nemcsak oktatási, hanem életvezetési, mindennapokat segítő vagy közéleti ügyekben is. Oktatási segédeszközök, forgatókönyvek és egyéb "túlélőfelszerelés" naprakészen.
Még sok helyen a "sarokban állnak" a modern táblák: nem ismerik, félreteszik - vagy már a tantermekben vannak az interaktív táblák, de még nem mindenhol olvadnak bele az óramenetbe.
Amit az interaktív tábláról tudni kell
Egy komplett eszközrendszerről van szó, mely számítógépből, projektorból (kivetítőből) és egy interaktív fehér táblából vagy más, sík (fehér) felületből áll. A számítógép képernyője a projektor segítségével megjelenik egy táblán vagy bármilyen sík felületen.
Az interaktív eszköz segítségével a tábla egy nagy vezérlő,
érzékelő felületté válik, így a számítógép a tábláról irányítható. Bármilyen tetszőleges sík felület interaktívvá tehető. Így létezhet pl. interaktív fal, vászon vagy ablaküveg. Az interaktív eszközök szerepe az, hogy pontosan meghatározhatóvá tegyék egy vagy több egyidejű érintés helyét
egy adott felületen belül, és ezt
az információt a számítógéphez
továbbítsák.