Különleges fekete lyukat találtak

Egy svájci sajthoz lehet hasonló a Világegyetem – legalábbis a neves brit tudományos lap, a Nature most megjelent közleménye szerint. Komolyra fordítva: szupernagy fekete lyukakból jóval több lehet, mint amennyit eddig gondoltak a tudósok.

Az NGC 1600 galaxis rejti az egyik legnagyobb ismert fekete lyukat
NASA and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

A következtetést egy csillagokkal ritkán tarkított égrészen talált szupernehéz (vagyis Napunk tömegénél minimum tízmilliárdszor nehezebb) fekete lyuk felfedezéséből vonták le.

Ilyen hatalmas fekete lyukak általában az óriásgalaxisok közepében, vagy nagyobb galaxishalmazokban találhatók. Ez a mostani, a Nap tömegénél egyébként 17 milliárdszor nehezebb behemót azonban egy viszonylag elszigetelt, a Földtől 200 millió fényévnyire lévő galaxis közepében csücsül.

A kutatók szerint még nem tudni, hogy az NGC 1600 jelű galaxisban talált hatalmas fekete lyuk csak a „jéghegy csúcsa", vagy csupán egy igazi különlegesség, mely tízszer akkora, mint ahogy arra a galaxis méretéből következtetni lehetne.

NOLBLOG