Kölcsönből karácsonyozunk
Változás a tavalyi esztendőhöz képest, hogy idén korábban kezdődött a bevásárlás - ez azonban nem a fellendülés jele, hanem éppen ellenkezőleg: ezúttal az ajándékok beszerzése több utánajárást és körültekintést igényel. Az LG Electronics vizsgálata szerint a felnőtt lakosság kétötöde 2009-ben már november közepén, azaz a tavalyinál mintegy 10 nappal korábban hozzákezdett az ajándékkereséshez. Akik elektronikai termékeket is szeretnének vásárolni, azok erre átlagosan 106 ezer forintot szánnak, ami jelentős visszaesés a tavalyi 127 ezer forinthoz képest. A változást elvileg akár az is magyarázhatja, hogy a legfontosabb "céltárgynak" tekintettmobiltelefonok, LCD- és plazmatévék ára valamelyest csökkent. Inkább a pénzhiányra utal ugyanakkor, hogy 2008-hoz képest a duplájára, 24%-ra nőtt azok aránya, akik - a szigorúbb hiteligénylési feltételek ellenére - , valamilyen áruhitelből vagy személyi kölcsönből fogják finanszírozni a beszerzést.
A megkérdezettek 6%-ának az a terve, hogy az utolsó pillanatra hagyja a vásárlást - a halogatás főként a 20-39 éves férfi korosztályra jellemző. Tavaly egyébként 10 százalék fölött volt ez az arány.
A válaszadók idén kevesebb embernek terveznek ajándékot adni - átlagban 6 főnek a tavalyi 7-8 helyett - kevesebb összegért, ugyanakkor, bár az egy főre jutó összeg kismértékben nő (a 2008-as 16 ezer forint helyett 17 ezer forint), összességében kevesebbet fogunk költeni.
Az elektronikai termékek közül a legtöbben (24,1%) mobiltelefont ajándékoznának, ezt követik várhatóan a LCD és plazma TV-k (18,5%), valamint a számítástechnikai kiegészítők – elsősorban a pendrive, memóriakártya (17,4%). A háztartási kisgépek (kávéfőző, vasaló, porszívó, kézi mixer), DVD lejátszók, digitális fényképezőgépek, mp3 és mp4 lejátszók szerepelnek még nagyobb mennyiségban a tervek között. A felmérésből az is kiderül, hogy tavalyhoz képest jelentősen megnőtt a vásárlók tudatossága (több helyen is körülnéznek, megkeresik a legolcsóbb beszerzési forrást, a leghosszabb garanciát stb.), és bővült azok köre is, akiknek az internet a fő bevásárlási csatorna: ők immár 13 százaléknyian vannak.