Helyetted gondolkodik az autó és a kamera
Hála a chipgyártóknak, ma már minden kis eszköz mindennel kommunikál: a borotvában és a hajszárítóban szenzorok segítik majd az intelligensebb működést, de a hűtő is képes lesz megmondani, mikor van fogytán a készlet, s így tovább. A szenzorok azonban egyelőre sokkal fontosabbak az autókban, a Toyota Motor Corporation és a Lexus például tömören vázolta azt, hogy miként gondolják az Amerikában igen gyakori autóbalesetek megelőzését. Szenzorokkal, amelyek olykor gondolkodnak az egyébként felkészült autóvezető helyett.
Az idei Las Vegas-i CES (Consumer Electronic Show, a világ legnagyobb technológiai, szórakoztató-elektronikai szakkiállítása) idei érdekessége, hogy tíz vezető autómárka is kiállított: a Toyota/Lexus, a Ford és a Volvo is. Mint a Lexus egyik alelnöke elmesélte, az elektronikai újítások az autóiparban nem pusztán abban testesülnek meg, hogy a fedélzeti szórakoztató és a kommunikációs rendszereik egyre modernebbek. Hátul már netre kötött képernyőkön szórakozhatnak a gyerekek, a fejtámlába épített DVD sem elég trendi már, s az Audi A6 modellek fölött már üzemszerűen működik például, hogy a navigáció online frissített adatok alapján vezeti a sofőrt. Ezen a területen egyébként magyar cég is jelen van a CES-en, az NNG uniós fejlesztési pénzből az európai autóiparban igen jelentős navigációs beszállítóvá nőtte ki magát az utóbbi két évben.
A kommunikációra képes rendszerek természetesen a biztonságot is javíthatják: ma már könnyű sztereó kamerákat elhelyezni a karosszériában, amelyek felismerik az akadályokat, azonosítani képesek a közlekedési jelzéseket, vagy éppen észreveszik a gyalogosokat. Ha pedig már észrevették, jelezhetnek a sofőrnek, vagy épp automatikusan fékezhetnek is. Felmerül persze a kérdés: nem satnyul-e ily módon el a sofőrök vezetési képessége? A Lexus mérnökei szerint nem, mert ezeknek a rendszereknek is jól képzett autóvezetők jelentik az alapját. Csakugyan, de a luxuskategóriában elég sűrűn fordul elő, hogy a jól képzett vezető nem elég friss, vagy figyelme elkalandozik, miközben a nagy teljesítményű kocsit vezeti. Na ilyenkor jön jól a beépített intelligencia.
A Panasonic is hozott intelligens fejlesztéseket, mint például speciálisan az autóipar és a légi közlekedés igényei szerint tervezett kijelzőket. A kereskedelemnek, kisebb üzleteknek a digitális aláírást és biztonsági megoldásokat kínál a vállalat, de bemutatják a legújabb fejlesztéseket az intelligens városoknak, vagy épp a legújabb generációs napenergiás fejlesztéseket. A legdögösebbek azonban a fényképezőgépeik voltak.
Például a Lumix TZ40, egy hibrid kütyü, kamera és fényképező egyben, 20-szoros optikai zoommal társul, valamint 50p Full HD videofelvételek készítésére is képes 18 megapixeles érzékelővel. A beépített vezeték nélküli átviteli lehetőségekkel (Wifi és NFC) a készülék minden körülmények között képes felvételeket készíteni, azokat visszanézni vagy épp megosztani. Ha például állványról dolgozik a fotós, a képkockát képes az okostelefonjáról vagy a tabletjéről pozicionálni, és egyetlen klikkeléssel megosztani a kész felvételeket a kedvenc közösségi szolgáltatásokban. A képek és a videók visszanézése természetesen okostelefonon vagy a TV-n keresztül is lehetséges.
A Lumix FT5 egy kemény kivitelű kamera, amely a kalandoroknak készült, akik nincsenek tekintettel a nehéz terep- vagy épp időjárási viszonyokra. A készülék 12 méter mélységig vízálló, kibírja, ha két méter magasról zuhan a legkeményebb felületre, s a hidegnek is ellenáll, mínusz 10 celsius fokig kiválóan használható. A Lumix LZ30 pedig 35-szörös zoomjával bármit képes közel hozni, még az amatőr fotósoknak is. Az összes készülék használható immár teljesen manuális üzemmódban is, de akik a kreativitást inkább a gépekre bízzák, azoknak a creatice control és creative retouch opciók kínálnak képmódosítási lehetőségeket.