Havidíjat kérnének a PC-ért

Meghökkentő elképzeléssel állt elő a Microsoft: a vállalat a közelmúltban megpróbálta szabadalmaztatni a "havidíjas PC" ötletét. A tervvel -a konkurenciához hasonlóan - vélhetően azokra az időkre készül a szoftveróriás, amikor a jelenlegi üzleti modell alkalmazásából (extraprofit az operációs rendszerek és az azokra épülő programcsomagok eladásából) már nem lehet megélni.

 

Az új konstrukciónak semmi köze a megszokott részletfizetési megoldásokhoz: itt valójában egy újfajta bevételtermelő mechanizmusról van szó. Ennek lényege, hogy a felhasználó csupán egy jelképes összeget ("belépési díjat") fizet a számítógép átvételekor, utána azonban olyan havidíjat gombolnak le róla, amely arányos a használat mértékével, illetve időtartamával. A vevőket - pontosabban inkább az előfizetéseket - a felhasználói szokások alapján többféle kategóriába sorolnák, azaz lennének például irodai, internetes illetve játék célú díjcsomagok. A díjat a processzor, a grafikus kártya és a memória igénybevétele alapján szabnák meg.

A szisztéma újnak tűnik, ám - ha közelebbről megnézzük - erősen hasonlít a mobiltelefon-szolgáltatók támogatott készülékvásárlási konstrukcióihoz (annyiban mindenképpen, hogy a hardvert ott is a készülék tényleges áránál olcsóbban kapjuk, a havidíj pedig a használattal arányos). Ez az üzleti modell a gyakorlatban sokkal életképesebbnek bizonyult, mint a PC-ágazat szokásos, az egyszeri hardver-árra, illetve a szoftverlicencekre épülő megoldásai. Mobiltelefonból ugyanis sokkal többet el lehet adni, mint számítógépből, annak ellenére, hogy egy átlagos ügyfél egy év alatt általában leglább egy PC árát kifizeti a mobilért és annak használatáért.

Az ötlet nagyban emlékeztet azokra a "hálózati számítógép" koncepciókra, amelyeket főként a Microsoft versenytársai propagáltak néhány évvel ezeletőtt (hasonlóval a Google-t is hírbe hozták 2006-ban). Ezek közös lényege egy olcsó és szinte szoftvermentes számítógép, amely a világhálón "tárolja" a használatához szükséges programok és alkalmazások nagy részét. Itt a felhasználó nyilván szintén a használat arányában fizet, ám nem feltétlenül pénzzel, hanem esetleg a hozzá eljuttatott reklámok megtekintésével.

Az amerikai szabadadalmi hivatal egyébként az első körben elutasította a beadványt (a kifogások elsősorban arra vonatkoznak, hogy a Microsoft álta említett megoldásokat mások már korábban levédték), ám ennek ellenére valószínű, hogy előbb-utóbb Redmondban vagy másutt megpróbálkoznak az ötlet megvalósításával.

 

A tavalyi Bill Gates éve volt
Bill Gates
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.