Fizetünk, majd kidobjuk az ételt
Ahhoz, hogy jobban megértsük a probléma forrását, azt is meg kell néznünk, hogy hol is keletkezik ez a rengeteg szemét az élelmiszerláncban. A fejlett országokban a legnagyobb eldobók maguk a fogyasztók, az összes pazarlás majdnem fele azután történik, hogy fizettünk a kasszánál. Sokkal kevesebbet dobnak el a boltok, az éttermek vagy a feldolgozóipar. Ez a megoldás szempontjából persze nagy nehézséget jelent. Ahogy Nina Kajander, az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontjának (JRC) képviselője említette, „az élelmiszerpazarlás leginkább otthon történik a négy fal között. Olyan szabályozást aligha lehet hozni, amely kötelezővé teszi, hogy az emberek mindent megegyenek, amit megvásároltak”.
Bár a végső megoldást mindenki másképp látja, egy dologban azért egyetértenek a szakértők: az élelmiszerpazarlás nem tekinthető egy önmagában álló, elszigetelt problémának. A természetben nincs olyan, hogy szemét, nincsen pazarlás – hogy ezt az élelmiszerláncban is elérjük, meg kell tanulnunk az egész rendszert egységként kezelni. Despina Spanou, az Európai Bizottság Fogyasztóvédelmi Igazgatója szerint a kutatás-fejlesztés lehet a megoldás igazi kulcsa. „A fenntarthatóság nem a múltba való visszatérést jelenti – sőt! Egyre több olyan kutatási eredmény és technológia áll rendelkezésünkre, amelyek a mostani rossz gyakorlatokat jó irányba fordíthatják.” Példaként említette a hosszabb tárolásra alkalmas fajták nemesítését, a csomagolóanyagok fejlesztését és a jövő intelligens szupermarketeit. Gondoljunk csak bele, milyen lenne a vásárlás, ha már a boltban rengeteg adatot megkapnánk egy termékről. Nemcsak az árat és a kalóriatartalmat, hanem például a szén-dioxid- vagy vízlábnyomot (tehát, hogy mennyi szén-dioxid került a levegőbe a termék előállítása során, illetve mennyi vízre volt hozzá szükség). Hogyan befolyásolná vásárlók millióinak döntését, ha tudnák, hány ezer kilométert tettek meg kedvenc csokis kekszük alapanyagai, míg a boltba értek? Ahhoz, hogy ezeket az adatokat a fogyasztók megfelelően tudják értelmezni, hosszú évekig tartó, következetes oktatásra van szükség.
Ahogy Toine Timmermans a Wageningeni Egyetemről összegezte, „az oktatás mindenkinek nagyon fontos, viszont a változás igazi kulcsai a fiatalok lehetnek. Hiszen ők a legfogékonyabbak a technológiai újdonságokra, így már fiatal korban megtaníthatjuk őket, hogy egy fenntarthatóbb élelmiszerlánc hasznos részei legyenek. Pár év múlva ugyanis már a mostani Y és Z generációk lesznek a legfontosabb vásárlóerő”.